הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדחה בטרומית: חיוב רשתות שיווק לסמן תוצרת חקלאית ישראלית


הצעת החוק ביקשה לחייב סימון על המדף או המיכל שבו מוצעת התוצרת החקלאית - כי היא יוצרה בישראל. יוזם ההצעה חה''כ חיים ילין לחברי הקואליציה בכנסת: ''אתם קואליציית הבוגדים של תוצרת כחול לבן, תוצרת חקלאית של מדינת ישראל. אתם תצביעו נגד ואתם תצביעו נגד החקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-03-2016



גזר חבל מעון בנגב, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מליאת הכנסת דחתה היום (ד') את התיקון להצעת חוק הגנת הצרכן - סימון תוצרת חקלאית שיוצרה במדינת ישראל, של חבר הכנסת חיים ילין וקבוצת חברי הכנסת נוספים. הצעת החוק ביקשה לקבוע שעוסק המציע למכירה תוצרת חקלאית שיוצרה במדינת ישראל, יסמן על המדף או המיכל שבו מוצעת התוצרת למכירה, כי היא יוצרה בישראל - באופן שיקבע שר הכלכלה והתעשייה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת חוק זו מטרתה לקבוע חובת סימון על המדף, במקום המכירה, באשר לארץ הייצור של תוצרת חקלאית המיוצרת ומשווקת בישראל. כיום המשווקים אינם מחויבים בסימון על המדף של תוצרת חקלאית המיוצרת בישראל, ולכן ברוב המקרים, הצרכן אינו מודע למקור התוצרת אותה הוא צורך. בפועל מספר רב של רשתות שיווק הן בעלות היתר ליבוא חלקי או מלא של תוצרת חקלאית והן משווקות תוצרת חקלאית ישראלית לצד תוצרת המגיעה ממדינות זרות. בהיעדר סימון לא ניתנת לצרכן כל אפשרות לבחור איזו תוצרת לצרוך. מטרת סימון התוצרת החקלאית על המדף, במקום המכירה, היא לתת לצרכן את השקיפות והיכולת לבחור האם לצרוך מוצר מיובא או תוצרת מקומית. צריכה של תוצרת חקלאית מקומית הינה בעלת יתרונות רבים, היא מאפשרת לצרכן ליהנות ממוצרים איכותיים העומדים בתנאי משרד החקלאות, היא תורמת לחיזוק החקלאות המקומית, לפיתוח צרכנות אקולוגית, ומאפשרת לצרכנים ישראליים לתת עדיפות בישראל לתוצרת חקלאית מקומית."

יוזם ההצעה חה"כ ילין אמר בכנסת: בעולם, כשאתם מדברים על ה-BDS, קואליציה נחמדה, ואתם רוצים לגייס את כולם נגד ה-BDS, אז אתם מתנגדים למוצר שהוא "כחול לבן". מי שמתנגד למוצר שהוא "כחול לבן" הוא בוגד ואתם שתולים לחלוטין בתוך אמירות אנטי ציוניות. אתם קואליציית הבוגדים של תוצרת כחול לבן, תוצרת חקלאית של מדינת ישראל. וזה לא משנה, אתם תצביעו נגד ואתם תצביעו נגד החקלאים''.

ילין הוסיף ואמר: ''יותר מזה, הקפדתי שמשרד הכלכלה יכתיב את הרגולציה. לא שמתי רגולציה איך בעצם התוצרת הזאת הולכת להיות מסומנת. בעצם שר הכלכלה, שהוא גם ראש הממשלה, הולך לסמן את התוצרת איך שהוא רוצה. אבל מה לעשות, אתם אנטי ציוניים. אני מודיע לכם את זה, גם אתה שר החקלאות, גם אתה, כולכם, כל הקואליציה, אנטי ציוניים לחלוטין''.

השר יריב לוין השיב: ''מה זאת הדמגוגיה הזאת? פתאום מגני החקלאים, מה שיציל את החקלאות הישראלית, שנאלץ אותם להוציא יותר כסף כדי לסמן את הדברים ולייקר את המוצר ולפי שיטתכם שלכם, לא שלנו, אתם במהלך הזה תעודדו דווקא את הייבוא, כי היבוא יהפוך ליותר כדאי כי העלות של התוצר הישראלי תהיה יותר יקרה. חוסר היגיון מוחלט, פשוט דמגוגיה לשמה''.