הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האוצר: תקציב שדרוג הלולים צריך להיות חלק מביטול מכסות הביצים


הדיון על הרפורמה בלולים ושדרוג הכלובים שתקוע כבר שנים, הגיע היום לדיון בכנסת במסגרת יום זכויות בעלי החיים. דברי נציג האוצר עוררו סערה, מחשש לפגיעה בחקלאים. היו''ר כבל: ''אין סתירה בין זכויות בעלי החיים לאינטרס של החקלאים – אפגש עם שר האוצר כדי לסיים את הסאגה הזו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-03-2016



תרנגולות בכלובי סוללה, צילום: באדיבות עמותת אנונימוס

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ג') דיון משותף עם ועדת החינוך, שעסק בנושא תנאי ההחזקה של תרנגולות בתעשיית הביצים ובצורך לשדרג את הלולים למטילות. הדיון התקיים בהשתתפות שר החקלאות אורי אריאל במסגרת ציון יום זכויות בעלי החיים בכנסת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הרפורמה בנושא הלולים ובתנאי המחייה של מיליוני התרנגולות המטילות בישראל מתעכבת כבר שנים, גם בשל מחלוקת בין משרד החקלאות ועמותות בעלי החיים. בעקבות עתירות שהוגשו בנושא, ניסח משרד החקלאות טיוטה לתקנות חדשות לחוק צער בעלי חיים, ואף ערך בה מספר שינויים, אך עדיין לא נמצא לה הרוב בקרב חברי ועדת החינוך במספר רב של דיונים שהוקדשו לנושא.

יו''ר ועדת הכלכלה איתן כבל פתח את הדיון והזכיר את המאבק שלו ללטובת המשק המשפחתי בכלל והלולנים בפרט, ומצד השני למען שדרוג הלולים וזכויות בעלי החיים. "הדברים לא צריכים לבוא בסתירה ואם יש מישהו שלא מקדם הנושא זאת המדינה" אמר כבל.  יו''ר ועדת החינוך חה''כ יעקב מרגי, שהתקנות בעניין נמצאות על שולחנו, הוסיף כי צריך למצוא את האיזון בין האפשרות לפתח את ענף ההטלה לצד שמירה על צלם אנוש.

"בשבילנו כל יום הוא יום צער בעלי חיים ואנחנו רואים בזה דבר ערכי ממדרגה ראשונה וחלק ממסורת ישראל" אמר שר החקלאות אורי אריאל. ''הטיפול בלולים לא מתקדם בגלל הממשלה שלא מוצאת לכך מקורות תקציביים. אני מקווה שהשנה נצליח להגיע להבנות עם האוצר". סמנכ"ל משרד החקלאות אורי צוק בר, ציין כי עלות שדרוג הלולים יכולה להגיע ל-800 מיליון עד מיליארד שקלים.


הדיון בועדת הכלכלה היום, צילום: דוברות ועדת הכלכלה

יוסי אדוני, המכהן כדירקטור בהנהלת מועצת הלול, אמר כי בשנות ה-80 היו בישראל 80 אלף חקלאים ובשנה הבאה ישארו רק 6,000 שחצי מהם הם מגדלי ביצים. "רוב המגדלים נמצאים בגבולות והם השכפ"ץ של המדינה ובממשלה שכחו את זה. אנחנו בעד רווחת העוף אבל המדינה צריכה לשים כסף. המדינה רוצה גם לבטל את התכנון בענף, אבל אם הולכים לשדרוג צריך תוכנית שתבטיח שקט ל-20 שנה". המגדל שמעון ביטון הוסיף כי בכדי לשדרג את הלולים גם המגדלים יצטרכו להכניס את היד לכיס ולשם כך צריך להבטיח להם ודאות ולשמור את התכנון בענף.

יו"ר ועדת החינוך מרגי הבהיר כי הוא לא מתכוון לקדם את התקנות ללא פתרון תקציבי. ח"כ תמר זנדברג טענה כי צריך לאשר את התקנות כדי לייצר לחץ, ולאחר מכן לדאוג לתקציב. שר החקלאות אריאל אמר כי בכל מה שקשר לתקציב צריך לשאול את משרד האוצר. ח"כ יצחק וקנין, המגדל ביצים בעצמו, אמר כי בשנים האחרונות נעשו שדרוגים בלולים והוסיף כי אם המדינה רוצה לשמור על התושבים בגבול הצפון, היא חייבת לאפשר את המשך התכנון בענף. ''אם רוצים רפורמה חייבים כסף מהאוצר''.

חה''כ חיים ילין: הם רוצים לחסל את החקלאות

רפרנט חקלאות במשרד האוצר, עלי בינג, אמר כי האוצר תומך בהעברת התקנות, אך התקציב צריך להיות חלק מרפורמה בענף שכוללת את ביטול התכנון והמכסות (כפי שמתכנן האוצר לעשות). "מדובר במענקים ללולים גדולים ומענקים ללולי שותפויות, וחלק מהסיפור הוא גם ביטול התכנון", אמר.

דבריו של בינג עוררו סערה וחה"כ חיים ילין, יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, הגיב אמר: "הם רוצים לחסל את החקלאות". ילין דרש משר האוצר לעצור את ביטול התכנון והמכסות בענף הלול. "בפעם הראשונה האוצר מודיע שבכדי להזרים כסף לרפורמת הלול, הוא רוצה לבטל את התכנון והמכסות בענף. מהלך כזה ימוטט את החקלאות וההתיישבות, יוביל לתלות ביבוא ויעשיר את בעלי רשתות השיווק. אדוני שר האוצר, תעצור את הדיון על ביטול התכנון והמכסות לפני שיהיה מאוחר מידי. מספיק לשרת את הטייקונים, הבטחת לדאוג לציבור. רק תוכנית אסטרטגית כוללת לטווח רחוק בענף החקלאות, תוביל להורדת יוקר המחייה ותגן על החקלאים."

ח"כ מרגי הוסיף: "יד אחת מדברת על יוקר המחיה ויד שנייה עושה בדיוק הפוך". הוא אמר לבינג ואמר כי התקנות לא יעברו בצורה הזו והזהיר מכך שבסוף האוצר יצטרך לשלם יותר ממה שזה יעלה לו אם לא יפעל בשיתוף פעולה עם החקלאים.

יוסי וולפסון מעמותת 'תנו לחיות לחיות' אמר כי צריך שגידול המטילות יתאים לחוק צער בעלי חיים, וציין כי לייצר ביצה בלול מעוף עולה רק 3 אגורות יותר ייצור בלול סוללה. "האם זה מחיר שאנחנו לא מוכנים לשלם עבור תנאי המחיה של התרנגולות ב-50 השנים הבאות"?. ח"כ דב חנין אמר כי רק לולים ללא כלובים מאפשרים לתרנגולות לממש את הזכויות הטבעיות שלהן. ח"כ שרן השכל אמרה כי צריך לדאוג לכך שמעכשיו יוקמו רק לולי מעוף והממשלה תממן את פער עלויות ההקמה בין לול סוללה ללול מעוף.

היו"ר כבל סיכם את הדיון וקרא לחקלאים שלא ליפול במלכודת מאחר ואין שום סתירה בין זכויות בעלי החיים לבין האינטרסים שלהם. הוא הבהיר כי בסופו של דבר מדובר בוויכוח תקציבי. "לא אתן לקבור את המשק המשפחתי ובכוונתי להיפגש עם שר האוצר כדי לסיים את הסאגה הזו". עוד ציין היו"ר כבל כי יפעל יחד עם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, במסגרת ועדה משותפת שתעסוק בביטול המכסים מצד אחד ובטיפול בפערי התיווך בחקלאות מצד שני. "פעם אחת ולתמיד נחשוף את האמת בבעיה בחקלאות, כדי להתמודד עם המציאות שמצד אחד יוקר המחייה זועק לשמיים ומצד שני רוב החקלאים בקושי מצליחים לחיות", אמר.