הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ניסויים בבעלי חיים: ''אין שקיפות, לא בודקים חלופות''


מול טענה להעלמת מידע, ניגוד אינטרסים בוועדות לאישור ניסויים והתעלמות מחלופות - הציגו נציגי משרד הבריאות בדיון היום בועדה לביקורת המדינה בכנסת, כי כל המידע אודות הניסויים מתפרסם באתר המשרד. יו''ר הועדה: ''אין תחושה שנבדקות חלופות, ושנציגי ציבור חיצוניים משפיעים בוועדות המאשרות ניסויים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-03-2016




דיון סוער התקיים היום (ג') בוועדה לביקורת המדינה, על היקף הניסויים הרפואיים בבעלי-חיים בישראל, השקיפות והנגישות של הציבור למידע עליהם - והניסיון לצמצמם. מול טענה להעלמת מידע, ניגוד אינטרסים בוועדות לאישור ניסויים והתעלמות מחלופות - הציגו נציגי משרד הבריאות כי כל המידע מתפרסם באתר, וכי 99% מבעלי-החיים שבוצעו בהם ניסויים הן חולדות וצפרדעים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הדיון התקיים במסגרת יום זכויות בעלי החיים בכנסת. יו"ר הוועדה, קארין אלהרר (יש עתיד): "אין תחושה שנבדקות כל חלופות, ושנציגי ציבור חיצוניים משפיעים בוועדות המאשרות ניסויים. יש להקפיד על אישור התקנון של המועצה לניסויים בבעלי חיים, ולפרסם אותו לציבור. עליה לשמוע את נציגי הציבור, בעיקר אלו החושבים אחרת על ניסויים. יש למנוע ניסויים מיותרים בבעלי חיים ולעשות את המיטב למזער את הפגיעה בהם".
 
יעל גרמן (יש עתיד), יוזמת הדיון, התריעה כי למרות ההמלצות – עד היום לא מונה שופט לעמוד בראשות המועצה לניסויים.

איציק שמולי (המחנה הציוני) "בעלי החיים הם חסרי-ישע, לא יודעים לזהות רשע ולהתגונן מפניו ולכן על הכנסת לעמוד לימינם. ישנה דרישה ציבורית גוברת שבעלי-מקצוע יגלו יחס נאות לבע"ח". לדבריו, לפי ארגון המזון והתרופות האמריקאי, 92% מהתרופות המפותחות על בסיס ניסויים בבע"ח נכשלות בעת השימוש בהם כלפי בני אדם. הוא הזהיר כי האקדמיה נגועה בבעיה חמורה, שמי שאמור לפקח עליה הם נציגי המערכת עצמם. חברו לסיעה, יואל חסון, הוסיף כי "אם נוצרו חלופות לניסויים – מוזר שמספר הניסויים רק גדל. אינני סומך על הועדות המאשרות ניסויים כי חברים בהם בעלי-אינטרסים, שהמחקר לבדו בראש מעייניהם. על הכנסת להתערב במינויים של ועדות אלו".

פרופ' אבי ישראלי, המדען הראשי של משרד הבריאות השיב בשנתיים האחרונות מכינים טיוטה לתקנון ניסויים, וכי "אין כמעט תרופה בעולם שלא נוסתה קודם בבעלי חיים, ואין תחליף להליך זה. יש מגבלות בניסויים, נחיצות הניסוי, ערכו וצמצום מספר בע"ח למינימום".

עו"ד שני קורח-שמש, מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות ציינה כי וועדות הניסויים מתייעצות עם נציגי ארגוני בעלי החיים, והד"ר זלינה גרשון הוסיפה, כי הלשכות הווטרינריות מבצעות עשרות ביקורים בוועדות, כולל ביקורי-פתע, כל המידע של המועצה מועבר אליה מהמוסדות האקדמיים, ומפורסם על ידה באתר האינטרנט, ובן נכלל סוג הניסוי, הצדקתו, מטרתו, מספר בעלי החיים שנעשה בהם שימוש, מה גורלם והתכנית לשיקומם.

הד"ר קובי פישר, פירט כי בשנת 2014 השתמשו ב 340 אלף בעלי-חיים, ב 1750 ניסויים, בכ-2,700 היתרים פעילים לניסויים (ניסויים מתמשכים) מתוכם הומתו כ-320 אלף. הממוצע הרב שנתי הוא 310 אלף בעלי-חיים לשנה, 99% מהם הם חולדות, צפרדעים ודגי זברה. לדבריו, ישראל היא המדינה היחידה בעולם המבצעת שיקום לבעלי-חיים שנעשה בהם ניסוי.