הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דמי הכניסה לחופי הרחצה יבוטלו


החל מהקיץ הקרוב יבוטלו דמי הכניסה למספר חופים ברחבי הארץ וביניהם חוף הצוק, חופי אכזיב ושבי ציון, חוף דור נחשולים ועוד. כמו כן, בחמש השנים הקרובות יפתחו 23 חופי רחצה חדשים לטובת הציבור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-03-2016



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שר הפנים אריה דרעי, החליט על ביטול דמי הכניסה לכל חופי הרחצה בתשלום. מדובר בעשרה חופי רחצה בכל הארץ, אשר הכניסה אליהם מתבצעת כיום בתשלום ובכך תתאפשר הכניסה בחינם לכל חופי הרחצה בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הרשויות המקומיות שגבו עד היום תשלום עבור הכניסה לחופים, יפוצו בסכום של כ -7 מיליון שקלים. בשלב זה, התקציב יממן כניסה חינם לחופים רק בקיץ הקרוב, אולם בכוונת השר דרעי לממן כניסה חינם לחופים גם במהלך עונות הקיץ הבאות.

״ההחלטה תסייע במאבק להורדת יוקר המחייה וצמצום הפערים'' אמר היום השר דרעי. ''אנשים יהנו הקיץ בחינם ממשאב הטבע ויוכלו להיכנס לחופים ולהנות מרחיצה בים והמתקנים שבחופים. ההחלטה תאפשר לכל אזרח, עשיר או עני, לרחוץ בחינם בים ולהנות ממשאבי הטבע של ישראל, ללא הוצאות מיותרות. תשעה מעשרת החופים נמצאים בערי הפריפרייה ובתפקידי הנוסף כשר לפיתוח הפריפריה בנגב והגליל אני שמח שתושבי הפריפרייה הם אלה שיהנו בעיקר מהטבה זאת".

שמות החופים: חוף הצוק בעיריית תל-אביב, חופי אכזיב ושבי ציון במועצה אזורית מטה אשר, חוף גלי גליל בעיריית נהרייה, חוף דור נחשולים במועצה אזורית חוף הכרמל, חופי ניצנים וזיקים במועצה אזורית חוף אשקלון, חופי גנים והחוף הנפרד בעירייה טבריה וחוף ארגמן בעיריית עכו.

בחמש השנים הקרובות יפותחו 23 חופי רחצה חדשים

בתוך כך, בדיון היום בועדת הפנים והגנת הסביבה, דיווח מרדכי כהן ממשרד הפנים על הסדרת חופי הרחצה בים, כי בחמש השנים הקרובות יפתח משרד הפנים 23 חופי רחצה חדשים, בנוסף ל-143 החופים העומדים היום לרשות הציבור.  מתוך 23 החופים המתוכננים, שלושה נמצאים בשלבי סיום, ויופעלו כבר השנה. התקציב לפיתוח החופים החדשים הוא 50 מיליון ₪ לחמש שנים.

 "אתם צנועים מדי", אמר יו"ר הוועדה, דודי אמסלם, "10 מיליון לשנה נראה לך סכום סביר? אני שמח שמשרד האוצר מכיר בכך שהתוכנית לביטול דמי הכניסה לחופים חייבת להיות רב שנתית. בדיון הקודם ביקשנו ממשרד הפנים להעביר לוועדה תוכנית פיתוח חופים נוספים ואומדן עלויות. ביקשנו ממינהל התכנון לפתח בחופים דברים לטובת נופש. כשהייתי ילד הסתפקנו במטקות. היום אנשים רוצים בתי קפה. ביקשנו לייצר חבילת שירותים בסיסית כשיוצאים למיכרז על הקיוסק ושמשרד הפנים גם יגדיר את מחיר הסל. שלא ימכרו ארטיק לימון ב-20 ₪. ביקשנו ניתוח עלויות שייעשה עם השלטון המקומי, עם דגש על מועצות אזוריות – מה עלויות אחזקת חוף? ומה החלוקה התקציבית בין האוצר לרשויות המקומיות. האם הבאתם לנו תשובות?"

בעניין התוכנית לביטול דמי הכניסה לחופים, אמר אריאל יוצר ממשרד האוצר: "התוכנית אמורה להיות רב שנתית. מה לעשות שיש חוק ואני מחויב לו, ולפיו בתוכנית רב שנתית צריך למצוא מקורות מימון. כשנשב על דיוני התקציב, ה-7 מיליון שהוקצו לכך ייכנסו לתוך דרישות משרד הפנים". על הטענה שגובים דמי חנייה בכניסה לחופים אמר: "גם במרכז תל אביב ובמרכז חיפה גובים חניה".

ח"כ יעל פארן: "זו הדרך שלהם להחזיק את החוף. אני מבקשת לדעת איך אתם מתכננים להביא כסף לתחזק את כל החופים? האוצר צריך למצוא כסף".

נעמה טבע, ים חופשי: "הקמנו מטה מאבק בעקבות גביה בחוף האקוודוט. אני אם לשלושה ומגיעה לים 3 פעמים בשבוע. השנה בכל פעם שאגיע לים אצטרך לשלם 30 ₪, שזה 90 בשבוע ו-500 לחודש בחופש הגדול רק בשביל לראות את הים. הגביה היא לחניה. אני הציבור. אשמח לתשובות כי אני כבר משלמת".

מיה יעקובס: "שיפסיקו לבנות על החופים. בואו לבת ים. בנו על המים. זוועה. לא נשאר חוף".

חנה קופרמן, יו"ר הפורום לשמירת החופים: "מחוף של 300 מטר לא נשאר מקום לרוץ בים. מה שקורה בבת ים, זה העתיד של כל חופי הארץ. לפי תמ"א 1 זה יקרה גם באשקלון ובאשדוד, בחדרה ובנהריה. חוק החופים קבע שהחופים הינם בעלי חשיבות אסטרטגית. לא תהיה נשמה למדינה בלעדיהם. ילדים לא יוכלו ללכת למקום הכי זמין. מישהו צריך לעצור את הרס החופים".