הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות חקלאי ישראל: לא ניתן לפרק את מכסות הביצים והחלב


בפאנל בנושא חקלאות ויוקר המחיה שהתקיים בכנס ההנהגות של תנועת המושבים, אמר יו''ר ההתאחדות מאיר צור: ''אנחנו לא ניתן ש-3000 משפחות בגבול הצפון יהפכו ל-200 לולים גדולים. אנחנו לא ניקח 800 מגדלי רפתות ונהפוך אותם ל-20 רפתות. אם מישהו ילך למהלך כזה - נלחם על זה בכל הכוח''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-03-2016



רפת חלב בערבה, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בכנס הנהגות המושבים של תנועת המושבים התקיים היום פאנל בנושא "חקלאות ויוקר המחיה ומגמות במשק המשפחתי". במוקד הכנס השנה עמד נושא הרפורמה שמתכננים משרדי החקלאות והאוצר לפתיחה כוללת של השוק ליבוא ולביטול מכסות הייצור בביצים ובחלב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בפאנל נכחו מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור, מזכיר הפועל המזרחי יצחק אליה, יו"ר ארגון מגדלי הירקות מאיר יפרח, מנכ"ל חברת רציונל ולשעבר סמנכ"ל רשות המיסים בועז סופר - המייצג את החקלאים במו"מ מול המדינה ויו"ר אגף המשק של תנועת המושבים פלג אוריון.

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר: "אנו לא ניתן לפרק את המכסות לא בביצים ולא בחלב, אנחנו לא ניתן ש-3000 משפחות בגבול הצפון יהפכו ל-200 לולים גדולים. אנחנו לא ניקח 800 מגדלי רפתות ונהפוך אותם ל-20 רפתות. אם מישהו ילך למהלך כזה - נלחם על זה בכל הכוח. יבוא של תוצרת מחו״ל זו טומאה, כי לוקחים מקומות עבודה ואת ערך העבודה המקומית למדינה אחרת ולכן אנחנו מתנגדים לזה. חקלאות היא גם ערך וגם כלכלה וצריך לעשות את השילוב ביניהם. ערכים על שמירת הגבולות, ביטחון המזון וגם כלכלה. כל החקלאות הישראלית, ביצים, חלב, פטם וכו׳ הינה 7% בסל הקניות הישראלי שהם כ- 1030 ש״ח מסל הצריכה''.

צור הוסיף ואמר: ''אני יודע שהמצב קשה וההרגשה שלנו קשה. אבל פעם ראשונה אחרי הרבה מאוד זמן אספנו את עצמנו למהלך אחד שישנה את המצב ואנחנו מנהלים היום מו"מ עם המדינה על תכנית אסטרטגית לקיומה של החקלאות במדינה. המדינה רוצה חקלאות - ואנחנו כאן כדי לנתב מה נכון למען החקלאים והחקלאות".

"רמי לוי עשה דה-לגיטימציה לחקלאים; הוא ישלם מחיר"

צור דיבר גם על פערי התיווך ועל רשתות השיווק ותקף את רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה: "אני לא אגיד מילה טובה אחת על רמי לוי. אתם יודעים מה אני חושב עליו. הוא עשה דה-לגיטימציה לחקלאים.  רמי לוי לקח את החקלאות למקום רע מאוד כאשר הוריד את המחירים בשקל וגרם לכך שהוזיל את המחירים לצרכנים ומי שנפגע הם החקלאים והוא ישלם על כך את המחיר. אם יש משהו שמאחד את כל החקלאים יותר מהכול, זה רמי לוי".

מנכ"ל חברת רציונל ולשעבר סמנכ״ל רשות המיסים, בועז סופר המרכז המקצועי של המו"מ מטעם התאחדות חקלאי ישראל: "אנשי האוצר לא מאמינים בתכנון ובייצור. אתם רואים את זה כדת והם רואים את זה כאורח חיים. האוצר אומר אתם רוצים התיישבות אז תיקחו את הכלים האפקטיביים לשמר את ההתיישבות. עלינו לנקוט בגישה אחרת . אנחנו צריכים להפנים שזו דרך המחשבה ואנחנו צריכים להתמודד עם הכלים שלהם. אנחנו חושבים שאפשר להגיע למקורות של התייעלות. אין מקום לביטול מוחלט של מכסים ובכל מצב. המדגה, הדבש, הצאן והבקר הם ענפים שונים ויש להסתכל על כל ענף וענף בנפרד. אנחנו צריכים להבין את זה עם אמירות ברורות שמשלבות ערכים. ברפורמת המכסים היה שילוב של מנהיגות ברורה שלא התקפלה מהר ועם מקצועיות עם מספרים מדודים ומוכנות למו"מ.
גם כשהאוצר הפחית את המכסים בתעשייה זה לא ירד ישירות לאפס. נתנו 9 שנים לתעשייה כי הגיעו להפנמה שצריך לתת לתעשייה זמן - כמו טקסטיל והתפתחו כאן ענפים אחרים. במו"מ על התכנית ארוכת הטווח, האוצר מבין שיש לשלב ידיים כדי שהתכנית תצליח. אנחנו צריכים לחזק את החקלאות ברגליים איתנות שהתמיכה הממשלתית מתגברת על כשלי שוק".

מזכיר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח: "אנחנו החוליה החלשה ורמי לוי ורשתות השיווק הם החזקים. מגדלי העגבניות היו בשנים האחרונות בהפסדים מאוד גדולים ונאלצנו למכור סחורה חקלאית במחירים מאוד נמוכים. תפוחי אדמה וגזר נמכרו ב-1.5 ש״ח למגדל ונמכרו בכ-5 ש״ח ברשת. כששר החקלאות אומר שמביאים מיליארד וחצי ש״ח לחקלאים זה על חשבון המיסים של העובדים הזרים שהחקלאים שילמו עד כה. יוקר המחיה זה שמן הזית? אנחנו, מגדלי הירקות, התנגדנו לקבל פיצוי אלא רוצים לגדל את הירקות בארץ ולתת ביטחון מזון ולספק מזון טוב ואיכותי ולא לייבא ירקות שפעמים רבות עלה 8 ש״ח. כמזכיר ארגון אני לא מתכוון לוותר. אנחנו נותנים פתרונות לכל הפעילות החקלאית. התאחדות חקלאי ישראל היא הכתובת הטובה ביותר וצריך לשמור עליה ולחזק אותה. אנחנו נעמוד שהשוק של הירקות הפירות הביצים והחלב ימשכו בשוק המקומי ולדבר הזה יש חיילים".