הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''משרד ראש הממשלה מתנער מאחריותו להצלת אבדן המזון בישראל''


יו''ר הוועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר בדיון היום בועדה לביקורת המדינה: 2.5 מיליון טון של מזון מושלכים בארץ מדי שנה ועדיין אין תקציב ייעודי לצמצום הכמות המדהימה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-03-2016



קטיף מתנדבים בנהלל, צילום: ענת שלו - באדיבות ארגון לקט ישראל

כ-2.5 מיליון טון של מזון מושלכים בארץ מדי שנה, ועדיין אין תקציב ייעודי לצמצום הכמות המדהימה. כך נחשף היום (ב') בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. יו"ר הוועדה, חה"כ קארין אלהרר (יש עתיד) התריעה כי האוצר לא מייעד תקציב מיוחד לצמצום המות להצלת חלק מהמזון. "משרד ראש הממשלה מתנער מאחריותו להוביל את הצלת אבדן המזון בארץ".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אלהרר הדגישה כי התקציב ל"ביטחון תזונתי" לשנת הוא כ-200 מיליון ₪, כולו ממשרד הרווחה, כאשר ממנו הועברה תוספת של  110 מיליוני ₪ לבסיס תקציב משרד החינוך לטובת הרחבת מערך ההזנה בבתי הספר, 60 מיליוני ₪ לפתיחת מועדונים מועשרים לקשישים הכוללים ארוחה חמה, תוספת מזון במפעלים מוגנים, העברה למשרד הקליטה עבור עולים זקנים, 15 מיליוני ₪ - קמחא דפסחא, ו-15 מיליון ₪ נוספים לתמיכה בארגוני גג המספקים מזון.

עו"ד תמר קלהורה, נציגת משרד המשפטים, סיפרה כי אתמול אושרה בוועדת השרים לחקיקה הצעת החוק של ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) כי תורם ומחלק מזון לא יישא באחריות נזיקין בגין אותו מזון - אם לא הפר חוק ולא התרשל. זאת, בניגוד להצעת החוק המקורית שכללה פטור מאחריות,. היא הדגישה כי למעשה החוק החדש אינו משנה את המצב הקיים.

הד"ר רון פורת, מנהל המחלקה לאחסון תוצרת במשרד החקלאות ציין כי אובדן המזון נגרם מפחת בשדה עצמו, במהלך המיון והאחסון וכן בשימוש בידי הצרכנים, אך סדרי הגודל של אובדן זה הם כבאירופה וארה"ב.

לדברי נציגת משרד החינוך, חנה פלג הנושא יוכנס לתכנית הלימודים ולהשתלמויות המורים, במקצועות גיאוגרפיה ומדעי הטבע. וכן מעודדים חלוקת מזון-עודף ע"י התלמידים - למשפחות נזקקות. כמו כן הוכנס הנושא להשתלמויות הגננות בגני הילדים, ובמשרדי המפקח הארצי על לימודי מדעי הסביבה.