הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הושג הסכם: הגבלת הורדת המכסים לקראת פסח - החקלאים יפוצו


ההסכם כולל הגדלת יבוא של אלפי טונות דגים קפואים, מאות טונות דגים טריים ושמן זית ללא מכס. הפיצוי לענף הדגים כ-25 מיליון שקלים ולענף השמן כ-15 מיליון שקלים. הכוונה לייבא ירקות טריים בוטלה. החקלאים התחייבו למכור לרשתות תפוחי אדמה, גזר וכרוב במחיר מוזל לקראת החג

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-03-2016



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משרד האוצר, משרד החקלאות והתאחדות חקלאי ישראל הגיעו הערב (ב') להסכם באשר לרפורמה של משרד האוצר להורדת מכסים ופתיחת השוק לייבוא לקראת חג הפסח. על-פי ההסכם, תוגבל הורדת המכסים והחקלאים יפוצו בעשרות מיליוני שקלים. שר האוצר עתיד לחתום על הצווים ביום ד' הקרוב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כזכור, בשבועות האחרונים הודיע שר האוצר משה כחלון על מספר צעדים להורדת מחירי המזון לקראת חג הפסח, ע''י הורדת מכסים ופתיחת השוק לייבוא, תוך התמקדות בבשר טרי, שמן זית, דגים וירקות טריים. מהלך זה עורר התנגדות בקרב החקלאים שטענו כי המהלכים החד צדדיים של הממשלה יובילו לנזקים כלכליים אדירים לחקלאים וזאת מבלי שהצרכן ירוויח כלל.

במסגרת ההסכמות שהושגו היום בין נציגי החקלאים למשרדי האוצר והחקלאות:

ענף שמן הזית: יבוא של 2000 טון לשלושה חודשים. סך הפיצוי לחקלאים -16  מיליון ₪. במידה ויהיו בעיות כלכליות בהמשך תתקיים ועדת מעקב שתוכל להוסיף על הסכומים הללו. האוצר מתחייב לקדם את נושא תו התקן מול משרד הכלכלה.

ענף המדגה: יבוא 3500 טון אמנון קפוא באפס מכס ו-500 טון קרפיון ובורי באפס מכס. סך הפיצוי למגדלי הדגים - עד 37 מיליון ₪

ירקות קפואים: ייבוא של עד 10 אלף טון. סך הפיצוי לחקלאים - עד  25 מיליון ₪ עבור הקפואים. ההסכם לשלושה חודשים.

ירקות טריים: הכוונה לייבא ירקות טריים בוטלה. החקלאים התחייבו למכור לרשתות תפוחי אדמה, גזר וכרוב במחיר מוזל של בין 1.5-2 ₪ לקראת החג.

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: ״לאחר מו״מ מתמשך וקשה אך ענייני הגענו להסכמות שיוכלו להגן הן על הצרכן והן על החקלאים לטווח הארוך. הדבר החשוב הוא לקדם את התכנית האסטרטגית ארוכת הטווח כדי שהחקלאים יחזרו להתפרנס בכבוד והצרכן הישראלי יקנה תוצרת חקלאית טובה במחירים הוגנים. אני מודה לשר האוצר והחקלאות ולאנשי משרדם על מו״מ ענייני מתוך המחויבות לחקלאות, לחקלאים ולאזרחי מדינת ישראל"

מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: ״הגנו על האינטרסים של חקלאי ישראל. הצרכנים ייהנו ממחירים מוזלים לחג, התעשייה תמשיך לקלוט את התוצרת החקלאית ומגדלי הדגים ושמן הזית לא ייפגעו. חקלאי ישראל יספקו את כל תצרוכת המזון לחג במחירים זולים. אנו קוראים לצרכנים להמשיך ולרכוש תוצרת ישראלית. אנו מאמינים ששיתוף הפעולה בין משרדי האוצר, החקלאות והתאחדות חקלאי ישראל הוכיח פעם נוספת שכאשר קיימת הידברות מגיעים לתוצאות שבהן הצרכן ייהנה והחקלאי לא יזוק״.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: ״אנחנו מתגייסים למען הציבור ונפעל להורדת מחירים לחג הפסח. מילה שלנו זו מילה. אני קורא לציבור הישראלי לקנות את מוצרי הפסח מתוצרת כחול לבן ולחזק את החקלאים והחקלאות הישראלית. אסור לאיש לשכוח כי מאחורי המושג חקלאות ישראלית עומדים ישראלים חרוצים וטובים, עובדי אדמה שמפרנסים משפחות״.

מזכיר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח: ״שמרנו על האינטרסים של המגדלים תוך הבנה לצורכי האוצר והחקלאות לשמירה על ייצור מקומי לחקלאי ישראל ואספקת תוצרת איכותית להמשך קיומה של החקלאות״.

ממשרד החקלאות נמסר הערב לאחר סיום המו''מ: ''כפי שפורסם לפני שבועיים, יוזלו לקראת חג הפסח שורה של מוצרי מזון בסיסיים בשיעורים ניכרים. במסגרת זו: יבוטלו המכסים על ייבוא של דגים קפואים כך שתתאפשר הפחתת מחירים ב 15-20 ₪ לקילו. יבוטלו המכסים על ייבוא שמן זית, כך שתתאפשר הפחתת מחירו של שמן זית ב- 6-8 ₪ לקילו. חקלאי ישראל התחייבו לשווק תפוחי אדמה, כרוב וגזר במחיר של בין 1.5-2 ₪ לרשתות השיווק שיאפשר שיווקם לצרכן במחיר נמוך ביותר. יבוטלו המכסים על ירקות קפואים, דבר שיאפשר הפחתת מחירים בלמעלה מ-10%.

בנוסף, אומרים במשרד החקלאות, ''תושלם מכסת ייבוא בשר טרי, בהיקפים משמעותיים, אשר צפוייה להפחית באופן ניכר את מחירי הבשר הטרי. זאת בהמשך לפתיחה של מכסה לייבוא גבינות קשות, בשר כבש וירקות טריים מסוגים שונים על מנת להבטיח שלא תחול עליית מחירים לקראת החג, כפי שהוחלט לאחרונה. כל הצעדים האמורים יבוצעו בכמויות מוגבלות ולזמן מוגבל''.

אורי אריאל, שר החקלאות ופיתוח הכפר: "אני שמח שהגענו לאיזון הנכון שבין הוזלה של מוצרי המזון ובין הגנה על החקלאים והבטחת עתידם. לנגד עיננו עמדו כל העת משפחות שיושבות סביב שולחן הסדר ומצד שני החקלאים שעבדו קשה כדי להביא את המוצרים האיכותיים והטריים. התחלנו את המהלך כבר בראש השנה ומדובר במהפכה ששנים רבות לא עסקו בה ואני שמח שהצלחנו הפעם. זה צעד ראשון בתהליך ארוך שיביא את כולנו לעולם חקלאי מפותח יותר. של שכלול התחרות בענף ומתן תמיכה ישירה לחקלאי".