הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי הדגים: הרפורמה הזו עוד תטביע את כולנו


כ-150 מגדלי דגים מכל הארץ הפגינו הבוקר בזמן ישיבת הממשלה השבועית, במחאה על הרפורמה שמתכנן משרד האוצר להורדת מכסים ופתיחת השוק לייבוא תוצרת חקלאית. ''מי שבאמת רוצה להוריד את יוקר המחייה מטפל בפערי התיווך האדירים ובריכוזיות של רשתות השיווק ולא בחקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-03-2016



הפגנת מגדלי הדגים הבוקר, צילום: באדיבות ארגון מגדלי הדגים בישראל

כ-150 מגדלי דגים מכל הארץ הפגינו הבוקר (א') מול ישיבת הממשלה תחת הכותרת "הרפורמה הזו עוד תטביע את כולנו", במחאה על כוונת משרד האוצר להוריד מכסים ולפתוח את השוק לייבוא תוצרת חקלאית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המגדלים קוראים לשרי הממשלה לעצור לאלתר את המלחמה שהכריז משרד האוצר על החקלאות הישראלית ועל מקור הפרנסה של מאות משקים ואלפי משפחות בישראל. בארגון מגדלי הדגים בישראל מציינים כי הרעיון העומד בבסיס רפורמת החקלאות שהציג האוצר לאחרונה, לפיו הורדת המכסים תוריד את מחירי הדגים ולפיכך גם את יוקר המחיה לצרכן הישראלי - הינו במקרה הטוב טעות ובמקרה הגרוע יותר, הטעיה מכוונת.

יוסי יעיש, מזכיר ארגון מגדלי הדגים בישראל: "אנו מברכים על כל צעד להורדת יוקר המחיה, אך רפורמה כזו צריכה להתבצע באופן הדרגתי. לצערנו, ההכרזה על רפורמת החקלאות, שענף המדגה הינו הנפגע העיקרי ממנה, הגיעה באופן חד צדדי, בעיצומם של מגעים אינטנסיביים עם משרד האוצר על תכנית חלופות ותמיכה ישירה במגדלים, כפי שנהוג במדינות ה- OECD, כאלטרנטיבה להגנות המכס והסבסוד העקיף. הכרזה זו מפתיעה במיוחד לאור קביעה חד משמעית מטעם היועמ"ש של משרד האוצר, שהורדת מכסים צריכה להיעשות באופן מדורג ומבוקר, הכולל מתווה תמיכות ישירות, שיאפשר לענף ולמגדלים תקופת הסתגלות חיונית. מבחינתנו, הרפורמה הזו היא לא פחות מאיום קיומי שאם ייצא לפועל יביא לקריסה מוחלטת של ענף המדגה הישראלי".

שוק הדגים בישראל מורכב מ- 85% דגי יבוא ו- 15% דגה מקומית. למעשה, רוב הדגים המשווקים בנקודות המכירה כיום מגיעים לישראל מחו"ל ועל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי הדגים המיובאים לארץ ללא מכס, גבוהים באופן משמעותי ממחירם של הדגים המיוצרים בישראל.

באשר למחירי הדגים מתוצרת הארץ, בבדיקה שערכו בארגון מגדלי הדגים עולה כי בעבור ק"ג דגים מסוג אמנון למשל, מקבל החקלאי הישראלי כ- 12 ₪, בעוד שמחיר הממוצע לדגים אלה לצרכן בנקודת המכירה עומד על כ- 30 ₪. יעיש: "מי שבאמת רוצה להוריד את יוקר המחייה מטפל בפערי התיווך האדירים ובריכוזיות של רשתות השיווק ולא בחקלאים ובמגדלים, שהם החוליה הכי חלשה בשרשרת".