הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''ללא דבורים, ללא דבש וללא חקלאות יישארו רק טייקונים במדינה''


מזה כשנתיים מתנהל מאבק קשה של הדבוראים והחקלאים כנגד הצעת חוק ממשלתית להסדרת רעיית דבורים. השבוע דנה ועדת הכלכלה בהצעה הממשלתית ובשתי הצעות נוספות באותו נושא, האחת של חה''כ יצחק וקנין והצעה נוספת של חברת-הכנסת שרן השכל שגורמת לסערה בקרב החקלאים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-03-2016



דבוראים בשטחי החקלאות בעוטף עזה במבצע צוק איתן, צילום אלון סיגרון

ועדת הכלכלה של הכנסת ברשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) דנה השבוע בהצעת חוק ממשלתית להסדרת רעיית דבורים, ובשתי הצעות חוק נוספות באותו נושא - הצעה אחת של חה"כ וקנין (ש"ס) שהוגשה בשיתוף השדולה החקלאית של הכנסת, וחברי-הכנסת חיים ילין (יש עתיד), ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) וח"כ יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני). הצעת החוק השנייה שנדונה בועדה, היא של חברת-הכנסת שרן השכל (ליכוד) אשר גורמת לסערה רבה בקרב חברי הלובי החקלאי והדבוראים, שטוענים כי היא ''מנוגדת לחלוטין לעקרונות שמירת ענף הדבורים ומסכנת את ענף החקלאות כולו שתלוי בהאבקת הגידולים החקלאיים''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מזה כשנתיים מתנהל מאבק קשה של הדבוראים והחקלאים כנגד הצעת החוק הממשלתית להסדרת רעיית דבורים שהוגשה בממשלה הקודמת ועתידה לדבריהם ''להביא להשתלטות והלאמת ענף הדבורים, צעד שיביא להרס ענף כה חשוב שבלעדיו לא יצליחו החקלאים לגדל מזון מן הצומח, שכן אין מדובר בדבש בלבד, כי אם בהאבקה לה אחראית הדבורה''. הדבוראים טוענים, כי הצעת החוק של חברת הכנסת שרן השכל יפגע בענף ובמחירי הירקות והפירות ומי שישלם בסופו של דבר הם החקלאים והצרכנים.

לפי הצעת החוק שהגישה חברת הכנסת שרן השכל, שמעוררת התנגדות בקרב הדבוראים, יש מקום להסדיר את חלוקת הצוף הגדל במקרקעי ציבור, ככל חלוקת משאב ציבורי, ולאפשר כניסה של שחקנים חדשים שתאפשר תחרות הוגנת ובהתאם – תוזיל מחירים. עם זאת, יש לראות כ'מקרקעי ציבור' רק שטחים שאינם מוחזקים על ידי אדם המעבד אותם עיבוד חקלאי ומצמיח בהם גידולים. בכל קרקע הנתונה לעיבוד חקלאי פרטי יש לאפשר גידול דבורים חופשי, בכפוף לחובת הרשום.

אבשלום (אבו) וילן, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל אמר בוועדה, כי ישנה חשיבות לשמירה על מועצת הדבש כרגולטור המוסמך על נושא הווטרינריה וחלוקת המכסות על מנת שתהיה הוגנת, "נגמרו הימים שפוליטיקאים מחלקים צ'קים לחקלאים ומקורבים. לא יתכן, כי בשם הצדק אנו חוזרים לתקופת סלאח שבתי. יש לציין, כי כיום אין חקלאות פרטית בישראל, להוציא מספר אחוזים בודדים. חכירה של אדמות מדינת ישראל על ידי החקלאים חייבת להישאר במועצת הדבש, בשל היותו ארגון בלתי תלוי. התאחדות חקלאי ישראל וכל הארגונים החקלאיים תומכים בחוק שמציע חה"כ וקנין". אמר וילן.

חה"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): ''על כל ענף חקלאי חלים חוקי וכללי חקלאות ברורים - מי הם החקלאים הרשאים לגדל, לשווק ולמכור. בענף הדבש נושא זה חייב להיות ברור יותר. אך אין לזה קשר לנושא חופש העיסוק כפי שמציגה חה"כ השכל בהצעתה. הקרב על ענף הדבש הינו קרב גדול יותר על עתיד החקלאות בישראל".

ח"כ עומר בר לב (המחנה הציוני): ''לא ניתן לפגוע עוד בחקלאות בישראל. חקלאי שהשקיע מראש במשקו כמו בכל עסק כלכלי, לא יכול בכל שנה לקבל אישור לעסק מחדש כפי שמציע החוק של ח"כ השכל''.

ח"כ חיים ילין (יש עתיד): ''החקלאים הם שמחזיקים את גבולות המדינה בדרום ובצפון ולא ניתן במחי יד להרוס ענף המפרנס את תושבי הפריפריה הרחוקה. החקלאים אשר יושבים על גבול עזה זקוקים לפרנסה ובמידה ותיקחו מהם את היכולת לקיים עסק חקלאי כפי שצריך, לא יהיו שם תושבים. הממשלה חייבת לתמוך בחקלאות לטובת בטחון המדינה".

לדברי ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), הרוחות המנשבות לאחרונה מאיימות לחסל את החקלאות "אני הייתי חקלאי עם מטע אבוקדו, אני יודע מה המשמעות של האבקת הדבורים עבור החקלאי. השטחים החקלאים מצטמצמים, מספר הכוורות חייב להישמר תחת מכסות מסודרות ולכן יש לשמור על מועצת הדבש, הרגולציה וההסדרים בשוק החופשי ולהגן על החקלאות במדינת ישראל". ח"כ וקנין הציג צנצנת דבש מזויף מסין, שנתפסה במכס, העשויה מחומרים כימיים שאינם בריאים "זה מה שיגיע לארץ במידה ולא נשמור על ייצור מזון בישראל. נגיע בסופו של דבר לשוקת שבורה. ללא דבורים, ללא דבש וללא חקלאות יישארו רק טייקונים, ללא חקלאים מגדלים" אמר וקנין.

יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל, בועז כנות אמר, כי הטענה של ח"כ שרן השכל, כי מגדלים חדשים לא יכולים להיכנס לענף אינה אמת. בעשור האחרון נכנסו לענף מעל 190 דבוראים.