הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תגלית בתמנע: נמצאו שרידי בגדים מימי ממלכת ישראל


עשרות שרידי הטקסטיל, מפיסות שקים פשוטים ועד לבגדים יוקרתיים, יפים ועדינים להפתיע - שופכים אור ראשון על האופנה בימי ממלכת ישראל המאוחדת מלפני 3000 שנה. ד''ר ארז בן יוסף: ''אלה הבדים היחידים שנתגלו מהתקופה הזאת בכל הלבנט''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-02-2016



אריג צמר צבוע מאיכות גבוהה שנחשף בתמנע , צילום: קלרה עמית - רשות העתיקות

עשרות שרידי טקסטיל מימי מלכות דוד נמצאו ע''י משלחת ארכיאולוגית מאוניברסיטת תל-אביב באתר תמנע שבערבה. האריגים שהתגלו שופכים אור ראשון על האופנה בימי ממלכת ישראל המאוחדת מלפני 3,000 שנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"תמנע הוא אתר ייחודי, שכמעט אין כדוגמתו לא בארץ ולא בשאר הלבנט", מסביר ד"ר בן יוסף שעומד בראש המשלחת הארכיאולוגית. "היובש הקיצוני בתמנע משמר ממצאים אורגניים שלא משתמרים בשום מקום אחר – לא במגידו, לא בלכיש, לא בחצור, אפילו לא באתרים אחרים בערבה. זאת השנה הרביעית לחפירות בתמנע, והשנה מצאנו עשרות פיסות של טקסטיל מהמאה ה-10 לפנה"ס – מחתיכות שקים פשוטים ועד לבגדים יוקרתיים, יפים ועדינים להפתיע".

על פי הסיפור המקראי, מכרות הנחושת בתמנע הופעלו על ידי אדומים שהיו כפופים לירושלים אחרי מסע הכיבושים של דוד המלך. החוקרים מעריכים שבאזור ישב חיל משמר מטעם ירושלים שפיקח על כריית הנחושת, הגן על האתר וגבה מס מהאדומים.


חפירות המשלחת בבית מלאכה להפקת נחושת ב"גבעת העבדים, צילום: אוניברסיטת ת''א

"אי אפשר להפריז בחשיבות הנחושת בלבנט של המאה ה-10 לפנה"ס", אומר ד"ר בן יוסף. "עם הנחושת ייצרו כלי חקלאות וכלי מלחמה. זה דומה לנפט של היום. ויש בידינו די והותר עדויות ארכיאולוגיות כדי לקבוע שהאנשים שחיו ופעלו באזור המכרות לא היו רק עבדים פשוטים, כפי שהניחו בעבר, אלא גם אליטה שכללה חרשי מתכת מומחים, אנשי שלטון וצבא שפיקדו על העבודה המורכבת והתובענית הזאת. בעבר חשבו שבתקופה ההיא התקיימה באזור חברה פשוטה של נוודים. היום אנחנו רואים יותר ויותר עדויות לחברה היררכית ומרובדת, שעולה בקנה אחד עם הטקסטים המקראיים והחוץ-מקראיים".

האריגים שנמצאו באתר נטוו משלושה סוגי חוטים – צמר כבשים, שיער עיזים ופשתן. הפשתן, כמובן, אינו מקומי לתמנע, וגם את הכבשים והעיזים בוודאי לא רעו במקום, כך שכל החומרים שונעו למכרות ממרחקים גדולים, בדומה לממצאים אורגניים אחרים שנמצאו במכרות בעבר, כמו עצמות דגים. בנוסף לפיסות הבגדים, באתר נמצאו בדים נוספים כמו שקים ואוכפים.


אריג צמר שנחשף ב"גבעת העבדים" בתמנע , צילום: קלרה עמית - רשות העתיקות

"מצאנו שתי איכויות שונות של בדים", מסבירה המאסטרנטית וונסה וורקמן. "איכות אחת של בד לא צבוע, לרוב משיער עיזים, ואיכות אחרת של בד צמר צבוע, לרבות עיטורי פסים עדינים. ד"ר נעמה סוקניק, שותפתנו למחקר מרשות העתיקות, ערכה בדיקות צבע במעבדות אוניברסיטת בר אילן, ומצאה כי מדובר בדוגמא המוקדמת בישראל לצביעה בצמחים. וצריך תמיד לזכור שמדובר באתר כרייה בערבה. זה אמצע שום מקום. ולמצוא שם, באתר תעשייתי, בדי צמר צבועים בגוונים שונים של אדום וכחול – זו עדות נוספת לעושר שהוכנס לתעשייה הזאת, ליוקרה של הנחושת באותה תקופה".


חבל משיער עיזים שנחשף בתמנע , צילום: קלרה עמית - רשות העתיקות

"כשהחוקרת הראשית, ד"ר אורית שמיר מרשות העתיקות, ראתה את הבדים לראשונה", מספר ד"ר בן יוסף, "היא הדגישה את הדמיון לבדים הרומיים בשל האיכות הגבוהה. מדובר באיכות אריגה וצביעה מפתיעה מאוד לתקופה ההיא. לפי הקונטקסט בו נמצאו, אנחנו מניחים שאת הבגדים האלה לבשו חרשי המתכת עצמם בעת שעסקו בפעילות ההתכה – יצירת הנחושת בכבשנים. הידע הטכנולוגי הרב הנדרש לפעילות זו, והאלמנט הדתי-פולחני שללא ספק היה חלק מהתהליך של הפיכת אבן למתכת, הקנו לחרשי המתכת מעמד מיוחד בקרב החברה הקדומה בה פעלו".


חבל עשוי סיבי עץ תמר מאתר "גבעת העבדים" בתמנע, צילום: קלרה עמית - רשות העתיקות

חתיכות הבדים הנדירות מתווספות לאוסף ייחודי של ממצאים אורגניים שמורים היטב שהתגלו לאחרונה בתמנע על ידי בן יוסף ומשלחתו. אוסף זה כולל חתיכות עור מעובד, חבלים, מקלעות וזרעים של דגנים ופירות של כל שבעת המינים, ומינים נוספים. "השימור הנדיר של חומר אורגני בתמנע מהווה חלון לעולם שלם, שעד כה היה חסר לחלוטין באתרים מתקופת המקרא. הממצא מאפשר כיווני מחקר חדשניים, כגון חקר דנ"א קדום ושחזור תהליכי ביות, שאנחנו רק בתחילת הדרך בתכנונם".

לגבי אוסף האריגים, ד"ר בן יוסף מבהיר שלא מדובר בבגדים של ממלכת ישראל עצמה, אלא בדוגמאות הקרובות ביותר שיש בידינו לאופן שבו התלבשו בימי דוד ושלמה. "אנחנו לא טוענים שאלה בגדים של ממלכת ישראל, אבל אנחנו מניחים שהחברה שחיה בערבה במאה ה-10 לפנה"ס ארגה והתלבשה באופן דומה ללבוש בירושלים. אם התיאור המקראי נכון והאזור היה כפוף לירושלים, לא מן הנמנע שהאריגים עצמם אף הגיעו משם. אלו הם הבדים היחידים שנתגלו מהתקופה ההיא בכל דרום הלבנט. בירושלים לא מצאנו בעבר, ויש להניח שגם לא נמצא בעתיד, דוגמאות טקסטיל".