הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחשף בוועדה לביקורת המדינה: גג מיכל האמוניה בחיפה לא ממוגן


יו''ר הוועדה קארין אלהרר: ''מדובר בפצצת זמן מתקתקת, כולם מודעים - וכמעט לא עושים דבר''. המשרד להגנת הסביבה: זו הוראת פיקוד העורף. עוזר ראש עירית חיפה: פיקוד העורף טוען כי ''נסראללה לא משוגע עד כדי כך''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-02-2016



מסוף האמוניה הארצי בחיפה צילום: מתן נעים - המשרד להגנת הסביבה

גג מיכל האמוניה במפרץ חיפה איננו ממוגן – אלא רק דפנות המיכל. כך נחשף היום (א') בוועדה לביקורת המדינה, שהתכנסה באוניברסיטת חיפה לדיון בזיהום האוויר במפרץ וסכנת מיכל האמוניה. יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הזהירה כי מדובר בפצצת-זמן מתקתקת. ''כולם מודעים - וכמעט לא עושים דבר. זו סכנה יומיומית לאזרחי הצפון, ואסור למדינה להפקיר את תושבי מפרץ חיפה, מבחינה ביטחונית ובריאותית. לא ניתן לעוד ועוד דו"חות לחלוף – בלי לעשות דבר".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי נציגי המשרד להגנת הסביבה, המיגון בדפנות בלבד ולא בגג המיכל, הינו בהוראת פיקוד העורף. נמרוד שיין, עוזר ראש עיריית חיפה, סיפר בדיון כי לדברי נציגי פיקוד העורף "נסראללה לא משוגע עד כדי כך".

ליאורה אמיתי, מ"אזרחים למען הסביבה", הזהירה בדיון כי מיכל האמוניה הוא רק חלק משורת חומרים מסוכנים שמיוצרים, מאוחסנים ומובלים במפרץ. "כל הדו"חות חשפו שהמדינה לא ערוכה לטיפול אפילו בתרחישים פשוטים כמו שריפות, ורק נס הוא שלא התרחש באיזור אירוע-רב נפגעים. מיכל האמוניה משרת בעיקר את תעשיית הדשנים הישראלית, וכל האזרחים באיזור מוחזקים כבני ערובה".  אמרה אמיתי.

נציג משרד הבריאות, אודי קלינר, השיב כי אינו רגוע מהמצב, אך הזיהום מנוטר ופועלים להפחתתו, "אך למחקר על היקף ראש קטן המיוחד לא ניתן עדיין להתייחס כי מדובר במחקר שבאמצע העבודה, ומבדיקות שלנו – אלו לא הממצאים".

לדברי נורית שטרוך, סגנית מנהל מחוז חיפה במשרד לאיכות הסביבה, זיהום האוויר באיזור יורד בהתמדה מאז שנת 2009, ועד 2018 תופחת ב-50% פליטות החומרים המזהמים. שטרוך דחתה את ההצעה להפחית את כמות האמוניה במיכל, כיוון שלדבריה, הסיכון בחומר גדול כשהוא גז, מאשר כנוזל.

מאיה יעקוב, מנכ"לית "צלול", קראה להפחתת כמות האמוניה במיכל, לפיצולו לשני מיכלים עם 3,000 ליטר במיכל בלבד, והלינה על קיצוץ מתמשך בתכנית הקמתו של פארק הקישון, שאמור להיות "ריאה ירוקה" של האיזור.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) קראה לבדוק האם המדדים הנבדקים הם אכן אלה שצריכים להימדד, "וועדות התכנון מקדמות בימים אלו דווקא את הרחבת התעשייה הפטרו-כימית במפרץ, ותכניות אלו חייבות להיעצר מידית".  אורן חזן (הליכוד) קרא להחיל אחריות פלילית על השר להגנת הסביבה והתחייב לתמוך בהעברת המיכל מהאזור.

עו"ד אליס גולדמן מתנועת אומ"ץ, הדגישה כי בימים אלו מתנהלים כתבי אישום נגד בתי הזיקוק בגין שפכים, חריגה מנהלים וזיהום אוויר. אבי שגב, מ"הקואליציה לבריאות הציבור" הזהיר מהקמת מאיץ חלקיקים רדיואקטיבי באיזור. שירלי מיראכור, תושבת חיפה, האשימה כי כל האזור בסכנת-חיים מתחלואה גבוהה ב-26% כסרטן ריאות ואחרות, ולדברי מיכל ויינר, תושבת הכרמל, בעקבות הרחבת בתי הזיקוק תירשם עזיבה המונית של תושבים.

הקמת מפעל האמוניה בנגב נתקעה באוצר

בחודש מרץ 2013 הודיע המשרד להגנת הסביבה, אז בראשותו של חה''כ עמיר פרץ כי מיכל האמוניה במפרץ חיפה יועבר לנגב. החשש עלה לראשונה במהלך מלחמת לבנון השניה, כי פגיעה ישירה במיכל שבו 12,000 טון של אמוניה, תשחרר את החומר הרעיל לריכוזי האוכלוסייה הקרובים ותגרום למותם של אלפי אנשים. חודש לאחר מכן, אישרה הממשלה את הקמת המפעל החדש עד שנת 2017 - מועד פקיעת היתר הרעלים למפעל בחיפה. ''המפעל החדש יוקם באזור התעשייה במישור רותם ובכך יאפשר את פינוי המיכל וגם יפחית את שינוע האמוניה בכבישי ישראל'' נאמר אז בהודעה.

שלושה חודשים לאחר מכן, פרסמו רשות מנהל מקרקעי ישראל והמשרד להגנת הסביבה את המכרז להקמת המפעל בדרום הארץ, עליו הודיע השר להגנת הסביבה ח"כ עמיר פרץ.  שנה וחצי חלפה ללא כל התקדמות בנושא, ובחודש יוני 2015 כחודש מיום כניסתם לתפקיד, הכריזו השר להגנת הסביבה אבי גבאי ושר האוצר משה כחלון, על פרסום השלב השני של המכרז להקמת המפעל לייצור אמוניה בדרום. בהצהרה משותפת שערכו סמוך למיכל בחיפה, הודיעו על העברת המכרז לחברות המתחרות ועל הקמת המפעל בדרום שייצר רק את כמות האמוניה הדרושה למשק.

עד היום, שנתיים מאז שאישרה הממשלה את העברת המיכל, לא נעשה דבר, ושנת 2017 - המועד בו היה אמור התהליך להסתיים, נמצאת בפתח. השבווע, בעקבות נאומו של נסראללה ואיומיו כי חיזבאללה מתכוון לפגוע במיכל האמוניה בחיפה, אמר השר להגנת הסביבה אבי גבאי:  "מיכל האמוניה הוא סיכון סביבתי וביטחוני. אנחנו פועלים להוצאת המיכל המסוכן מחיפה באמצעות הקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום ונקבל את הצעות המתמודדים במכרז להקמת המפעל בסוף מרץ. לא היינו צריכים את נסראללה כדי להיזכר בבעיה של מיכל האמוניה בחיפה. הממשלה קיבלה החלטה על סגירת המיכל והקמת מפעל לייצור אמוניה כבר ב-2013, אבל התמיכה להקמת המפעל נתקעה באוצר".

בראיון לגלי צה''ל אמר השר גבאי: ''אם המיכל יופצץ - לא תשאר עדה שיעית בלבנון. נסראללה, עם כל נפנופי הידיים שלו מתוך הבונקר שלו, בסופו של יום, יודע שהוא לא יכול לקחת הימור על גורל העדה שלו. אני חושב שאנחנו נתקדם עם זה, אני חושב שגם נסראללה בעניין הזה גם יעזור לנו להתקדם בנושא הזה. זה תהליך בסדר גודל של שלוש שנים".