הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


טורפדה תכנית להרחבת קיבוץ בית אורן בשטח גן לאומי כרמל


ועדת הפנים והגנת הסביבה דחתה את בקשת מנהל התכנון לאשר 14 יחידות דיור בהרחבה של קיבוץ אורן בגן לאומי כרמל. חה''כ יעל גרמן לנציגי רשות הטבע והגנים: ''ביקשתם ביטול הכרזה משטח הגן עבור בית עלמין ושטחי חיץ מפני אש, ורק בסוף ציינתם גם מגורים. זה ניסיון הטעיה של הועדה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-02-2016



קיבוץ בית אורן, צילום: Ram Eisenberg - נוצר על ידי מעלה היצירה ויקימדיה

ועדת הפנים והגנת הסביבה דחתה אתמול (ד') תכנית לבניית בתי מגורים בשטח גן לאומי כרמל, כחלק מהרחבת קיבוץ בית אורן. לטובת הבניה, ביקש מנהל התכנון לבטל הכרזה על 8 דונם משטח הגן הלאומי. נציגת המנהל יסמין טלמון הסבירה כי מדובר בחלק קטן מתוכנית להרחבת בית אורן ב-351 יחידות דיור, ו-14 יחידות דיור נוספות בשטח הגן הלאומי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הדיון התקיים לבקשת שר האוצר משה כחלון, ששלח מכתב לוועדה ובו ביקש את אישורה לגריעת השטח מהגן הלאומי. כחלון ציין כי המהלך כבר זכה להסכמת המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים ומועצה אזורית חוף הכרמל.

לשאלת יו"ר הוועדה חה"כ דודי אמסלם, מדוע לא ניתן לוותר על אותן 14 יחידות דיור בעייתיות הפוגעות בשמורה, השיבה נציגת המנהל: "זה פוגע ברצף התכנוני. מעדיפים שיהיו מגרשים בשני צדי הכביש כדי לממש את היכולות של נשיאת הכביש".

בחלק קטן מהשטח לגביו ביקש המינהל לבטל ההכרזה כגן לאומי, קיים היום בית עלמין פיראטי, שלא אושר בשום תוכנית. "תסדירו את בית העלמין ''אמר יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם, "אילו הייתם מבקשים לבנות שכונה של 2000 יחידות דיור, הייתי שוקל, אבל בשביל 14 מגרשים, רק בגלל שלמתכנן זה התאים בסיבוב, לא נאשר. נאשר רק את השטח שדרוש לתשתיות – בית עלמין, דרך היקפית ואזורי חיץ למניעת שריפות".

מתכננת הפרוייקט, ליאורה חי, ממשרד האדריכלים ערן מבל: "כבר 3 שנים אנחנו בתהליכים לקדם את התוכנית". יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם: "גם אם זה יעכב קצת, תעשו את השינוי ותשנו את יעוד הקרקע ממגורים לשטח ציבורי פתוח, שיהיה ירוק. נאשר את הגריעה, אבל לא למגורים. אני מניח שהישוב יעמוד בזה".

ח"כ יעל גרמן פנתה לנציגי רשות הטבע והגנים, שתמכו במהלך לטובת הבניה בקיבוץ בית אורן: "איך שתקתם? מחר יבנו באפולוניה. אני בשוק. איך גורמי תכנון נותנים? זה היה טאבו. אתם נותנים ומנסים להעלים. ביקשתם ביטול ההכרזה עבור בית עלמין ושטחי חיץ מפני אש, ורק בסוף ציינתם גם מגורים. מתברר שמתוך 8 הדונם המדוברים, 6 הם למגורים. זה ניסיון הטעייה של הוועדה. טוב שיש ועדות ויש כנסת".