הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הושלמו עבודות השימור ב'שער אברהם' בתל דן


באתר תל דן שבאצבע הגליל, הושלמו לאחרונה עבודות השימור וההנגשה לקהל של 'שער אברהם' שהיה חלק מהעיר ליש. תקופת בניית השער מקבילה לתקופת אברהם אבינו, שיתכן ועבר דרך שער זה במסעותיו להצלת אחיינו לוט.

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-02-2016



שער אברהם בתל דן, צילום: רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים השלימה את עבודות השימור וההנגשה לקהל של "שער אברהם" - השער הכנעני בשמורת הטבע תל דן, ששימש את תל דן במאה ה- לפנה"ס והיה חלק ממערכת הביצורים של העיר הכנענית, ששמה המקראי היה ליש (שופטים י"ח, כ"ט). תקופת בניית השער מקבילה לתקופתו של אברהם אבינו שיתכן ועבר דרך שער זה במסעותיו להצלת אחיינו לוט.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שער זה הידוע גם בכינויו 'השער הכנעני' ו'שער שלוש הקשתות', בנוי מלבני בוץ מיובשות-שמש על גבי תשתית של אבני שדה גדולות ומעוגלות. השער כולל שני מגדלים בחזית החיצונית-מזרחית וביניהם מעבר שהשתמר לגובה של 7 מטרים. פתחי השער מצויים בחזיתות המזרחית - בכניסה מבחוץ, והמערבית - בכניסה מתוך העיר. הקשת החיצונית בנויה משלוש שורות של לבנים היוצרים קשת עגולה ומושלמת אשר צורתה מזכירה את הקשת הרומית, שנוצרה אלפי שנים מאוחר יותר. שלוש הקשתות נבנו מעל מעבר השער שחצה את המבנה ממזרח למערב לאורך של 10.75 מ' וברוחב של 2.5 מ'. בתוך מעבר השער היו ארבעה חדרים, שניים בכל צד, וכל אחד בגודל 2.5X4.5 מ'. משערים שהשער היה מכוסה בגג. בשלב מסוים, זמן קצר לאחר בנייתו, הוחלט לבטל את השער על ידי סתימתו ומילוי חדריו באדמה ובזכות זו השתמר השער להפליא.

רשות הטבע והגנים השלימה לאחרונה פרויקט שימור ופיתוח מורכב ביותר הכולל שימור וייצוב חזית השער באמצעות טיפול בלבני הבוץ בטכניקת שימור מיוחדת תוך שימוש בחומרים טבעיים נאמנים למקור. שנית, בוצעה הארכה של הגג הקיים מזרחה, בתכנון הנדסי מתוחכם, ללא מגע בקרקע, כל זאת כדי למנוע קרינת שמש ישירה על השער בעיקר בשעות הבוקר וכן סגירת פתחים למניעת פגיעה של גשם אלכסוני. בנוסף, הוכשרה דרך מונגשת לנכים עד לשער והוקמה רחבת תצפית מול השער. במרכז הרחבה הוצב מודל תלת ממדי של השער המשוחזר עשוי גוש אבן בזלת אחד שנחצב וסותת באומנות ובדיוק רב תך מתן ביטוי למחקרים החדשים ביותר אודות השער העתיק.

לבני בוץ הם החומר העדין ביותר שנמצא בתרבות הבנייה הקדומה. למרות שבמבט ראשון הם נראים כמו חתך באדמה, לבני בוץ אלו שרדו לאורך יותר מ 3800 שנים. חשיבותם בעובדה ששרדו בצורתם המקורית ומייצגים טכנולוגיית בנייה בת אלפי שנים. רגישותם עצומה, כל נגיעה לא זהירה פוגעת בשכבת לבנים ומפוררת אותה. בנוסף לכך תנאי האקלים, הרוח, הגשם, שורשים, ובעלי חיים, גורמים להתדרדרות מתמשכת של הלבנים המקוריות. לפיכך יש לנקוט הגנה מרבית וטיפול מקצועי וקפדני על מנת לשמור על השער ומבנהו.