הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


איגוד התעשייה הקיבוצית: גם התעשייה החקלאית ראויה לסיוע


ראשי האיגוד ארחו את מנהל מרכז ההשקעות נחום איצקוביץ' לסיור בקיבוצי הערבה הדרומית. ''האפליה בין התעשייה הכללית לחקלאית היא מלאכותית ופוגעת ללא סיבה בקידום היצוא והגברת התעסוקה בפריפריה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-02-2016



סיור במפעלים בערבה הדרומית, צילום: איגוד התעשייה הקיבוצית

מפעלי תעשייה המייצאים לחו''ל זכאים לסיוע משרד הכלכלה והחקלאים לסיוע משרד החקלאות, אולם מפעלי התעשייה החקלאית נופלים בין הכיסאות ולא זוכים לסיוע ממשלתי, על אף פעילות היצוא הענפה והפוטנציאל הרב שלהם. כך אומרים באיגוד התעשייה הקיבוצית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך סיור בו ארחו ראשי איגוד התעשייה הקיבוצית את מנהל מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה נחום איצקוביץ' ואנשי צוותו במפעלים של קיבוצי הערבה הדרומית, אמר מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אורי אורנשטיין: ''האפליה לרעה של מפעלי התעשייה החקלאית, רק בגלל שחומר הגלם שלהם מגיע מהטבע, היא מלאכותית ופוגעת ללא סיבה בקידום היצוא והגברת התעסוקה בפריפריה. התעשייה החקלאית השתנתה ללא הכר בשנים האחרונות ומחייבת הליכי טיפול רבים בתוצרת כדי שהיא תעמוד בדרישות היצוא. המוצרים שיוצאים מהמפעלים שונים לחלוטין מאלו שנכנסו אליהם וללא הטיפול התעשייתי לא ניתן לשווק אותם בהיקפים וליעדים הקיימים''

הסיור נערך במפעלים האזוריים ערדום, מחלבת יוטבתה ובקיבוצים נאות סמדר וקטורה. בסיור הוצגה התפתחות המפעלים שמשמשים מקור תעסוקה חשוב ועוגן לקליטת אוכלוסיה חדשה בקיבוצים. מנהל מרכז ההשקעות נחום איצקוביץ' אמר שהכרה במפעלי התעשייה החקלאית מחייבת קבלת החלטות בממשלה ובכנסת ובמסגרת החוק הקיים אין כל אפשרות להעניק להם סיוע.

ראשי האיגוד הודו למנהל מרכז ההשקעות על הסיוע הרב שמעניק משרדו למפעלים, זירוז הליכי האישור ופתיחת מסלולים חדשים וציינו בין השאר את הסיוע בפעם הראשונה למיגון העובדים במפעלים בעוטף עזה, נושא הרה חשיבות מבחינה ביטחונית.

בחודש דצמבר האחרון דיווח איגוד התעשייה הקיבוצית כי על פי ניתוח שנתי שערכה כלכלנית האיגוד שלומית ארבל, מפעלי התעשיה של הקיבוצים הגדילו את היקף מכירותיהם ב-4% בשנת 2015. על פי התחזית הסתכמו מכירות מפעלי הקיבוצים בארץ ובחו"ל ב-43.8 מיליארד ₪, לעומת 42.1 מיליארד ₪ בשנה הקודמת. מגמת הצמיחה המחודשת מקרבת את התעשייה הקיבוצית חזרה אל שיא המכירות של כל הזמנים שנרשם בשנת 2008 – 45 מיליארד שקלים.

ההערכות משקפות מגמה חיובית, בעיקר על רקע הנתונים שפרסמה התאחדות התעשיינים לפיהם מאז תחילת השנה נסוג היצוא התעשייתי בשיעור מצטבר של 11%. הנסיגה ביצוא התעשייתי באה לידי ביטוי במרבית קבוצות ענפי התעשייה.