הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכספים ביטלה את מס המעסיקים בחקלאות


אחרי למעלה מעשור ביטלה ועדת הכספים את מס המעסיקים על העסקת עובדים זרים בחקלאות למשך חמש שנים, בניגוד לכוונת האוצר לבטלו לתקופה של שלוש שנים בלבד. יו''ר הועדה גפני: ''זהו מס לא צודק שפגע בחקלאים ולא השיג את מטרתו - לעודד ישראלים לעבוד בחקלאות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-02-2016



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

אחרי למעלה מעשור בו נאלצו החקלאים לשלם סכומי עתק עבור העסקת עובדים זרים, ביטלה ועדת הכספים את מס המעסיקים בחקלאות. מדובר בבשורה של ממש עבור חקלאי ישראל, שלא יידרשו עוד לשלם מס בשיעור 10% על העסקת עובדים זרים. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) יזם מהלך מהיר לביטול המס ובכך פטר את החקלאים מהצורך לשלם את המקדמות לשנת 2016, שהיו אמורים לשלם כבר עתה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

היו''ר גפני הכניס את ביטול המס כהסתייגות לחוק אחר שהונח על שולחן ועדת הכספים ושעוסק בהחרגת אנשי עסקים אמריקאים שישקיעו בישראל או שיעברו לעבוד בה, מהחובה לשלם מס על העסקת עובדים. אחרת, היה על החקלאים לשלם את המקדמות ולהמתין עד להשלמת העבודה על הצעת החוק רק בעוד כמה חודשים. ביטול המס הינו מיידי והוא חל מה- 1 בינואר 2016 עד ה- 31 בדצמבר 2020.

בניגוד לכוונת האוצר, שבעקבות לחצים מצד ועדת הכספים הפיץ בימים האחרונים תזכיר חוק לביטול מס המעסיקים בחקלאות, כהוראת שעה לשלוש שנים בלבד, הביא גפני להצבעה בוועדה, נוסח המאריך את הוראת השעה לחמש שנים. זאת לאחר מו"מ שקיים עם האוצר ושבו דרש יחד עם חברי כנסת נוספים בוועדה, להפוך את ביטול המס להוראת קבע. האוצר התנגד, וכתוצאה מכך ההצבעה על החוק בעניינם של האמריקאים יחד עם ההסתייגות נדחתה על-מנת להגיע להסכמות על הארכת תוקף הביטול.

גפני וחברי הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני), יצחק וקנין (ש"ס) וחיים ילין (יש עתיד) דרשו לבטל את המס לצמיתות ומשבקשתם נדחתה, דרשו לקבוע הוראת שעה לעשר שנים. האוצר התנגד גם לכך ולאחר שבדיון היום נתגלע ויכוח נוקב בינו לבין נציגי האוצר שהסכימו להארכה ל- 4 שנים, הודיע גפני שהוא מעלה להצבעה נוסח המדבר על 5 שנים. ניסיונותיו של עוזר שר האוצר למנוע את הדבר לא צלחו והוועדה אישרה אותו.

אישור הביטול במסגרת הסתייגות חוק אחר נעשתה על-מנת לפטור את החקלאים מהצורך לשאת בהוצאה הכבדה של תשלום המקדמות וזאת לאחר שהאוצר כבר הכין תזכיר חוק לביטול המס לדרישת ועדת הכספים, שהיה לוקח כמה חודשים עד לקידומה אישורה המלא כחוק בקריאה שנייה ושלישית.


התעקש על 5 שנים לפחות, יו"ר ועדת הכספים גפני ושר החקלאות אריאל, צילום: דוברות ועדת הכספים

גפני הביע סיפוק רב מביטול מס המעסיקים בחקלאות ואמר, כי "מדובר היה במס לא צודק, שפגע מאוד בחקלאי ישראל, שגם ככה מתקשים לשרוד ואף לא השיג את מטרתו המוצהרת – לעודד ישראלים לעבור לעבוד בחקלאות.

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור מסר: ״מס המעסיקים על העובדים הזרים מהווה עול גדול לציבור החקלאים. אני מברך את ועדת הכספים על החלת הוראת שעה לביטולו של מס המעסיקים לחמש שנים וזה חלק מהתכנית האסטרטגית הכוללת להצלת החקלאות ולבנייתה לדורות הבאים שאנו מקדמים מול הממשלה. אני מברך את שר האוצר משה כחלון ושר החקלאות אורי אריאל אשר לקחו את ביטול מס המעסיקים כפרויקט וליו"ר ועדת הכספים, הרב גפני, שפעל לביטולו המיידי''. צור הוסיף כי יש להוריד את מחיר המים לחקלאים.

יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), שהוביל את המאבק נגד מס המעסיקים בחקלאות, הודה לגפני על פועלו בעניין ואמר: "המס הלא צודק הזה גרם לנטל אדיר על החקלאים, של 160 מיליון ₪ בשנה. פקידי האוצר משחקים עם החקלאים והיום שמנו לזה סוף. עלינו להבטיח שחקלאי ישראל יוכלו לפעול בסביבה יציבה שתאפשר להם להמשיך לעבוד ולתת תפוקה וביטול המס הוא הצעד הראשון בכיוון הנכון".

שר החקלאות, אורי אריאל (הבית היהודי) שהשתתף בדיון בירך אף הוא על ביטול המס ואמר: "קשה להיות חקלאי במדינת ישראל וביטול המס היום הוא בשורה של ממש עבור החקלאים ומצטרף לשורה של מהלכים שאני מקדם, בין השאר בניסיונות להוזיל את עלויות המים, טיפול בפערי התיווך ועוד. זהו מהלך חשוב עבור החקלאות בישראל. עובדים זרים הם אוויר לנשימה עבור החקלאים וההצעה הראשונה של האוצר לצמצם את ביטול המס לשלוש שנים לא היתה מקובלת עלינו. אני מברך את יו"ר וועדת הכספים וחברי הוועדה על החלטה חשובה זו".

נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים, דובי אמיתי: "תודה ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, על שבוע של מו"מ משותף ואינטנסיבי לביטול מס המעסיקים לאלתר. סיכמנו בסוף על חמש שנים, אבל כמובן שלא נסתפק בזה ולא ניתן לרעה החולה הזאת לעבור בשנית ולעשוק את החקלאים על לא עוול בכפם".