הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים: להפריד את החקלאות מחוק המים


מאות חקלאים הפגינו נגד התיקון לחוק המים שעבר בקריאה ראשונה בכנסת, שלטענתם ייקר את מחיר המים בעשרות אחוזים ויהווה פגיעה אנושה בחקלאות. ''הלאמת מפעלי המים הפרטים שהיוו תחרות למקורות, תיצור עוד מפלצת מונופולית על גבם של החקלאים והאזרחים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-02-2016



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

''הלאמת מפעלי המים הפרטים שהיוו תחרות למקורות, תייקר את מחיר המים לחקלאים ותיצור עוד מפלצת מונופולית על גבם של החקלאים והאזרחים'' כך טוענים החקלאים בעקבות התיקון לחוק המים שעבר בשבוע שעבר בכנסת בקריאה ראשונה, במסגרתו צפויה הוזלה בתעריפי המים הביתיים. אלא שבתוך הצעת חוק זו, הוכנסה הצעה לביטול ההפקה הפרטית של המים בחקלאות, על אף העובדה, כי הנושאים כלל אינם קשורים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לטענת החקלאים, מהלך שכזה ייקר את מחיר המים לחקלאות בעשרות אחוזים ויהווה פגיעה אנושה בענף החקלאות. בישיבת חירום שהתקיימה באגודת מים בגליל הוחלט לצאת למאבק בנושא הפקת המים לחקלאות בתמיכה של כלל ראשי הרשויות באזור הצפון ואגודות המים לחקלאות.

במכתב שהועבר לחברי הכנסת כותב דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל: "לצערנו, גורמים במשרדי האוצר ומשרד התשתיות, מנסים במחטף מתוכנן ומתוחכם לשרבב לתוך הצעת חוק "תמימה" רפורמה מהפכנית ומשנה סדרי בראשית בהפקת המים. כל זאת, בניסיון להלאים ולהפקיע רכוש פרטי בשווי מיליארדי שקל ולהכפיפו למונופול הבזבזני והדורסני של חברת מקורות. אילו היה מגיע לכאן היסטוריון או חוקר מחוץ לארץ, הוא היה יכול לחשוב שאנו מצויים בקובה של תחילת שנות ה-60, במדינות הגוש המזרחי לפני 70 שנה, או חלילה בצפון קוריאה. תמוה כיצד ממשלה שחרתה על דגלה את התחרות והמאבק במונופולים המיושנים והבזבזניים, מובלת כעת על ידי קומץ אינטרסנטים, לבטל ולהצמית את התחרות הבריאה והיעילה בהפקת מים בענף החקלאות".

בנוסף ציין אמיתי, כי הכוונה לחזק את חברת מקורות הינה תמוהה מאחר ובדו"חות רבים (דוגמת דו"ח ועדת בלינקוב) נקבע, כי חברת מקורות פועלת בחוסר יעילות. כמו כן המפיקים הפרטיים השקיעו מאות מיליוני שקלים על מנת שיוכלו להפיק מים במחיר נמוך לרווחת החקלאות: "במקום לדאוג לחקלאים בקו העימות בצפון ובאזורים נרחבים בארץ, בחרו פקידי האוצר ומשרד התשתיות לקדם שוב את האינטרסים של הגורמים המחוברים, החזקים והמקושרים, על חשבונם של חקלאים ואגודות שפעלו במשך דורות לפיתוח מקורות מים ולהפקת מים בעלויות שהחקלאות הישראלית יכולה לעמוד בהן".

ראוי לציין, כי סך המים השפירים הינם כחצי מיליארד מ"ק ואילו צפויים להיפגע מהמהלך כ-45 אחוזים מתוכם, מאחר ו- 230 מיליון מ"ק מופקים באופן פרטי ובמחיר זול ממחיר מקורות ומסובסד עצמאית.

אמיתי הוסיף: כי דרישת החקלאים הינה לפצל את ההצעה, כך שנושא החקלאות יופרד מנושא ההנחה בצריכה הביתית ויתקיים דיון ראוי ומו"מ בין הצדדים בנושא: "אנו קוראים לחברי הממשלה והכנסת לפעול לביטול רוע הגזירה ולהפרדת ענף החקלאות מהצעת חוק המים.


הפגנת החקלאים, צילום: אגודת מים בגליל

ביום חמישי האחרון יצאו מאות חקלאים, ראשי רשויות, ראשי ארגוני המים והחקלאות מאזור הגליל העליון, הגולן והעמקים, להפגין נגד התיקון בחוק המים. זהו צעד מחאה ראשון של החקלאים, בו השתתפו מעל 150 משאיות, טרקטורים וטנדרים מצוידים בשלטי מחאה ודגלי ישראל, שנסעו לאורך כביש 90 מצומת הגומא לצומת מחניים. בסיום שיירת המחאה הקימו החקלאים מאהל על גדר הגבול בסמוך למושב אביבים  עם המסר ''החקלאות שומרת גם על גבולות המדינה''.

לטענת החקלאים, הממשלה מכריזה על פירוק מונופולים, אך בפועל פועלת הפוך ובהצעת חוק המים החדשה מכתירה את חברת מקורות למונופול מסוכן שיהיה אחראי על כלל הפקת ומחירי המים בישראל שהינם עורק החיים של החקלאים, בעיקר באזור הצפון, בהם קיימים רק מים שפירים ולא מותפלים, כמו באזורים אחרים.

מחירי הפקת המים של חברת מקורות גבוהים פי שלושה ממחירי הפקת המים שיוצרים החקלאים בעצמם, בחברות ההפקה שהקימו לאורך השנים בהשקעה של מיליוני שקלים ולכן לא ברורה מגמת הממשלה ליצור ייקור של הפקת מים לחקלאות. החקלאים חוששים, כי מדובר בהתערבות פוליטית גסה בתחום החקלאות והמים ולכן מתנגדים בכל תוקף להפיכת מקורות למונופול על המים בגליל ובגולן.

תא"ל (במיל') רפי נוי, מנכ"ל אגודת מים בגליל וממובילי המאבק: "שאף אחד לא יחשוב שבחדרי חדרים ניתן להעביר חוקים מפותלים, האוצר מחפש דרכים קלות להשיג כסף במקום לטפל במונופול של מקורות. בממשלה צריכים להבין שאנחנו, תושבי הצפון, החיים על קו הגבול, אומרים שמהלך כזה לא יעבור, כי המים הם עורק החיים שלנו בחקלאות ולא ניתן לפגוע בנו! אנחנו נלחמים על החקלאות והפרנסה".  נוי קרא לנציגי הממשלה להפריד את הדיון סביב החקלאות מחוק המים ולקיים הידברות בנושא.


הפגנת החקלאים, צילום: אגודת מים בגליל

גיא בן דור, חקלאי מיסוד המעלה: "המהלך הינו איוולת נוספת של הממשלה על גבם של החקלאים. לא ייתכן שיעלו את מחיר המים ויהפכו את מקורות למונופול שינהל את כל משק המים, הדבר יחסל את החקלאות".

ניצן דהן, מנהל אגודת המים 'חצבני דן': "מרגע אישור חוק המים יווצר קרטל בלעדי, שיעלה משמעותית את מחירי המים לחקלאות ויגרום לכך שמחיר התוצרים החקלאיים יעלה. זו גזרת עונש מוות לחקלאות".

החקלאי שמעון ביטון ממושב אביבים אמר: "שנים שאנחנו מטפחים פה חקלאות ברמה הטובה ביותר ועכשיו רוצים להרוג את החקלאות. אנחנו מברכים על התוכנית להוזיל את המים לצריכה הביתית, אך לא נאפשר לייקר את המים לחקלאות, המאבק הוא על הבית שלנו, ההחלטות שמתקבלות היום בלי להקשיב לנו יהרגו את החקלאות, את כל הירוק בעמק הם יהפכו לשממה. כל שנותר לנו זה להוריד את הכפפות ולהילחם בכל הכוחות".

החקלאיים מציינים, כי הם בעד הוזלת המים לציבור הרחב, אך אין לדון במים למי השתייה כדין מים לחקלאות ויש להפריד את הדיון בכנסת בשני התחומים. ''צעדי מחאה אלו הינם צעדים ראשונים של המאבק. במידה ובממשלת ישראל לא יפרידו את הדיון בנושא המים לחקלאות מחוק המים, ינחריף את מחאתנו''.