הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנובה לא תקבל מכסה לייבוא בשר טרי פטור ממכס


משרד הכלכלה אישר היום את חלוקת המכסות לייבוא בשר טרי פטור ממכס לשבעה יבואנים. היצרניות המקומיות הגדולות כמו תנובה ודבאח לא יקבלו מכסות. מנכ''ל משרד הכלכלה: ''שוק הבשר הטרי המקומי הוא שוק ריכוזי והגיעה העת לפתוח אותו לתחרות אמיתית שאנו מקווים שתחלחל לכיסו של הצרכן''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-01-2016



צילום: הפורטל לחקלאות טבע והסביבה

בהמשך להמלצת הרשות להגבלים עסקיים לאפשר ייבוא בשר פטור ממכס ליבואנים בינוניים וקטנים בלבד, הוחלט במשרד הכלכלה כי היצרניות המקומיות הגדולות כמו תנובה ודבאח לא יקבלו מכסות ייבוא, על מנת שלא לפגוע בתחרותיות בשוק הבשר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתום שימוע בכתב ובעל-פה שערכה ועדת המכסות במשרד הכלכלה, בראשותו מנהל מינהל תעשיות יאיר שירן, החליטה הוועדה לחלק 2,500 טון מכסות ליבוא בשר טרי בפטור ממכס, עבור המחצית הראשונה של שנת 2016. המכסות יחולקו באופן הבא: כ-650 טון לכל אחת מהחברות 'נטו מלינדה', 'בלדי' ו'רמי לוי'. בנוסף חילקה הוועדה מכסות ליבואנים ותיקים, קטנים יותר, בהיקף של 50-300 טון כל אחת.

ככמו כן החליטה הוועדה כי היצרנית המקומית "תנובה", בעלת המותג המקומי "אדום אדום" וחברות שזוהו כחברות הקשורות בתהליך היבוא לתנובה או לאחת החברות שזכו במכסות, לא יקבלו מכסה. זאת, בין היתר, מתוך רצון למקד את ההקצאה ביבואנים בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר להגדיל את התחרות במוצרי הבקר הטרי, ולייבא במחיר תחרותי לשוק המקומי.

מכסת הבשר הטרי הפכה למבוקשת לראשונה לקראת חלוקת המכסות לשנת 2016 וזאת בעקבות אישור השירותים הווטרינריים לפני חודשים ספורים, לייבא בשר ממספר מפעלים חדשים בפולין לצד מפעלים בארגנטינה.

במשרד הכלכלה מציינים, כי ''עמדה זו של ועדת המכסות, משקפת הלכה למעשה את מדיניות הממשלה לפתיחת השוק המקומי לתחרות, במטרה להפחית את יוקר מחירי מוצרי המזון, בדגש על מוצרי החלב והבשר. ההחלטה גם מאמצת את המלצת רשות ההגבלים העסקיים לפיה מתן מכסות ליצרנים המקומיים הגדולים - "תנובה" ו"דבאח", עשויה לפגוע במאמצי הממשלה להגביר את התחרותיות ולהקטין את הריכוזיות הענפית. המהלך הינו בהמשך לקו שמובילה הממשלה בתקופה האחרונה המתבטא בפתיחת שוק הגבינות הקשות והחמאה לתחרות משמעותית באמצעות יבוא של מוצרים זולים יותר ביחס למוצרים המקומיים, כפי שניתן כבר לראות על המדפים. יצוין כי מדיניות זו בסוגית מכסות הגבינה הותקפה בבג"צ, אשר הכריע בשבוע שעבר לטובת המדינה והמליץ ליבואנים שביקשו לטעון כנגדה, למחוק את עתירותיהם''.

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג: "תפישתנו היא כי חלוקת המכסות בפטור ממכס, נועדה להרחיב את מגוון המוצרים ולהביא לתחרות בין השחקנים השונים, שצפויה להביא להורדת המחירים. שוק הבשר הטרי המקומי הוא שוק ריכוזי והגיעה העת לפתוח אותו לתחרות אמיתית שאנו מקווים שתחלחל לכיסו של הצרכן".