הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנס 'בארות בנגב' : 70 שנה להקמת י''א הנקודות


מבצע ההתיישבות הגדול מסוגו של הקמת 11 נקודות התיישבות חדשות בנגב הצפוני, נעשה באיחוד כוחות בין כל התנועות והמפלגות – מהשומר הצעיר ועד הציונות הדתית. כנס 'בארות בנגב' יעמוד השנה בסימן התאריך ההיסטורי במלאת 70 שנה למבצע שגרם להכללת הנגב הצפוני בתחומיה של מדינת ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-01-2016



מגדל המים בקיבוץ בארות יצחק, צילום: תנועת הקיבוץ הדתי

במלאות 70 שנים להקמתן של י''א הנקודות  - אחד-עשר היישובים שעלו לקרקע בנגב הצפוני בלילה שבין ה-5 ל-6 באוקטובר 1946,  יוקדש השנה כנס "בארות בנגב" למבצע ולתרומתו המכרעת לעיצוב גבולות המדינה באזור הדרום. הכנס יערך בקיבוץ עלומים, סמוך לאתר ההיסטורי של בארות יצחק, וישתתפו בו ראשי המועצות בנגב ובני הדור הראשון בישובים שהוקמו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אחד עשר היישובים הוקמו ביוזמת הסוכנות היהודית ובאיחוד כוחות של כל התנועות והמפלגות – מהשומר הצעיר ועד הציונות הדתית, ומטרת הקמתם היתה לגרום להכללת אזור הנגב בתוך גבולותיה העתידיים של המדינה היהודית. מבצע התיישבות זה נחשב לגדול מסוגו בשנים שקדמו להקמת מדינת ישראל.

על כל גוף שלקח חלק במבצע, היה להכין לליל העלייה על הקרקע 25 חברים ו-5 חברות. המיקום המדויק אליו היה מיועד לעלות כל גוף נשמר בסוד עד לאותו לילה. התאריך המדויק למבצע, במוצאי יום הכיפורים, נבחר על מנת להקטין את ערנות הבריטים ונבע משתי סיבות: הקושי לצפות שיהודים יוציאו לפועל מבצע כה גדול מיד אחרי הצום וגם מאחר שהיה זה מוצאי שבת וערב יום א' היה הערב החופשי של החיילים הבריטיים.

המוסדות העריכו את המבצע כמורכב ומסוכן ולכן הטילו את תכנונו וביצועו על מטה ההגנה. לצורך המבצע גויסו מתנדבים מיישובים ותיקים, כלי רכב רבים ונוטרים שתפקידם היה לאבטח אותו. כל הציוד וחומרי הבנייה רוכזו בבסיסי היציאה על ידי חברת סולל בונה.



לדברי נחמיה רפל, מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי שעורכת את הכנס, הקמת י"א הנקודות הוא פרויקט ההתיישבות הגדול ביותר מסוגו שנעשה טרם הקמת המדינה, ואחד מהגורמים להצלחתו הוא שיתוף הפעולה בין כל המפלגות והתנועות. הלקח על הנועזות, החלוציות וחשיבות האחדות הלאומית צריך לעמוד מול עינינו גם בהווה ובעתיד''.

בכנס 'בארות בנגב' ה-5 ינתחו מומחים את עמדת הצבא הבריטי ביחס למאבק על ארץ ישראל ופרויקט ההתיישבות ומגבלות כוח האדם של הבריטים שהישוב היהודי ידע לנצל. כן יעסוק הכנס במקור שמם של הישובים והשתלבותם בתרבות. ותיקי הישובים יספרו על זיכרונותיהם מהשנים הראשונות.

בארגון הכנס שותפה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ובחלקו האחרון יצאו המשתתפים לסיורים שיעסקו במבצע הקמת י"א הנקודות, סיפורו של כפר דרום ופרויקט התצוגה של "בארות בנגב" המנציחה את סיפורו של קיבוץ בארות יצחק בנגב שננטש לאחר קרב גבורה.

הכנס יערך ביום שני, כ"ב בשבט, 1 בפברואר, בקיבוץ עלומים ופתוח להשתתפות הקהל הרחב.
לפרטים נוספים: www.facebook.com/kdati