הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוף למאבק הציבורי: חוף פלמחים יוכרז כגן לאומי


הוועדה המחוזית מרכז אישרה היום כי חוף פלמחים שעמד במרכז מאבק ציבורי חסר תקדים במשך שנים - יוכרז כגן לאומי ולא יוקם בו כפר נופש. האחריות לפיצוי היזמים שזכו במכרז לבניית כפר הנופש, תהיה על משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, רשות מקרקעי ישראל והקרן לשטחים פתוחים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-01-2016



חוף פלמחים, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

בתום למעלה מחמש שנים של מאבק ציבורי חסר תקדים על חוף פלמחים, אישרה היום (א') הוועדה המחוזית מחוז מרכז באופן סופי את ביטול כפר הנופש פלמחים, וקביעתו כגן לאומי, זאת על מנת להבטיח את שמירתו כשטח פתוח ערכי לשימוש הציבור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מהחברה להגנת הטבע שהייתה שותפה למאבק למען חוף פלמחים נמסר: ''חוף פלמחים הוא דוגמא טובה לכך שציבור מקומי נחוש ופעיל, לצד ארגוני סביבה, יכולים להגיע להישגים יפים מאוד בשמירה על הטבע ועל הסביבה".

לגבי נושא הפיצוי שיש להעניק ליזמים שזכו במכרז, שבלעדיו לא ניתן יהיה לבטל את זכויות הפיתוח להקמת כפר הנופש, הגיעו שר האוצר משה כחלון והשר להגנת הסביבה אבי גבאי להסכמות עם רשות הטבע והגנים הלאומיים לנושא שיפוי הוועדה המקומית, כך שהאחריות לשיפוי תהיה על משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, רשות מקרקעי ישראל והקרן לשטחים פתוחים.  ליוזמה זו היה משקל משמעותי בהצלחת התהליך. ''חופי הים שייכים לציבור ואנחנו נדאג שיישארו כך" אמר היום שר האוצר משה כחלון.

הועדה המחוזית ציינה בהחלטה כי הצורך בשימור החוף והנגשתו לציבור הרחב, מתן מענה לשטחים בעלי ערכי טבע וערכים ארכיאולוגים ונופיים ייחודיים, באופן שיאפשר טיפוח, שימור ושיקום ערכים אלו, הינו אינטרס ראוי להגנה וכי הדרך להבטחתו הינה בדרך אישור התכנית המוצעת לגן לאומי.

הועדה בהחלטתה מפנה גם להחלטות הולנת"ע והולחוף והוסיפה כי מדובר במקרה חריג וייחודי בו מוצע שינוי ייעוד משטח תיירותי לשטח של גן לאומי בתחום הסביבה החופית. אולם הוועדה השתכנעה שבשקלול הנתונים, הן מבחינת איכויות טבעיות וארכיאולוגיות של המרחב היבשתי והימי אל מול שטח כפר הנופש, והן לאור מלאי שטחים לאכסון תיירותי במחוזות הסמוכים, ראוי לאשר את התכנית המוצעת.

המאבק הציבורי לעצירת הבנייה של כפר הנופש והצלת חוף פלמחים, בצירוף ממצאים של מבקר המדינה ביחס לתהליך שאמור היה להוביל להקמת כפר הנופש, החל לפני מספר שנים והוביל להחלטת ממשלה הסטורית בשנת 2010, אשר קראה לוועדה המחוזית לבחון שנית את התכנית. באותה החלטה נכתב כי התכנית להקמת כפר הנופש  "היא מסוג המקרים כבדי המשקל, בהם האינטרס הציבורי מחייב עיון נוסף בהחלטות שקיבלו מוסדות התכנון''.

בדצמבר 2014, החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז מרכז, ביוזמת רשות הטבע והגנים, להפקיד תכנית אשר משנה את ייעוד השטח מכפר נופש, לגן לאומי. תכנית זו, אושרה במאי 2015, בוועדת המשנה של המועצה הארצית - הוולנת"ע, אשר הבהירה כי החלטה זו: "מתייחסת לסיטואציה ייחודית ונדירה, שבה לאחר מאבק ציבורי, ביקשה הממשלה מנציגיה במוסדות התכנון, לשקול מחדש את התכנית המאושרת". בהחלטת המועצה נכתב: "הוועדה שקלה מחדש את היתרונות של כפר הנופש במקום זה, אל מול חסרונותיו, וסבורה שיתרונותיו של שטח פתוח - חופי, באזור כפרי בליבת המדינה, עולים על פני הפיכתו של שטח זה לכפר נופש נוסף, הנשען על הסביבה החופית, ומשנה אותה שינוי מהותי".