הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בפעם השניה בחצי שנה: מי ביוב גרמו לזיהום חמור בנחל הקישון


ברשות נחל הקישון מעריכים כי הביוב זרם לנחל החל משעות הבוקר, כתוצאה הפסקת חשמל שנגרמה מעומס בתחנת השאיבה של תאגיד המים והביוב 'מעיינות העמקים'. זהו המקרה השני בתוך חצי שנה בו מזהמים מי הביוב של התאגיד את סביבת הנחל בו מתקיימת מערכת אקולוגית מגוונת ורגישה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-01-2016



אירוע הזיהום בנחל הקישון באוגוסט 2015, צילום: אלון בן מאיר - רשות נחל הקישון

רשות נחל הקישון הודיעה היום (שבת) על אירוע זיהום חמור בנחל קישון, שנגרם כתוצאה מהזרמת ביוב באיזור קרית חרושת בקרית טבעון. צוותי רשות הנחל ותאגיד הביוב 'מעיינות העמקים' טיפלו במפגע. הביוב זרם ישירות אל הנחל מתחנת הסניקה של קרית חרושת.  נכון לשעה האחרונה, התקלה טופלה והופסקה הזרמת הביוב לנחל. יחד עם זאת, עדיין הנחל סובל מהביוב שזרם עד כה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מממצאי הבדיקה הראשוניים עולה, כי עומס על תחנת השאיבה גרם ככל הנראה להפסקת חשמל ובעקבותיה זרם הביוב ישירות לנחל קישון. עם גילוי אירוע, דאגו אנשי רשות נחל הקישון לטפל במפגע ועובדי 'פלגי מים' המתחזקים את התחנה עבור תאגיד הביוב 'מעיינות העמקים', הגיעו למקום ותיקנו את התקלה בתחנת הסניקה.

נחל הקישון באזור טבעון מהווה מסדרון אקולוגי לבעלי החיים ופגיעה של הנחל בביוב בהחלט עלולה לגרום לנזקים משמעותיים לסביבה ולכל מאמצי השיקום שנערכים בשנים האחרונות. בסביבת הנחל באזור זה, מתקיימת מערכת אקולוגית מגוונת ורגישה, הכוללת מיני דגים רבים - אמנון מצוי, קיפון מצוי, שפמנונים וכו' וכן אוכלוסיית חסרי חוליות עשירה.

ברשות נחל הקישון הביעו אי שביעות רצון מכך שאין מערך התרעה בתחנת הסניקה וציינו שגורמי המקצוע ברשות יחד עם המשרד להגנת הסביבה יפעלו לחדד נהלים מול תאגיד הביוב וידרשו את שדרוג התחנה.

בחודש אוגוסט האחרון אירע זיהום חמור באותו אזור של הנחל שנגרם בשל כשל בצנרת הביוב העוברת באזור. הביוב הציף שטח נרחב וזרם ישירות לנחל. רשות נחל הקישון דיווחה אז על דבר האירוע לכל הגופים הרלוונטיים, ביניהם לתאגיד המים והביוב 'מעיינות העמקים', שקו הביוב שכשל נמצא באחריותו. הרשות הודיעה אז כי היא דורשת מתאגיד המים והביוב לתחזק את הצנרת בסביבת הנחל ולפקח עליה באופן מתמיד, משום שהיא עלולה בעת כשלים להזרים ביוב לסביבה ולפגוע במערכת האקולוגית המשתקמת בקישון.