הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשל הבולענים - צוות בינמשרדי יגבש תוכנית סיוע ליישובי צפון ים המלח


יו''ר ועדת הפנים בסיור חברי הועדה באזור ים המלח: כשאתרי התיירות בצפון ים המלח היו רווחיים, הממשלה ידעה לקחת את חלקה במיסים, לכן גם כשהענפים ננטשו בגלל הבולענים - היא חייבת למצוא לתושבים פרנסה חלופית ולפצות אותם על נזקי הטבע. ראש מועצת מגילות: הקטסטרופה גדולה, חייבים סוג של פיצוי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-01-2016



בולען באזור צפון ים המלח, צילום: דוברות ועדת הפנים והגנת הסביבה

צפון ים המלח - אזור מועד לפורענות: ועדת הפנים והגנת הסביבה דורשת מצוות בינמשרדי שהוקם לנושא הבולענים בים המלח, להגיש תוכנית עם פתרונות סיוע ליישובי צפון ים המלח שמקורות הפרנסה שלהם נפגעו בשל פעירת בולענים בתוך אתרי התיירות והאדמות החקלאיות.  כך החליטו היום חברי הועדה בתום סיור שערכו באזור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם: "כשיורד שלג חקלאים מקבלים פיצוי בגין נזקי טבע. הבולענים הם אירוע הרבה יותר דרמטי – פגע טבע מתמשך. כשהקיוסק בחוף הרוויח יפה הוא שילם מס הכנסה ומע"מ וגם המדינה הרוויחה ממנו יפה. הממשלה תמיד נהנית מההכנסות אבל כשזה מגיע להוצאות היא זורקת את זה על הרשות המקומית. אם המדינה ידעה להתחלק בהכנסות היא צריכה להתחלק גם בהוצאות. עם הגשת המלצות הצוות הבינמשרדי אני דורש שיוחלט גם מי מתכלל. שתהיה למועצות ולתושבים כתובת אחת, אולי מנכ"ל משרד ראש הממשלה".

דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית תמר: "חוף מינרל, מקור הפרנסה של מצפה שלם ננטש בשל הבולענים שנפערו בו. תחנת הדלק על המסעדה והחנות שבה ננטשו. בחוף הושקעו 4.5 מיליון ₪ וביום שהיינו אמורים לפתוח אותו, נסגר הכביש. הגשר שהוקם ב-2009, ובו הושקעו 60 מיליון ₪ נסגר השנה לאחר 6 שנים, בגלל שהכביש המוביל אליו קרס לתוך בולען. חלק משטח מטע התמרים, הענף שנותר לפרנסת קיבוץ עין גדי עם סגירת החוף, מלא בולענים והכניסה אליו כבר עלתה בחיי אדם. לכן יבשו אותו. איננו יודעים מה עתידו של החלק שעדיין מעובד כי מסלול הבולענים בכיוון שלו. גם הכביש הזמני, עוקף כביש 90, שנסלל כדי לעקוף את הקטע שנהרס לוקה בחוסר ודאות כי לא נעשו קידוחים לפני הסלילה כדי לבדוק אם יש שכבת מלח בתת הקרקע, שהימצאותה מנבאת יצירת בולענים. אנחנו מבקשים שעבודת הצוות שעובד על פתרון הקבע תואץ".

ח"כ בני בגין: "התופעה המבהילה של הבולענים היא הזדמנות להיווכח מה חשיבות המחקר. המכון הגיאולוגי הוא זה שזיהה את היווצרות הבולענים לפני שהתגלה משהו בשטח, וגם היום הוא יודע לחזות את מסלול היווצרותם של בולענים חדשים. אילולא המכון, בגלל מקדמי בטיחות עלולים היו להמליץ אולי שלא לצורך על נטישה רחבה. היכולת המחקרית מאפשרת לדייק והיום יודעים לחזות מה האזור המועד לפורענות.

אריה כהן, ראש מועצת מגילות: "ההתיישבות בצפון ים המלח היא השער המזרחי של ירושלים ושל מעלה אדומים. חייבים לחזק אותו. הקטסטרופה גדולה וחייבים סוג של פיצויים, משהו להסתדר אתו בשנים הקרובות, אמצעי ייצור חלופיים. צריך גם תמיכה בכל התשתיות. עוברים פה בשנה מיליון וחצי כלי רכב. אנחנו מבקשים שהחברה הממשלתית להגנת ים המלח שאינה פועלת בצפון ים המלח תפעל גם אצלנו".

אריה שחל, ממקימי קיבוץ עין גדי: "היינו כאן בשנים שלא היה כביש גישה לקיבוץ ולא היינו מחוברים לשום תשתיות, אבל מעולם לא הייתה חרדה כמו היום לעצם קיום הישוב. הקיבוץ נשען עד לאחרונה על 3 רגליים – החקלאות שנעלמה, ואנו פועלים לשיקומה תוך קשיים עצומים, בירוקרטיים ומשפטיים, מפעל המים המינרליים, בגינו אנחנו מקבלים איומים, והתיירות – כפר הנופש שנעלם כי החוף כיום לא נגיש כמעט בשום מקום".

עם הגשת הממלצות בעוד 3 חודשים, תקיים הוועדה דיון בו יציעו חברי הצוות הבינמשרדי את עבודתם, שתכלול מקורות פרנסה חלופיים ופיצויים.


חברי הועדה בסיור באזור צפון ים המלח, צילום: דוברות ועדת הפנים והגנת הסביבה