הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרה חלופת האגודה במועצת מקרקעי ישראל


על פי החלופה תתאפשר רכישה מרוכזת בשלושה שלבים של זכויות מגורים על-ידי אגודה חקלאית שיתופית - קיבוץ או מושב שיתופי. התנועה הקיבוצית: ''מדובר בפתרון חלקי המתאים למספר מוגבל של קיבוצים בפריפריה, במציאות של משבר דיור קשה ומתמשך בכל קיבוצי התנועה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-01-2016



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מועצת מקרקעי ישראל (רמ''י) אישרה בישיבתה אתמול (ד')  את 'חלופת האגודה', שעל פיה תתאפשר רכישת זכויות מרוכזת למגורים על ידי אגודה חקלאית שיתופית - קיבוץ מתחדש, קיבוץ שיתופי או מושב שיתופי.  האגודה השיתופית תהיה רשאית לרכוש במרוכז בשלושה שלבים את זכויות המגורים בקיבוץ, על פי תמ"א 35.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתנועה הקיבוצית מברכים על אישור חלופת האגודה, אך עם זאת מדגישים, כי בקיבוצי התנועה ישנו מחסור של למעלה מ-10,000 יחידות דיור לאלפי זוגות צעירים הממתינים שנים לאישורים. ''האישור שהתקבל היום הוא תולדה של משא ומתן מורכב ואינטנסיבי בין התנועה הקיבוצית לבין הנהלת רמ"י, על אופן יישום חלופת האגודה, וזאת לאור העובדה כי מאז קבלת ההחלטה המקורית בספטמבר 2014, היא לא קודמה בפועל, ולא התבצעה אף עסקה על פי המתווה המקורי. לטענת הדרג המקצועי ברמ"י, ההחלטה המקורית אותה הציעה ועדת ציבורית שמונתה ע"י שר השיכון, הייתה כללית מדי ונדרשו הבהרות בקשרה לאופן יישומה. הבהרות אלו התקבלו בישיבה אתמול, וברובן החמירו את הפרמטרים ביחס להצעה המקורית מלפני שנה וחצי''.

עוד מדגישים בתנועה הקיבוצית, כי מדובר בפתרון חלקי המתאים למספר קיבוצים מוגבל בפריפריה במציאות של משבר דיור קשה ומתמשך בכל קיבוצי התנועה וכי לא מדובר בשום הטבה מכל סוג. ''הדברים באים בעקבות השמצות ושקרים שהופצו הבוקר על ידי גורמים אינטרסנטים'' אומרים בתנועה ויוצאים בחריפות כנגד מפיצי ההכפשות: "קמה לה קבוצה ששמה לעצמה כמטרה לחסל את הקיבוצים ורואה בכל ניסיון לפתור את משבר הדיור בקיבוצים כהטבה. יש כאן ניסיון לחבל בכל הזדמנות לפתרון שיאפשר לקיבוצים את הזכות לגידול טבעי. נזכיר כי ההצעה מבוססת על עקרונות שאושרו בבג"צ לפני מספר שנים. מדובר בפתרון חלקי ביותר למשבר דיור קשה מאוד ומתמשך בבניה בקיבוצים. בשל מחירה הגבוה היא כלל לא רלוונטית לקיבוצי מרכז הארץ וכל מי שטוען אחרת זורה חול בעיני הציבור. אנו מקווים שהחלופה תסייע במצוקת הגידול הטבעי בקיבוצי הפריפריה ולזוגות צעירים המבקשים לקבוע את ביתם מחוץ למדינת תל אביב ושנים מונעים מהם לבנות".

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "הפעילות שלנו בחודשים האחרונים מונעת מתוך רצון להגדיל את סל האפשרויות הישימות לגידול טבעי בקיבוצים. אנו מודים לקבינט הדיור בראשותו של אביגדור יצחקי, המבקש לטפל במצוקת הגידול הטבעי בקיבוצים, אחרי שנים של עוינות. לאחר אישור מועצת מקרקעי ישראל יעמדו לרשות הקיבוצים ארבע חלופות שיאפשרו לקדם טיפול בגידול הטבעי וישרתו את הצמיחה הדמוגרפית. זו העת להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות. קיבוצים המעוניינים לאמץ חלופה זו, חייבים להתכונן עכשיו ולהזדרז בהגשת התוכניות הנדרשות".

בכירי רמ"י, בראשותו של עדיאל שומרון, מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל, התחייבו לטפל באופן אינטנסיבי בכל קיבוץ שיבקש לאמץ חלופה זו בשנה הקרובה, ולזרז מולם את יישום החלופה. לצורך כך יוקם מנגנון בראשותו של מ"מ מנהל רמ"י אשר יעקוב ויפקח על בקשות הקיבוצים ויבטח בכך את יישום החלופה.

חלופת האגודה היא הפתרון אותו הציעה ועדת ציבורית שמונתה ע"י שר השיכון הקודם ובראשה עמד מנכ"ל רמ"י דאז, בנצי ליברמן. המלצות הוועדה כבר התקבלו בידי מועצת מקרקעי ישראל בספטמבר 2014. ביסודה מבקשת החלופה לשמר את מעמד הקיבוץ בתהליך של שיוך זכויות לחברי האגודה (הקואופרטיב). הקיבוץ רוכש את זכויות הבניה הפוטנציאליות עפ"י תמ"א 35 ורשאי להקצות זכויות לחבריו. עלויות הרכישה בחלופת האגודה הם נגזרת של החלטה 1411 אשר כאמור אושרה בבג"ץ וקובעת תשלום של 33% או 91% מערך הקרקע, לעומת אחוזים ספורים ברכישת בעלות בעיר. רכישת הזכויות העתידיות – כולל עבור בנים חוזרים שיבנו, מחייבת היוון של התשלום העתידי עפ"י פרמטרים כלכליים ושמאיים מקובלים, שאף מחמירים (במקרה זה) לעסקאות היוון שעורכת רמ"י.

קיבוץ טיפוסי באזור ביקוש (כמו באזור מרכז הארץ/השרון) לא יוכל לאמץ את החלופה שכן יאלץ לשלם סכומים דמיוניים: שיעור משוקלל 33% מערך הקרקע, כפול שמאות של 1-2 מיליון שקל ליחידת דיור כפול 400 יחידות (כמות יחד' ממוצעת בקיבוץ), ובתוספת סכום דומה להיטל השבחה, מיסוי מקרקעין ומע"מ. סה"כ מדובר על תשלום במזומן הנע בין רבע מיליארד לחצי מיליארד שקל, ועל כן ההצעה אינה רלבנטית לקיבוצים אלו.