הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר: עדויות להימצאות מים בני מאות אלפי שנים באזור הערבה


מחקר משותף לאוניברסיטת בן גוריון, המכון הגיאולוגי בישראל, אוניברסיטת שיקגו והמעבדה הלאומית ארגון שבארצות הברית בדק את תנועת מי התהום בנגב ובערבה, ומצא עדות להמצאות של מים בני כ-620 אלף שנים בעומק של 1,196 מטרים מתחת לפני האדמה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-01-2016



הערבה התיכונה, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה'

כמה שנים קיימים מים באזור הנגב והערבה? שאלה זו העסיקה את רועי רם, סטודנט במסלול המשולב לדוקטורט במכון לחקר המדבר באוניברסיטת בן -גוריון, שחקר לאחרונה את מסלול תנועת מי התהום בנגב ובערבה. המחקר משותף לאוניברסיטת בן-גוריון, המכון הגיאולוגי בישראל, אוניברסיטת שיקגו והמעבדה הלאומית 'ארגון' שבארצות הברית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך המחקר נאספו דגימות גז שנקלחו ישירות ממי תהום במספר קידוחים נבחרים בנגב ובערבה. בבדיקה שבוצעה במעבדה בעזרת 'פחמן 14' נמצא שגיל המים ככל הנראה עולה על 35,000 שנה. בשל כך, הועברו הדגימות למעבדת 'ארגון' שבאוניברסיטת שיקאגו בארה''ב, שם באמצעות טכנולוגיה חדישה המתבססת על מדידת איזוטופים של הגז האציל קריפטון, ניתן היה לקבוע  את גיל המים המדויק.

''מדובר בתהליך בדיקה מורכב במיוחד, הכולל מדידה של ההרכב האיזוטופי של קריפטון 85 עם זמן מחצית חיים של כ- 10.75 שנים לעומת קריפטון 81 עם זמן מחצית חיים של כ-229,000 שנה'' מסביר רועי רם. "שיטה זו מאפשרת לראשונה להעריך את גיל מי התהום מעבר ל-35,000 שנה, שמבטא את משך הזמן הממוצע שחלף מאז ירדו הגשמים אשר מילאו את האקוויפר''.

התוצאות היו מפתיעות במיוחד: בבדיקת המעבדה נמצא, כי גיל מי התהום העמוקים באזור הערבה הדרומית נע מ-113 אלף שנה בקטורה 9 ועד ל- 330 אלף שנה ביעלון 3. בצפון הערבה נמצאו מים שגילם נע בין 236 אלף שנה בתמר 11 ועד 328 אלף שנה באדמון 5. בערבה התיכונה גיל המים נע בין 118 אלף שנים בעין יהב 6, 192 אלף בפארן 20 ועד לגיל של כ- 620 אלף שנים בקידוח צופר 20 בעומק של 1,196 מטרים מתחת לפני האדמה. ''אלו המים העתיקים ביותר שנמדדו בישראל עד כה, עתיקים בהרבה בהשוואה להערכות קודמות שניתנו על בסיס פחמן 14 וזה הושג הודות להתפתחותה של שיטת מדידה חדשנית זו". אומר רועי רם.


הסטודנט רועי רם, צילום: אלבום פרטי

המחקר נמצא עדיין בעיצומו ובהמשך עשויות להיחשף תגליות נוספות. המחקר יוצג בכנס ערבה שיתקיים במסגרת התערוכה החקלאית שתתקיים החודש במו"פ ערבה תיכונה וצפונית בחצבה. כמו כן, תוענק לרועי רם מלגה עבור מחקרו זה, מטעם קרן המלגות על שם יאיר גוראון ז"ל, מנהלו ומייסדו של מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, אשר על שמו נקראת תחנת "יאיר" בחצבה, המעניקה מלגות מחקר בסך של 55,000 ₪ לסטודנטים ותלמידים מצטיינים שמחקרם עוסק באזור הערבה. את המלגה יעניק לרם בנו של יאיר גוראון - רן גוראון מנכ"ל חברת פלפון.

אילון גדיאל, יו"ר קרן המלגות על שם יאיר גוראון ז"ל: "החקלאות בערבה עוברת תמורות רבות בשנים האחרונות ואיינה סובבת כבעבר סביב הפלפל כחלק משינויים כלל עולמיים. חשוב לדרבן ולסייע לדור הצעיר שעוסק בתחומי מחקר חקלאיים, כל פיתוח ומחקר מוצלח פותחים מגוון אפשרויות חדשות לחקלאות מתקדמת עבור חקלאי הערבה".

תערוכת החקלאות הגדולה בישראל - 'יום פתוח ערבה', תתקיים בתאריכים 20-21 בינואר 2016, בתחנת יאיר בחצבה, התערוכה משתרעת על פני 15 דונם של חממות וביתני תצוגה וישתתפו בה מעל 200 חברות מהארץ ומהעולם שיציגו את קדמת החידושים בתחום החקלאות, פירות וירקות, פרחים, חקלאות ימית, השקיה, איכות סביבה, חשמל סולרי, מיכון ועוד. הכניסה לתערוכה ללא תשלום. מרכז המבקרים ויידור-"חלון לחקלאות" יהיה פתוח במהלך ימי התערוכה והכניסה אליו בתשלום.
לפרטים נוספים: מו"פ ערבה תיכונה- 08-6581083, www.aravaopenday.co.il