הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר לקריאה ראשונה: לאסור שימוש ברכב שנסע בחוף הים


התיקון בחוק מבקש להעניק סמכות לבית המשפט לאסור שימוש ונסיעה ברכב אשר נתפס נוסע בחוף הים, לתקופה של עד ארבעה חודשים. רשות הטבע והגנים: ''לא אכפת לעבריינים מקנסות. לפעמים מדובר בבריונים עם כסף ולפעמים מדובר באירוע על החוף. רק לאחר 3 קנסות מגישים כתב אישום''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-01-2016



מבצע אכיפת בחוף הים בעכו, צילום ארכיון: באדיבות רשות הטבע והגנים

האכיפה והקנסות אינם מרתיעים את העבריינים בחופי הים: ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות חה"כ דודי אמסלם, אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה, תיקון להצעת חוק של חברי-הכנסת מיקי לוי ומיכל רוזין, שיסמיך את בית-המשפט לאסור שימוש ברכב שנסע בחוף הים לתקופה של עד ארבעה חודשים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''בעלי ג'יפים, נהגי טרקטורונים ואופנועים מעוותים את מספרי הרכב שלהם בעזרת איזולירבנד בטרם הם עולים ברכבם על החוף, וכך קורה שאזרח תמים מקבל קנס לביתו במקום העבריין''. על התנהגות זו שהפכה לנורמה, דיווח לועדה און ולנסי, ממונה אכיפה ברשות הטבע והגנים.

עוד דיווח ולנסי, כי אחוז גדול מכלי הרכב העבריינים בחופי הים נוסעים ללא מספרים, וכי ריכוז כלי הרכב מסוג טרקטורונים וריינג'רים בישראל הוא הגבוה בעולם. רשות הטבע והגנים נותנת 2000 דוחות בשנה כנגד עבריינים אלה, כשההערכה היא שמספר כלי הרכב המסתובבים בשטח הוא פי חמישה. על כל האכיפה ממונים ארבעה פקחים בלבד.

"הייתי מתבייש להגיד שיש רק ארבעה פקחים", אמר יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם בתגובה. "גם אני סוחב את הצידנית מהחניה. במה הגיפאים חושבים שהם שונים?"

"אני מבקש להגיע איתנו להסדר שיאפשר לנו להוריד ציוד בחוף ואחר כך לצאת מהשטח. זו הסיבה שקניתי רכב שטח, כדי להשתמש בו. זה חוק דרקוני", אמר לירן בן הרוש, ג'יפאי שנכח בדיון. ח"כ יעל כהן פארן: "גם הנהיגה שלכם על החוף דרקונית".

"אתה נותן קנס של 1000 שקל בחוף רחצה מוכרז ולא אכפת להם מהקנס", אמר און ולנסי. "לפעמים מדובר בבריונים עם כסף ולפעמים מדובר באירוע - הם פורקים צידניות וכסאות ושווה להם כי האירוע בתשלום. רק לאחר 3 קנסות מגישים כתב אישום''. חה"כ יעל כהן פארן הציעה להסמיך 'נאמני חופים' שיוכלו לצלם עבריינים. על כך העיר און ולנסי: "רוב האזרחים שמתעדים עבריינים מסרבים להעיד בבית המשפט ולכן אין ערך לתצלומים".

התיקון להצעת החוק 'איסור נהיגה ברכב בחוף הים' מציע להוסיף סעיף כי במידה והורשע אדם בעבירה של נהיגה בחוף הים, רשאי בית המשפט, נוסף על כל עונש אחר ועל אף האמור בכל דין, להורות בצו על איסור שימוש ברכב שבו נעברה העבירה לתקופה שלא תעלה על 120 ימים; החליט בית המשפט על איסור שימוש ברכב כאמור, יודיע על כך לרשות הרישוי, כהגדרתה בפקודת התעבורה ; על סעיף זה יחולו הוראות סעיף 57ג לפקודת התעבורה, בשינויים המחויבים."

בדברי ההסבר להצעה נכתב: ''חוק איסור נהיגה ברכב בחוף הים, התשנ"ז–1997, נחקק כחוק נפרד ועצמאי בשל החשיבות הרבה שייחס המחוקק לנושא זה. החוק מגלם ערכים נעלים וביניהם, של הגנת הסביבה החופית, שמירת חיי המתרחצים ועידוד השהות בחוף הים''.

החוק במתכונתו הנוכחית מאפשר לבית המשפט המרשיע בעבירת איסור הנהיגה בחוף הים, להטיל קנס על המורשע ואף לשלול לנהג המורשע את רישיונו לתקופה שלא תעלה על 120 ימים. הצעת החוק מבקשת להעניק סמכות לבית המשפט המרשיע לאסור על השימוש ברכב שבו בוצעה העבירה לתקופה דומה. ''תיקון זה נדרש לאור נתונים של משטרת התנועה והרשות הלאומית למניעת תאונות דרכים, מהם עולה כי במקרים רבים, למרות פסילת רישיון הנהיגה, ממשיכים נהגים שרישיונם נפסל לנהוג, תוך זלזול בוטה בחוק ובחיי אדם. תיקון זה מבטא את ההכרה בחומרתה ובהשלכותיה המזיקות של עבירת הנהיגה בחוף הים. '' נכתב בהצעת החוק.