הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אלפי בע''ח נתקעו באוניה לישראל - משרד החקלאות עצר את המשלוח


תקלה במנוע של אוניה המובילה עגלים וכבשים מאוסטרליה לישראל, העמידה בסיכון את חייהם, כיוון שלא היה ברור כמה זמן יתארך המסע. בלחץ ארגוני בעלי-החיים, ביטל משרד החקלאות את היתר היבוא של האוניה. זוהי התקלה החמישית במשלוחים מאוסטרליה לישראל בשנתיים האחרונות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-01-2016



הובלת עגלים אוסטרלים במשאית לאחר הפריקה מהאוניה, צילום: עמותת אנונימוס

תקלה שאירעה במנוע אוניה המובילה בעלי-חיים מאוסטרליה למשחטה בישראל, העמידה בסיכון 13 אלף עגלים וכבשים הכלואים על סיפונה, כך נמסר היום (ד') מהעמותות 'תנו לחיות לחיות' ו'אנונימוס'. המשלוח יועד ככל הנראה לבית המטבחיים הגדול בישראל, "דבאח". העמותות שלחו פנייה דחופה לשר החקלאות בדרישה לבטל את המשלוח.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות הפנייה, נוהלו מגעים בין השירותים הווטרינריים הישראלים לאוסטרלים, וסוכם כי בעלי החיים יורדו מהאוניה ומשלוח היבוא יבוטל.

בעמותות בירכו את שר החקלאות על המהלך: "משרד החקלאות פעל היטב כשהחליט לעצור את היבוא, וחסך מ-13 אלף בעלי-חיים מסע מייסר שעלול היה להתארך משמעותית לנוכח התקלה במנועי האוניה. אנו מקווים כי ההיתר לא יחודש והביטול יישאר בעינו, וקוראים לשר אורי אריאל לאסור על כל 'המשלוחים החיים'. הובלת בעלי-חיים על פני יבשות וימים בבטן אוניה צפופה היא התעללות מיותרת, שמנוגדת לחוק צער בעלי-חיים".

האוניה Ocean Outback בבעלות היצואן Wellard, המובילה 7,400 כבשים ו-5,600 עגלים לפיטום ושחיטה בישראל, יצאה מאוסטרליה בדרכה לישראל לפני כשבוע, אך מתעכבת סמוך לחופי אוסטרליה בשל תקלה במנוע שהתגלתה בסמוך לעזיבתה את נמל פרימאנטל. ככל הנראה האוניה לא תשוב לאוסטרליה ותנסה להגיע לתיקונים בסינגפור. בשלב זה, לא היה ברור בכמה זמן יתארך המסע הימי, ומה מצבם של בעלי החיים הכלואים באוניה.

באתר החדשות האוסטרלי ABC מדווחים כי המשלוח מיועד לבית המטבחיים "דבאח", שנסגר זמנית בחודש יוני האחרון עקב תחקיר שחשף התעללות בבעלי-חיים, אשר פורסם בתקשורת הישראלית והאוסטרלית.

זוהי התקלה החמישית ב"משלוחים החיים" מאוסטרליה לישראל בשנתיים האחרונות. ב-2014 תקלה שאירעה בספינה Ocean Drover - אף היא בבעלות אותה חברה, שהפליגה לישראל ולירדן - הביאה למותם של 1,700 כבשים ו-165 עגלים. באוסטרליה גוברות הקריאות לאיסור על המשלוחים החיים לישראל. ארגון Animals Australia פרסם קריאה לציבור האוסטרלי לפנות לחברי הפרלמנט בבקשה לפעול לאיסור על "המשלוחים החיים".

אתמול נמדדו באזור נמל פרימנטל 34 מעלות, ומחר הטמפרטורות צפויות לטפס ל-37 מעלות. בעמותות חששו שהתקלה תסתיים במוות המוני של בעלי-חיים לנוכח החום הכבד, הצפיפות באוניה והבעיות באוורור כאשר האוניה אינה בתנועה.

העמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס לזכויות בעלי-חיים שלחו כאמור פנייה דחופה לשר החקלאות אורי אריאל וליו"ר השירותים הווטרינריים ד"ר נדב גלאון, בדרישה לבטל את היתר היבוא לאוניה זו על מנת שלא להאריך את סבלם של בעלי החיים, ולהשעות את המשלוחים החיים מאוסטרליה עד לביצוע תחקיר מקיף על השלכות תקלות מסוג זה.

"תאונות טראגיות כאלו הן תופעה שכיחה במסעות מפרכים של אוניות המובילות אלפי בעלי-חיים מהקצה השני של העולם, ובכל פעם שיש תקלה מכנית באוניה המסע המייסר מתארך, ובעלי-חיים רבים חולים ומתים", אומרים בעמותות. "אנו קוראים לשר אורי אריאל לאסור על 'המשלוחים החיים'. אין שום הצדקה להובלת בעלי-חיים על פני יבשות וימים, רק כדי לשחוט אותם בישראל".  לפני כחודש הגישו העמותות עתירה לבג"ץ בדרישה לאסור על "המשלוחים החיים."