הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרה תכנית המתאר למרחב ''דרכי הבשמים וארץ המכתשים''


התכנית מבקשת לייצר הגנה על המרחב המשתרע על-פני כ-6 מיליון דונם בנגב, וכולל את דרכי הבשמים העתיקות, שמקורן במזרח ויעדן הים התיכון, את הערים הנבטיות העתיקות - עבדת, שבטה, ממשית וחלוצה - שלאורכן מגוון שטחים מדבריים פתוחים, וכמו כן את מכתשי הנגב, מכלולי החקלאות ונופי המדבר הייחודיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-01-2016



נחל נקרות, צילום: ארכיון רמת נגב

לאחר יותר מעשור, אושרה היום (ג') פה אחד הפקדת התכנית לשימור מרחב "דרכי הבשמים וארץ המכתשים" בישיבת המועצה הארצית לתכנון ובניה. במהלך הכנתה, בשנת 2007,  הביאה תכנית המתאר להכרזת דרך הבשמים המרכזית והערים הנבטיות כאתרי מורשת עולמית ע"י אונסקו. 

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מרחב דרכי הבשמים וארץ המכתשים שבתחום מדינת ישראל מוגדר כמרחב שמתפקד כפארק מדברי רחב היקף ברמה ארצית, עם זיקה בין לאומית למדינות השכנות בהן עוברות דרכי הבשמים ההיסטוריות. הוא משתרע על-פני כל מרחב הנגב המרכזי בשטח של כ-6 מיליון דונם, מדרום למטרופולין באר שבע ועד גבול המועצות האזוריות רמת נגב וערבה תיכונה - וכולל את דרכי הבשמים העתיקות, שמקורן במזרח ויעדן הים התיכון, את הערים הנבטיות - עבדת, שבטה, ממשית וחלוצה - שלאורכן מגוון שטחים מדבריים פתוחים, וכמו כן את מכתשי הנגב.


העיר הנבטית ממשית, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

תכנית המתאר מבקשת לייצר הגנה סטטוטורית על דרכי הבשמים, הערים העתיקות, מכלולי החקלאות ונופי המדבר הייחודיים. בהגדרת 'רצועות חיץ' לאורך דרכי הבשמים מאפשרת התכנית הגנה על תוואי הדרכים מפני פעילות פיתוח לא מבוקרת, ומעודדת את שימור המכתשים כנכס נופי וגאולוגי יחודי . בתחומי המכתשים תותר בניה מצומצמת בתנאי שמרבית שטחם ישאר כשטח פתוח וכי הבינוי ירוכז במספר מצומצם של מוקדים, וככל הניתן בשטחים מופרים. תכנית סטטוטורית ברמה מחוזית תוכל להבטיח גיבוי חוקי הולם לקיומו של מרחב מוגן, רחב ככל הניתן, המיועד לשימור הערכיות הגבוהה שלו, וכן תכוון לפיתוח תיירותי בר קיימא המאזן בין צרכי השימור לבין דרישות הפיתוח.


 צילום: ארכיון רמת נגב

התכנית נועדה גם לפתח את ענף תיירות המדבר בנגב, באמצעות הקמת מתקני תיירות בזיקה לנושאי העניין של הדרכים העתיקות והמכתשים. מטרתם של מרכיבי התיירות היא למנף את הפיתוח הכלכלי של המרחב על ידי שילוב מרכיבים תיירותיים הנשענים על אתרי המורשת והטבע שבתחומו. התכנית מאפשרת הכנת תכניות מפורטות למוקדי תיירות במגוון גדלים ושימושים כגון מוקדי תיירות, בהם תותר הקמת אכסון מלונאי לשרותי תיירות בעלי אופי מידברי, הקמת חניונים למנוחה וריענון בהם יותרו תחנות מידע, הסעדה, ומסחר תיירותי. התכנית תתיר גם פיתוח חניוני לילה הפרוסים במרחב, המיועדים לשהיית לילה של מטיילים בחיק הטבע, לצורך הקמת תשתית לקרוואנים ניידים, אוהלים קבועים ושרותים נדרשים. כמו כן נקבעו על דרכי הבשמים שערים להקמת תחנות מידע ומתקנים לבילוי בחיק הטבע ומצפורי נוף.

שמוליק ריפמן ראש המועצה האזורית רמת הנגב שביחד עם רשות מקרקעי ישראל הובילה את קידום התוכנית : "התוכנית מסדירה את השימור והפיתוח של כ 25% משטחה של מדינת ישראל - 6 מליון דונם בנגב מהערבה התיכונה דרך רמת הנגב הערים הנבטיות העתיקות. חשיבותה היא בהגדרת אפשרויות הפיתוח התיירותי מחד ומתן הגנה סטטורית לערכי נוף ומורשת לדורות הבאים, מאידך."

מזמיני התכנית הינם רשות מקרקעי ישראל ומועצה אזורית רמת נגב. בהכנתה לקחו חלק רשות הטבע והגנים ומועצות אזוריות ומקומיות. התכנית נערכה על ידי צוות בראשות משרד ת.י.ק פרויקטים-אדריכלים ומתכנני ערים, בעריכת המתכנן זאב טמקין והאדריכל אסף שקד. בראשות ועדת ההיגוי עמד מינהל התכנון.