הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אות משוב חקלאות 2015 הוענק לארגון 'השומר החדש'


הארגון זכה באות ההוקרה בוועידת ישראל לחקלאות, על תרומתם הרבה של חבריו הפועלים בסיוע לחקלאים ובחינוך לחיבור לאדמה ולערכי הציונות. הארגון פועל בשמירה על האדמות, בעבודה חקלאית ובהכשרת דור צעיר של אזרחים למעורבות, שותפות, אחריות ויצירת מודעות בקרב החברה בארץ ובתפוצות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-12-2015



תוכנית 'מאהל ומגדל', צילום: באדיבות השומר החדש

ארגון "השומר החדש" זכה באות הוקרה בוועידת ישראל לחקלאות ה-6, על תרומתם הרבה של חבריו לשמירה על החקלאים ולקידום ערכי הציונות בישראל. הוועידה שהתקיימה בשבוע שעבר בירושלים בהשתתפות נשיא המדינה, שר החקלאות, מנכ"לי רשתות שיווק, יצואנים ומגדלים, היא אירוע חשוב ובעל ערך בענף החקלאות וההתיישבות העובדת בישראל, ומהווה זירת שיח רב תחומי ובמה יחידה מסוגה לדיוני עומק מרתקים על הענף.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כבכל שנה, דיוני הוועידה מוקדשים לעיסוק באתגרים הגדולים של החקלאות וההתיישבות העובדת. השנה, יחד עם התגברות תופעת הפשיעה החקלאית ממנה סובלים חקלאים רבים ברחבי הארץ, הוחלט להעניק אות הוקרה לארגון "השומר החדש" שפועל למען שמירה וסיוע לחקלאי ארץ ישראל ובתוך כך לחינוך לחיבור לאדמה ולערכי הציונות. משנת 2007 ועד היום, הפעילו ב"שומר החדש" עשרות אלפי מתנדבים בשמירה ובעבודה חקלאית בכ-600,000 דונם בכל רחבי הארץ. רק בחודש האחרון סייעו חברי הארגון בשיתוף עם ימ''ר מג''ב דרום בחיפושים לאיתור 200 העיזים שנגנבו ממשק אפעים - גניבה שזכתה לסיקור נרחב בתקשורת. עד עתה נמצאו 53 עיזים והושבו למשק.

ארגון השומר החדש מכשיר בכל שנה דור צעיר של אזרחים למעורבות, לשותפות, לאחריות וליצירת מודעות בקרב החברה הישראלית ובתפוצות בכמה תכניות שונות, ביניהן תכניות של שנות שירות, בית ספר שדה, גרעין לאחר השירות, התנדבות במג"ב ועוד.


יואל זילברמן בוועידת ישראל לחקלאות, צילום: אסף לב - באדיבות 'השומר החדש'

בתגובה לזכייה אמר מנכ''ל ומיסד הארגון יואל זילברמן: "אני חושב שבארץ יש משבר שאנחנו לא מדברים עליו. אנו בפתחה של סכנה ובעיה גדולה מאוד שהגדיר אותה ברל כצנלסון בזמנו כ'אובדן העבודה העברית'. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה הולך לקרות עם דור העתיד של החקלאים בישראל ואיך זה הולך להראות בשטח. אני יכול לספר מהעבודה שלנו בשטח, שכיום אנו פרושים בשטח של 600,000 דונם בכל הארץ. אנחנו רואים ומבינים שיש משבר גדול ושעלינו לעשות מהלך שחייב להגיע מהיושבים פה באולם, כדי לתת אמון בנוער ולדחוף את הנוער לעבוד בחקלאות. השנה הבאנו 20,000 מתנדבים לשטח. אני רואה את התהליכים בחברה, ובטוח שבעוד שלוש שנים נביא 50,000 מתנדבים לשטח. כרגע, מתוך 1,500 מועמדים לשנת השירות שלנו יש 180 חבר'ה בגיבוש לתכנית. אנחנו מבינים שהדור הצעיר רוצה את זה וצריך לתת להם את הכלים לעשות את זה".

לאחר זילברמן עלתה לבמה אלה קנדל, נערה בת 16 אשר לומדת ב"אדם ואדמה", בית ספר שדה שהקים השומר החדש במושב חצבה: "במקום ללמוד כמו כל הילדים בבוקר, אנחנו עובדים בחקלאות אצל חקלאים בערבה שצריכים אותנו. אחרי עבודת האדמה אנחנו מתחילים את הלימודים ועושים בגרות מלאה כמו כל תלמיד. הדבר הכי חזק מהחוויה הזו הוא התחושה שאני עושה משהו משמעותי עם הזמן שלי, ולא לומדת שמונה שעות בכתה סגורה".

ארגון "השומר החדש" הוקם בשנת 2007 על-ידי קבוצת פעילים אוהבי הארץ בראשות יואל זילברמן ו-און ריפמן במטרה לסייע לחקלאים, לבוקרים ולכלל אזרחי המדינה בשמירה, עבודה חקלאית והחזקת השטחים הפתוחים בנגב ובגליל. כל פעולות הארגון יוצאות מתוך תפיסת ערבות הדדית ואחריות משותפת. השומר החדש שואף ליצור שינוי תודעתי ואסטרטגי בחברה הישראלית, לחזק את הקשר לאדמה ולחשיבות החזקת הקרקעות בנגב ובגליל. מטרתו לפעול לחידוש הרעיון הציוני והטמעת ערכים של אומץ אזרחי וערבות הדדית. הארגון פועל למען חקלאים, בוקרים, בעלי אדמות ואזרחי מדינת ישראל, במטרה לסייע בשמירה ביום, בערב ובלילה, בעבודה חקלאית הכוללת שתילה, רעיית צאן ובקר, עבודה בכרמים ובניית טרסות. במקביל לסיוע בשמירה ועבודה, פועל הארגון רבות בחינוך לאהבת הארץ והאדמה, יחד עם ערבות הדדית, כאשר חבריו ומתנדביו עוברים שיעורים בנושאים שונים הכוללים גם הכרת הארץ וסביבתה.