הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר ארגון מגדלי הדגים: אפעל להגביר את שיתוף הפעולה בין המגדלים


עם תחילת כהונתו, על רקע הכוונה להוריד את מכסי הייבוא, מצהיר גרשון פלג כי יפעל להגביר את שיתוף הפעולה בין מגדלי הדגים ואת יכולת ההתארגנות ביניהם לצורך חיזוק הענף. ''צורך זה בולט ביתר שאת אל מול האיומים שעימם מתמודד הענף בשנים האחרונות וסכנת הפגיעה בענף המדגה הישראלי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-12-2015



יו''ר ארגון מגדלי הדגים בישראל,

גרשון פלג, היו"ר הנכנס של ארגון מגדלי הדגים בישראל, מסמן מטרות: פלג נכנס לתפקידו בארגון לפני כחודשיים, בשיאה של תקופה מאתגרת, על רקע איום הורדת המכסים על מיני הדגים אותם מגדלים בארץ.  פלג כיהן כמנכ"ל החברה להגנת הטבע, כרכז המשק בקיבוצו מעגן מיכאל, בתפקיד יו"ר פלסאון תעשיות, מנכ"ל "צורון", ובתפקידי ניהול שונים בקיבוץ ומחוצה לו, ולאחרונה החליף את יו''ר ארגון מגדלי הדגים גדליה גל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עם תחילת כהונתו, הוא קורא להרחיב את המכנה המשותף לכלל הדייגים בארץ, ומצהיר כי יפעל להגביר את שיתוף הפעולה בין מגדלי הדגים ואת יכולת ההתארגנות ביניהם לצורך חיזוק הענף. ''צורך זה בולט ביתר שאת אל מול האיומים שעימם מתמודד הענף בשנים האחרונות וסכנת הפגיעה בענף המדגה הישראלי".

רובן המכריע של בריכות הדגים בארץ נמצא בפריפריה, בעמק בית שאן ולאורך גדר המערכת עם ירדן. בענף המדגה עובדים בני משק צעירים שבחרו לעסוק בעבודה פיזית קשה זו, בתנאי אקלים קשים ובקצות הארץ. הענף מהווה מרכיב עיקרי בכלכלת הישובים העוסקים בו ובמעגל הרחב התחום מספק פרנסה לאלפי אנשים.

פלג מזהיר כי השינויים הצפויים בענף ובראשם ביטול הגנות המכס על הדגים המיובאים לארץ, יהוו מכה קשה למגדלים הישראלים. "הורדת הגנות המכס תפגע באופן חמור ביותר ביכולת התחרות של המגדלים בישראל ועלולה למוטט את הענף כולו. זהו צעד שחייב להיות מלווה בהתאמת חלופות שיבטיחו את המשך קיומו של המדגה הישראלי, את פרנסתן של אלפי משפחות ואת העצמאות הכלכלית וביטחון המזון של ישראל. הנהלת הארגון נמצאת בקשר הדוק עם התאחדות חקלאי ישראל, במטרה להמשיך ולקיים ענף זה, המייצר מזון איכותי טרי ובריא, תוצרת כחול לבן".

פלג, מנכ"ל החברה להגנת הטבע בעברו, מציין את הערכים הנוספים שהענף מביא עמו, בתחום תרבות הפנאי, שמירת הטבע, הבטחת המגוון הביולוגי ובעיקר הרחבת תחום הצפרות ההולך ותופס מרכיב משמעותי בתרבות הפנאי של ישראלים רבים וכענף חדש וצומח בתיירות הנכנסת לישראל. "תיירות הצפרים תופסת תאוצה כיום בעולם וישראל, כמי שניצבת בצומת דרכים פופולרי במיוחד עבור העופות הנודדים, מהווה יעד תיירותי שהביקוש אליו הולך וגדל בשנים האחרונות. לבריכות הדגים תפקיד מכריע בשימור המגוון הגדול של הציפורים החונות באזור ולפיכך, יש לשמר אותן ואת סביבת הגידול שהן מייצרות בארץ, בדומה למגמות הקיימות כיום בתחום זה בעולם".

עם זאת, מדגיש פלג, לחוויה ממנה נהנים המטיילים הרבים, יש גם מחיר כלכלי, הנובע מתיאבונם הגדול של השקנאים, הקורמורנים ועופות המים האחרים. "הציפורים, שהדגים החיים והטעימים ערבים מאוד לחיכן, גורמות נזקים כספיים נרחבים לחקלאים. אנו, בארגון מגדלי הדגים עוסקים כל העת באיתור דרכים וטכנולוגיה לרב-קיום באוויר, ביבשה ובבריכות הדגים, בשיתוף עם רט"ג, קרן דוכיפת, משרד החקלאות, חיה"א ועוד. אין ספק שיש כאן קונפליקט מובנה הניתן לפתרון תוך שימוש בכלים מחקריים ואמצעים טכניים שצריך לפתח."