הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: מחיר העוף ירד, אך ברשתות השיווק מתעלמים מכך


למרות שמגדלי העופות הורידו את המחיר כפי שהתחייבו, ברשתות השיווק הוא נותר כשהיה. המחיר לצרכן על פי משרד החקלאות הוא 16.5 ₪ לק''ג ולא 21-19 ₪, כפי שדורשים ברשתות השיווק. החקלאים: ''שוב הוכחנו שהבעיה היא לא בחקלאים אלא ברשתות השיווק שפוגעות בצרכנים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-12-2015



צילום: Naim Alel דרך ויקישיתוף

רשתות השיווק והמשחטות שומרות את הרווחים לעצמן במקום לגלגל אותם לצרכן: על פי ממצאים שמפרסם משרד החקלאות, מחיר העוף שמוכרים מגדלי העופות ירד בכ-15%, אך המחיר לצרכן בשווקים לא ירד באותו היחס.

לאחר שנושא ענף הפטם הוצא מחוק ההסדרים, התחייבו החקלאים להוריד את מחיר העוף ב-10%. בפועל החקלאים הורידו אותו בכ- 15%, אך ההוזלה לא באה לידי ביטוי במחירו לצרכן, כיוון שרשתות השיווק והמשחטות לא הורידו אותו בהתאמה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי תחשיב שנערך במשרד החקלאות עולה, כי החקלאי מקבל כ- 6.5 ₪ לק"ג בשר עוף, עלות השחיטה במשחטה נאמדת בכ- 2 ₪ לק"ג, ובשער המשחטה נמכר ק"ג עוף בכ- 12 ₪ לק"ג. לדעת כלכלני המשרד, בתוספת מרווח קמעוני סביר ומע"מ, המחיר לצרכן לא צריך לחצות את המחיר של 16.5 ₪ לק"ג עוף טרי שלם הנמכר במעדנייה ו- 19 ₪ לק"ג עוף טרי שלם ארוז. צריכת הפטם השנתית הממוצעת לנפש בישראל עומדת על 44-42 ק"ג, בהיקף שנתי של 500,000-450,000 טון.

שר החקלאות אורי אריאל: "מחובתנו לספק לאזרח מידע שקוף וברור, בכדי לסייע בידו לקבל החלטות צרכניות נבונות, עתה ההחלטה בידי הצרכן. צרכנות נבונה מסייעת להפחית את יוקר המחייה. המחיר שנדרש קונה לשלם בחלק מהחנויות בגובה 21 ₪ לק"ג לעוף ארוז הינו מופרז ולא הוגן".

החקלאים: שוב הוכחנו שהבעיה אינה אצלנו

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ''ל תנועת המושבים, מאיר צור: "שוב הוכחנו שהבעיה היא לא בחקלאים אלא ברשתות השיווק שפוגעות בצרכנים. על זה נאמר נאה דורש, נאה מקיים. שוב החקלאים נאלצו להוריד את המחיר. מדובר בגול עצמי בו גם החקלאים נפגעו וגם הצרכנים לא קיבלו שום תמורה".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "אם המדינה האחראית על הפיקוח בנושא לא תפעל באופן מידי נגד רשתות השיווק, יקרו שני דברים: האחד הוא שהמחיר לצרכן לא ירד והשני שתהיה סכנה של היצף המוני של כמויות בשר עוף, דבר שעלול לפגוע במגדלים הקטנים. המדינה התחייבה במפורש שבכל מצב היא לא תיתן לפגוע במגדלים הקטנים. על המדינה להסדיר את שני הנושאים הללו באופן מידי".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "אנחנו מחויבים למאבק הצודק בהורדת יוקר המחיה מצד אחד, ולהבטחת עתידה של החקלאות והחקלאים מן הצד השני. התחייבנו להוריד את מחיר העוף לצרכן ועמדנו בהבטחתנו. לצערי, כמו במקרים רבים בעבר, המחיר לא התגלגל לצרכן בשל פערי התיווך. החקלאים וויתרו על חלק מהכנסתם, אבל את ההוזלה לצרכן מישהו חטף בדרך. הגיע השעה לשים לכך סוף''.