הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הסחבת בטיפול במפחמות הפלשתינאיות נמשכת


יו''ר ועדת הפנים והגנת הסביבה דודי אמסלם לנוכחים בדיון היום בכנסת: ''חייבים להסיר את מפגע המפחמות ברשות הפלשתינית, גם בטרם נמצא פתרון כולל. בשל פרנסה של מספר משפחות מאות אלפים נפגעים. תתניעו את הוועדה הבינמשרדית. הייתה לכם שנה לפעול''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-12-2015



מבצע אכיפה לסגירת מפחמות באזור ואדי ערה, צילום: המשרד להגנת הסביבה

שנה לאחר הדיון בועדת הפנים והגנת הסביבה, ועדיין המפחמות בשטחי הרשות הפלסטינית מזהמות את האוויר בישובים הסמוכים לקו התפר. "ועדת הפנים רואה את הטיפול במפגע המפחמות בשטחי הרשות הפלשתינית כתפקיד מרכזי של המשרד להגנת הסביבה", כך אמר יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ דודי אמסלם בדיון על המפגע הסביבתי החמור שהתקיים היום בועדה בכנסת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"תכריחו את משרד החקלאות להוביל חקיקה בנושא'' הוסיף אמסלם. ''אני המום מכך שמאז הסתיים הדיון בנושא בוועדה לפני שנה לא נעשה דבר. נדרש פתרון הוליסטי. תתניעו את הוועדה הבינמשרדית. הייתה לכם שנה לפעול''.

המפחמות הן אתרים לייצור פחם באמצעות שרפה ארוכה ומבוקרת של עץ. הליך השרפה אורך 23 ימים, כאשר רוב העשן נוצר בשלושת הימים האחרונים של התהליך. המפחמות הממוקמות בשולי הכפרים מפיצות עשן סמיך המתפשט באזור כולו וגורם למחנק וזיהום אוויר הן ביישובים עצמם ובסביבתם?

ח"כ חיים ילין: "לעשן אין גבולות. אנחנו כבר 15 שנה חוטפים את כל התעשייה של חברון דרך נחל באר שבע ונחל הבשור. זה עניין של תרבות ושל אכיפה. שני משרדים אחראים – משרדי החקלאות והגנת הסביבה. גם משרד הביטחון וצה"ל צריכים לשים יד. אומרים לנו שמול זה יש עשרת אלפי מקומות עבודה לפלשתינים, ואם יסגרו את המפחמות זה פוטנציאל למחבלים. אי אפשר לנהל מדינה ככה".

ח"כ שולי מועלם רפאלי: "זהו טרור כימי ואת הנשק מספקים יהודים, שהם המקור הבלעדי לגזם ששורפים במפחמות. הגזם גורם לתחלואה ולתמותה ולעזיבת יישובים באזור שרוצים שישגשג. עסוקים בבחינת צמצום הזיהום. לא רוצים צמצום. רוצים הפסקה. 10 שנים זה יותר מדי. התחלואה מתרחבת לשטחים שהולכים וגדלים והשאלה מה הפתרון. אסור להסיר אחריות מעבר לקו וירטואלי".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם שאל את קמ"ט איכות הסביבה במשרד הביטחון: "תפסתם מאות משאיות, החרמתם. מה אתה צריך כדי שלא יהיה גזם בכלל?" בני אלבז, קמ"ט איכות סביבה: "כמות המפחמות ירדה כמעט לחצי עקב הלחץ המאסיבי של האכיפה. צריך לטפל גם בחקלאים, בפרדסנים. בתחילת השנה החשב הכללי אישר לנו עוד 13 פקחים שיבצעו אכיפה במשמרות".

ח"כ ג'מאל זחאלקה: "יש אנשים שחיים מזה מאות שנים, לפני שהתחיל הפרויקט הציוני".

צביקה כהן, סמנכ"ל משרד החקלאות: "אנחנו עובדים על פתרון קצה לגזם ולגדם. חלק ממנו חברת חשמל יכולה לשרוף. ייצא קול קורא למפעל כזה שקיים".  על כך השיב יו"ר הוועדה חה"כ אמסלם: "למה לא עשיתם את זה עד עכשיו?" כהן: "המפעל בכרמיאל רק עכשיו קם. מחברת החשמל אנחנו מחכים לתשובות. אפשר גם בחקיקה לומר לחקלאים אתה תשים את הגזם רק שם ולא שם". יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם: "זה כתוב בסיכום הדיון לפני שנתיים. למה לא חוקקתם לפני שנתיים?"

יו''ר הועדה הודיע כי הוועדה תקיים דיון בנושא בעוד חודשיים. ''בינתיים אנשים נושמים את האוויר, והעשן מתפזר לרדיוס גדול ועושה אנשים חולים. הוועדה דורשת פתרונות אופרטיביים, שלא יהיה עשן, ולא לשמוע מי אשם" אמר.