הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר סופית בכנסת: תוחמר הענישה כלפי מתעללים בבעלי-חיים


התיקון לחוק צער בעלי חיים אושר היום בכנסת ונכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. תכלית החוק היא לתקן מספר נושאים הנוגעים לאופן יישום חוק צער בע''ח ואכיפתו. שר החקלאות אורי אריאל: ''הדרך לתיקון המצב עוד ארוכה אבל היום נעשתה התקדמות משמעותית שתביא אותנו למציאות טובה יותר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-12-2015



צילום ארכיון: יואב בן דוד - משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אושר התיקון לחוק צער בעלי-חיים שיחמיר את האכיפה והענישה כלפי המתעללים: מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה שניה ושלישית את התיקון לחוק צער בעלי-חיים של חה"כ איציק שמולי שמוזגה עם הצעה ממשלתית בנושא. תכלית החוק היא לתקן מספר נושאים הנוגעים לאופן יישום חוק צער בע''ח ואכיפתו. בקריאה השלישית תמכו 84 חברי כנסת ללא מתנגדים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עיקרי התיקון לחוק - הטלת חובה על בעלים או מחזיק של בעל-חיים למנוע התעללות בו ולספק לו את צורכי מחייתו, שיפור ועדכון ההוראות בעניין תפיסה של בעלי-חיים והתנאים להחזרתם לבעליהם, תשלום הוצאות בשל תפיסת בעל חיים ובשל הטיפול בו, החמרת הענישה על עבירות שנעברו בנסיבות מחמירות. כמו כן, אחריות נושאי משרה בתאגיד שעיסוקו בבעלי חיים לפקח ולפעול למניעת עבירות על החוק בידי התאגיד והוראה בעניין שקילת שיקולי הגנה על בעלי-חיים בעת הפעלת סמכויות לפי דינים אחרים הנוגעים לגידול, החזקה וטיפול בבעלי חיים ובתוצרתם.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תכלית החוק היא להגן על בעלי החיים המוחזקים בידי האדם ובאחריותו, ולהבטיח כי ככל שנדרשת פגיעה בבעלי החיים, היא נעשית לתכלית אנושית ראויה ובאופן מידתי."

בחוק שנוסח במשרד החקלאות וקודם בוועדת החינוך, נקבעה מדרגת חומרה נוספת שלפיה מי שמתעלל בבעל חיים תוך גרימת סבל חמור בכוונה – דינו ארבע שנות מאסר במקום שלוש שנות מאסר הקבועות כעונש על עבירת ההתעללות באופן כללי.

תיקון נוסף של החוק הוא הרחבת הסמכויות של גורמי המקצוע האמונים על אכיפת החוק והרחבת חובות הבעלים לטיפול בבעלי החיים ומניעת התעללויות.

שר החקלאות אורי אריאל: "זהו תיקון חשוב שסולל דרך אפקטיבית יותר להתמודד עם עבירות צער בעלי חיים. כמובן שהדרך לתיקון המצב עוד ארוכה אבל היום נעשתה התקדמות משמעותית שתביא אותנו למציאות טובה יותר. אני שמח על השיתוף הפעולה שהיה במהלך החקיקה, וגם בנושא של אחריות נושא משרה בתאגיד אין הבדלים אידיאולוגיים בין רוב חברי הבית. ולכן אנחנו נמשיך את ההידברות עם כלל חברי הכנסת והארגונים כדי להגיע לנוסח שיהיה מתוקן ומוסכם".

ח"כ איציק שמולי: ''חוק הוא רגע של שיא בכנסת אבל נוכח מה שראיתי בשבועות האחרונים, אני אולי המחוקק הכי עצוב שתראו היום. אנחנו אמנם עושים היום צעד משמעותי ואני מאמין שסעיפי החוק יעמדו כחומה בצורה ויפרידו בין בעלי החיים למתעללים, אבל אתה מסתכל על הממדים של התופעה ועל האכזריות וזה תופס אותך בייאוש מוחלט. אם יש משהו שמוריד אותי לקרשים זה הדבר הזה''.

ח"כ דב חנין: האכזריות שאנחנו רואים כלפי בעלי החיים היא הקשה ביותר להבנה. יש התעללות מתוך רוע אבל יש גם התעללות שבאה מתוך אינטרסים, מתוך תעשייה שמשתמשת בבעלי החיים כדי להפיק מהם מוצרים''.