הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אחרי שנים של היעדרות: העוף 'חוּבּה גדולה' נצפה בעמק יזרעאל


החובה הוא עוף גדול מדדים וכבד משקל ונחשב לנדיר ביותר בישראל. אוכלוסייתו מצטמצמת בעקבות הרס של בתי הגידול וציד. באירוע הנדיר זכה לצפות הצפר החובב אסף ששון: ''ההתרגשות הייתה ענקית. מעבר לכך שמדובר בעוף שהוא סופר נדיר, הוא גם מרשים ביותר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-12-2015



החובה הגדולה שנצפתה אתמול במגידו, צילום: שי אגמון - באדיבות כנפי קק''ל

אחרי שבע שנים של העדרות, הגיעה אתמול לביקור בישראל אורחת נדירה ביותר – ציפור ענקית ששמה חוּבּה גדולה, שנראתה בשדות סמוך למושב היוגב.

מי שהבחין בעוף הנדיר שנצפה בארץ שבע פעמים בלבד ובפעם האחרונה בשנת 2008 ברמת הגולן, הוא הצפר אסף ששון, ששהה בשדות עמק יזרעאל לא הרחק מאגם ברוך, במסגרת אירועי צפרות שקיימו רשות ניקוז ונחלים קישון וחברת מקורות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אסף שדיווח על כך למאגר המידע של כנפי קק"ל ברשת סיפר: ''בשבת בבוקר, נסעתי לאזור עמק יזרעאל כדי לצפות ולצלם ציפורים, לפתע הבחנתי בעוף ענק עומד בשדה לצד הכביש. נסעתי אחורה, הרמתי משקפת, ו..כל הסימנים שם!! משפשף את העיניים ולא מאמין.. חובה גדולה!! מולי!! ההתרגשות הייתה ענקית. מעבר לכך שמדובר בעוף שהוא סופר נדיר הוא גם מרשים ביותר. לאחר מספר הצקות מעדת עורבים שהתגודדו סביבה פרשה החובה כנפיים ענקיות ועפה לשדה סמוך שם המשיכה באכילה על הקרקע.''

לדברי הצפר הראשי של קק"ל ירון צ'רקה, החובה שהגיע לארץ הינו ממין זכר ומדובר בעוף הקרקע הגדול ביותר שנצפה בישראל. הוא מגיע בדרך כלל מאזור רוסיה לתורכיה וישראל לא נמצאת על ציר הנדידה שלו. ''החובה הוא עוף גדול מדדים וכבד משקל ונחשב לנדיר ביותר בישראל. אוכלוסיתו מצטמצמת בעקבות הרס של בתי הגידול וציד. מדובר בעוף שיכול להגיע למשקל של 8 עד 16 ק"ג אך בזכות מוטת כנפיים של יותר מ-2.5 מטרים, הוא עף למרחקים ארוכים" אומר צ'רקה.

במהלך האירוע שהתקיים באגם ברוך בשיתוף עם המועצה האזורית עמק יזרעאל, נספרו במקום כ-40 פלמנגו וכ-60 שקנאים. באזור מאגר כפר ברוך נמצאים כעת כ-3,000 עגורים, אשר ריחפו אתמול בלהקות גדולות לעיני המבקרים הרבים ויצרו מחזה מרהיב.