הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כתב אישום נגד 'קומפוסט שלוחות' בגין זיהום שדות חקלאיים


על פי כתב האישום שהוגש על ידי המשרד להגנת הסביבה, השליך התאגיד במספר מקרים בוצה גולמית מסוכנת ומזוהמת בשדות חקלאיים ואף רשם דיווחים כוזבים לגבי כמויות הבוצה שנקלטו באתר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-12-2015



בוצה בשדה חקלאי, צילום: ואיל קבלאן - המשרד להגנת הסביבה

בתום חקירה נרחבת של המשטרה הירוקה, הגיש בסוף השבוע המשרד להגנת הסביבה כתב אישום חמור נגד אגודה שיתופית חקלאית ''קומפוסט שלוחות" - החברה המפעילה ומנהליה. התאגיד בקיבוץ שלוחות בעמק המעיינות בצפון, שהוקם לצורך ייצור דשן לשימוש בשטחים חקלאיים, מואשם בהשלכת בוצה רעילה בריכוזים גבוהים של מתכות כבדות, בשטחים חקלאיים באזור הקיבוצים הסמוכים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מממצאי החקירה עולה, כי במקום לטפל בבוצה ולהפוך אותה לדשן לשדות חקלאיים, השליך התאגיד במספר מועדים לאורך כחודש ימים, בוצה גולמית מסוכנת ומזוהמת שנאספה ממכוני טיהור שפכים ברחבי הארץ לשדות הקיבוצים באזור.

הבוצה, שנועדה לעבור טיפול קומפוסטציה, לא טופלה כלל והושלכה בשדות כשהיא מכילה רעלים מסוגים שונים - מתכות כבדות וריכוזים מסוכנים של קוליפורמים וחיידקים צואתיים נוספים. גידולים חקלאיים המדושנים בבוצה שאינה מטופלת אסורים למאכל אדם וחל איסור להשתמש בבוצה למטרה זו.

במעקבים סמויים של צוותי המשטרה הירוקה התגלה כי הבוצה הוסעה על ידי נהגי החברה ממתקנים לטיהור שפכים בחיפה, עכו ונתניה ישירות לשטחי קיבוץ מרחביה וכן בסמוך לישוב ניר יפה וגרמה למפגעים סביבתיים חמורים ובכללם חשש לזיהום מקורות מים, לכלוך רב וגרימת ריח חזק ובלתי סביר לתושבי האזור.

בנוסף לכך, בין חודש מרס 2013 לתחילת חודש דצמבר 2014, הפר התאגיד את תנאי רישיון העסק שלו, בכך שקלט בוצה בהיקף גדול בהרבה מהמותר על פי התנאים - חריגה של עשרות עד מאות אחוזים, ואף רשם ודיווח דיווחים כוזבים, הן למשרד להגנת הסביבה והן לקיבוץ, לגבי כמויות הבוצה שנקלטו באתר. דיווחים כוזבים אלה הניבו לתאגיד הכנסות נוספות שלא דווחו בשווי של 1,212,626 ₪, ששולמו לחברה המנהלת את אתר קומפוסט שלוחות, בתמורה לפינוי בוצה ממתקני טיפול השפכים.

לפי כתב האישום, בשל הדיווחים הכוזבים לא ניתן לאמוד במדויק את כמות הבוצה שהושלכה בשטחים החקלאיים אשר מוערכת במספר רב של מקרים.