הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שני עופות דורסים ישראלים בסכנת הכחדה חמורה


בשנות ה-80 קיננו בישראל 40 זוגות של עיט זהוב ועיט ניצי. כעת נותרו פחות מ-10 זוגות מכל מין והחשש הוא שבקרוב הם ייכחדו. לדברי החוקרים, תהליכי ההכחדה של מינים אלה מהטבע בישראל הם כמעט וודאיים, ואם לא ייעשו צעדים נחרצים לשימורם, הם ייכחדו ויצטרפו למינים נוספים של עופות דורסים שנכחדו מארצנו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-12-2015


עיט ניצי, צילום: יואב פרלמן - החברה להגנת הטבע
עיט ניצי, צילום: יואב פרלמן - החברה להגנת הטבע

שניים מהעופות הדורסים של ישראל - עיט זהוב ועיט ניצי, נמצאים בסכנת הכחדה חמורה במיוחד ובישראל נותרו פחות מ-10 זוגות מכל מין.  נתונים אלה נחשפו לראשונה היום, ביום העיון ה-36 לצפרות של החברה להגנת הטבע ואוניברסיטת תל אביב. לדברי החוקרים, אם לא ייעשו צעדים נחרצים לשימורם, הם ייכחדו ויצטרפו למינים נוספים של עופות דורסים שבעבר היו נפוצים בישראל, אבל נכחדו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי החוקרים, הצפרים אסף מירוז ואוהד הצופה, במאה השנים האחרונות, חלה ירידה דרמטית במגוון מיני העופות הדורסים של ישראל. עשרה מיני דורסים כבר נכחדו כמקננים בישראל - עזניית הנגב, עזנייה שחורה, פרס, עיט שחור, זרון סוף, עיט חורש, עיטם לבן זנב, בז נודד, קטופה וכנראה גם ינשוף שדות, ורבים מבין המינים הנותרים נמצאים כיום ברמות שונות של סכנת הכחדה.

"תהליכי ההכחדה התרחשו באופן מקיף ומהיר בעיקר בחבל הים-תיכוני של ישראל, ופחות בחבל המדברי'' מסבירים החוקרים. ''אירועי הרעלה המוניים, ציד פרוע, התחשמלות על קווי מתח והרס בתי הגידול הטבעיים, הביאו להכחדה של מרבית הדורסים שקיננו בצפון הארץ כבר בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת.  תהליכים אלה התרחשו במידה פחותה ואיטית יותר בחבל המדברי של ישראל. הר הנגב, ובמיוחד מדבר יהודה ומדבר השומרון, נשארו במשך שנים ארוכות בחזקת ה"מצדה" של העופות הדורסים''.

מצב זה השתנה לבלי היכר בשלושת העשורים האחרונים. במקביל לגידול תלול באוכלוסייה האנושית ולעלייה באיכות חייה, גדלו ההפרעות והלחצים על בעלי החיים המדבריים. מסקרי קינון המבוצעים בחבל המדברי מאז שנות ה-1970 עולה, כי אוכלוסיות מרבית המינים המקננים בחבל זה נמצאות במגמת נסיגה. הירידה במספר הזוגות המקננים בולטת במיוחד במינים נשר, רחם, בז צוקים, בז אדום, עיט זהוב ועיט ניצי.

עיט זהוב, צילום: יואב פרלמן - החברה להגנת הטבע
עיט זהוב, צילום: יואב פרלמן - החברה להגנת הטבע

מצבם של שני מיני העיטים - עיט זהוב ועיט ניצי, חמור במיוחד: אוכלוסיותיהם קטנות מאוד, הגורמים המאיימים עליהם הם רבים ושיעורי הצלחת הקינון שלהם נמוכים. נתונים עדכניים מגלים מתוך כ-40 זוגות של עיט זהוב וכ-20 זוגות עיט ניצי שקיננו בדרום הארץ בשנות ה-1980, נותרו כיום פחות מעשרה זוגות לכל מין. מגוון של פגיעות בקינון - חמיסת קינים, הפרעות מטיילים וחילוצי מטיילים ע"י מסוקים, כמו גם תמותה מוגברת של פרטים בוגרים ובעיקר צעירים ע''י הרעלות, הרעלות עופרת, התחשמלות וציד, מסכנות את עתיד העופות המרשימים הללו בחבל המדברי בפרט ובארץ בכלל.

מהנתונים שמפרסמים החוקרים מירוז והצופה, עולה כי תהליכי ההכחדה של מינים אלה מהטבע בישראל הם כמעט וודאיים, אלא אם כן יבוצעו כעת צעדים נחרצים לשימורם. בעקבות ממצאים אלה, מוצע להעלות את דרגת הסיכון (לפי הספר האדום) של שני העיטים, מ"סכנת הכחדה" (Endangered) ל"סכנת הכחדה מיידית" (Critically Endangered).

לדברי דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע: "אם מדינת ישראל תמשיך במדיניות של עסקים כרגיל, ולא תעשה צעדים דרסטיים לשימור והגנה על שני המינים הללו, אנחנו עלולים להפסיד את שניהם והם יתווספו לאלה שלצערנו הגדול כבר נכחדו מישראל".

במסגרת יום העיון לצפרות ה-36 שמתקיים באוניברסיטת תל-אביב, מתקיימות הרצאות על לילית המדבר, מוקרנים מבחר מסרטיו של מוטי קירשנבאום ז"ל, הצלם אייל ברטוב ידבר על ציפורים ישראליות, הצלם הדורם שיריחי על גילוי 6 מיני סערונים, ענבל גולדשטיין על רביית השחפיות בישראל, ד"ר חגית אולנובסקי על פוטנציאל הנזק של טורבינות רוח, יוקרן סרט טבע על הזנבנים בחצבה ועוד. הצפר החוקר אסף מירוז יציג את המחקר על העיטים בסכנת ההכחדה.