הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: חברת החשמל נדרשת להפחית את השימוש בפחם


המשרד להגנת הסביבה הורה לחברת החשמל להפחית בשיעור של 8%-10% את השימוש בפחם בתחנת הכוח בחדרה. ההגבלה בתחנה בחדרה היא צעד ראשון ובעקבותיו יוגבל השימוש בפחם גם בתחנת הכוח אשקלון. המשרד להגנת הסביבה: ''משק החשמל בישראל הוא התורם המרכזי לזיהום אוויר משריפת דלק''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-12-2015



תחנת הכח אורות רבין בחדרה, צילום: אילן מלסטר

היום (א') נכנסו לתוקפן ההוראות החדשות שמפעיל המשרד להגנת הסביבה לצמצום זיהום האוויר מתחנות הכח של חברת החשמל. לראשונה, מפעיל המשרד את סמכויותיו ודורש מהחברה לצמצם את השימוש בפחם בתחנת הכח אורות רבין בחדרה ולהגדיל את השימוש בגז טבעי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

דרישות אלו באו בעקבות העיכוב של חברת החשמל בהתקנת הסולקנים (מססנים) בארובות תחנת הכח הפחמית, והן ניתנו כתנאי לאישור הדחיה הנוספת שביקשה חברת החשמל להתקנת הסולקנים ביחידות אלה.

על פי התנאים החדשים, חברת החשמל תפחית את השימוש בפחם בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה בכ-8-10% אחוזים בשנת 2016 ואת הפליטות לאוויר עד לרמה שוות ערך לזו הנדרשת בדירקטיבות האירופאיות ולרמה שוות ערך ליחידות פחמיות עם סולקנים, כפי שמחוייבת חברת החשמל מתוקף הצו האישי.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי בעקבות דרישות אלו, יוסטו כ- 1.4 טרהוואט מייצור החשמל משימוש בפחם לשימוש בגז טבעי - כ-3% מסך הייצור של חברת החשמל. ''כתוצאה מהפחתה זו בזיהום האוויר תימנע תמותה מוקדמת של כ-25 בני אדם בשנה, והחיסכון הכלכלי למשק  יעמוד על 62.5 מיליון דולר בעלויות חיצוניות''.

במשרד מציינים עוד, כי הגבלת הפליטות בתחנת הכח בחדרה היא צעד ראשון ובעקבותיו יוגבל השימוש בפחם גם בתחנת הכוח אשקלון, בשל עיכובים בלוחות הזמנים בהתקנת הסולקנים גם בתחנה זו.

משק החשמל בישראל הוא התורם המרכזי לזיהום אוויר משרפת דלקים, כאשר תחנות הכח הפחמיות בישראל אחראיות לכ-80% מסך זיהום אוויר ממשק החשמל. התקנת סולקנים בכל היחידות הפחמיות תמנע תמותה מוקדמת של 234 בני אדם בשנה ותצמצמם בעשרות אחוזים את פליטת מזהמי האוויר באזור חדרה ואשקלון.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי: "זו הפעם הראשונה שהמשרד מורה לחברת החשמל להפחית את השימוש בפחם ונמשיך להפעיל את סמכותנו ולעשות זאת גם ביחידות אחרות. נפעל למצב בו חברת החשמל תשתמש במינימום הנדרש בפחם - כדי שהתחנות יזהמו כמה שפחות"