הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוחלט: המים לירדן יועברו דרך אפיק הנהר ולא בצינור


הוועדה המקומית לתכנון ובניה של המועצה האזורית עמק הירדן דחתה את בקשת רשות המים להעביר לירדן מים באמצעות צינור. המים יועברו באמצעות הזרמה לאפיק נהר הירדן, באופן שישקם את האזור. רשות הכינרת: ''הזדמנות חד פעמית לתקן עוולה היסטורית ולהזרים מים בנהר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-12-2015



מורד נהר הירדן, צילום: סיון חודי -  רשות הכינרת

בתום סדרת דיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים במועצה האזורית עמק הירדן, דחתה הוועדה המקומית לתכנון ובניה של המועצה את בקשת רשות המים להעביר לירדן מים באמצעות צינור, וקיבלה את התכנית החלופית להעברה באמצעות הזרמה לאפיק נהר הירדן.

כזכור, בתחילת השנה חתמו ישראל וירדן על הסכם מיוחד לחילופי מים שבמסגרתו תמכור ישראל לירדן 50 מיליון קוב מים מהכנרת בשנה - זאת בנוסף ל- 50 מיליון מ"ק המועברים כיום במסגרת הסכם השלום שנחתם ב-1994, ובתמורה תקנה כמות זהה של מים מותפלים ממתקן שייבנה בעקבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעוד שברשות המים וחברת מקורות מעוניינים לבצע את העברת המים באמצעות צינור - בדומה לדרך העברת המים כיום, ברשות הכינרת שהמובילה את המאבק יחד עם הארגונים הירוקים והקיבוצים בעמק הירדן, הכינו תוכנית חלופית להעברת המים באמצעות ההזרמה לתוך אפיק נהר הירדן. מטרת התכנית - להחיות ולשקם את האזור הדרומי של הירדן.

ראוי לציין, כי עלות פרויקט 'חלופת הירדן' להזרמת המים באפיק הנהר הינה כ- 100 מיליון שקלים, בעוד עלות התוכנית של רשות המים להזרמה באמצעות צינור הינה כ-220 מיליון שקלים. ברשות הכינרת מסבירים, כי מעבר לעניין הכספי, בפני מדינת ישראל ניצבת ''הזדמנות חד פעמית לתקן עוולה היסטורית ולהזרים מים בנהר הירדן''. יתר על כן, בקיבוצים טוענים, כי עבודות הנחת הצינור יגרמו נזק לשדות החקלאיים שבעמק הירדן, מאחר שנדרשות לכך חפירות בלב האזור החקלאי.

גיורא שחם, מנתח מערכות משאבי סביבה ומים, שהכין את תוכנית 'חלופת הירדן', שולל את טענות רשות המים על פגיעה באיכות המים במידה ויועברו באמצעות אפיק הנהר. ''אנחנו מאוד רוצים לסייע לשכנינו בממלכת ירדן הזקוקים למים ומצד שני יודעים, כי המים יגיעו לירדן באיכות טובה גם באמצעות הזרמה באפיק הנהר ובמקביל נהנה כולנו משיקום הירדן והסביבה כחלק מסיוע זה".

במהלך הדיונים שהתקיימו בוועדה המקומית לתכנון ובניה של המועצה המקומית עמק הירדן, השמיעו הצדדים את עמדותיהם ואף הוגשו למעלה מ- 250 התנגדויות מצד אזרחים רבים לתוכנית הצינור.

ביום רביעי האחרון, התקבלה כאמור ההחלטה פה אחד בוועדה, אשר העבירה ביקורת על כך שברשות המים התנגדו למינוי גוף מומחים חיצוני בלתי תלוי שיבחן את שתי החלופות. בהחלטה נכתב: "מחליטה הוועדה שלא לאשר הבקשה של מקורות, מתוך שיקולים של צרכי הפיתוח הכולל של האזור מאחר וחברי הוועדה סבורים שאישור התוכנית תסכל אפשרות שיקום נהר הירדן. בצד החלטה זו, מבקשת המליאה לאמץ את הדברים החשובים הכלולים בהחלטת וועדת הערר המחוזית לפיה היה מצופה מרשות המים כרשות אובייקטיבית האמונה על ראיית צרכי משק המים בכללותו כי תעשה בדיקה עדכנית של אפשרות זו (חלופת הירדן) וכי ראוי שבחינה זו תמוצה טרם אישור הבקשה".

גם אם יחליטו ברשות המים להגיש ערער על החלטה זו, מבטיחים תושבי הקיבוצים וברשות הכינרת להילחם למען שיקום נהר הירדן על ידי העברת המים לירדן באמצעות האפיק ולא על ידי צינור.