הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האחריות לחוק צער בעלי-חיים תישאר בסמכות משרד החקלאות


הממשלה החליטה לאמץ את מסקנות הצוות הבין-משרדי שדן באחריות לחוק צער בע''ח ועיקרן - תוספת תקציב ותקנים להגנת בעלי-החיים, והשארת הסמכויות בידי משרד החקלאות. בעוד שנתיים וחצי תבחן הממשלה האם בוצעו שינויים מספקים. שר החקלאות: ''הוועדה עשתה בדיקה רצינית והתוצאה היא טובה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-12-2015



צילום באדיבות עמותת 'תנו לחיות לחיות'

הממשלה החליטה בישיבתה היום (א') לאמץ את מסקנות הצוות הבין-משרדי שדן באחריות המיניסטריאלית לחוק צער בעלי-חיים, ועיקרן - תוספת תקציב ותקנים להגנת בעלי-החיים והשארת סמכויות האכיפה בידי משרד החקלאות.

אימוץ המסקנות נעשה חרף עמדתם של המשרד להגנת הסביבה וארגוני בעלי החיים, שטענו כי משרד החקלאות מצוי בניגוד עניינים מובנה המונע ממנו ליישם את החוק – ''המשרד אחראי לקידום התעשייה החקלאית, ומנגד אמור להגן על בעלי החיים שהתעשייה מנצלת''. לפני כשנה הודיע היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין כי הוא תומך בהעברת האחריות לחוק לידי המשרד להגנת הסביבה. בישיבת הממשלה הבוקר נמנע השר להגנת הסביבה אבי גבאי, והשר גלעד ארדן התנגד למתווה המוצע משום שלדבריו הוא אינו מספק את ההגנה הנדרשת על בעלי החיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי המלצות הצוות הבין-משרדי, הסמכויות לחוק צער בעלי חיים יישארו במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ''בשל נחיצותו של ידע וטרינרי מקצועי לטיפול בתחום צער בעלי חיים והזיקה ההדוקה בין בריאות בעלי חיים לרווחתם ובשים לב למצב הרווח בעולם. כמו כן, גם כתולדה של הפעילות שנעשית במשרד החקלאות, באכיפה ובהסברה על מניעת צער בעלי חיים''.

כמו כן, הממשלה החליטה על הקמת אגף להגנת בעלי-חיים והעברת תוספת תקציב לפעילותו בגובה 7.8 מיליון ₪ בשנה, בנוסף לתקציב בסך של 4.5 מיליון ₪ הקבוע בחוק לעיקור וסירוס בעלי חיים משוטטים. התקציב ישמש לפעולות פיקוח ואכיפה, לרבות מתקנים מוגנים לבעלי חיים שונים; הפעלת מרפאה ניידת; הקמה ושיפוץ של כלביות; תמיכה במחקר; עריכת הכשרות בתחום; ופעולות להעלאת המודעות לנושא. בנוסף, יוקצה תקן לתובע ייעודי לטיפול בעבירות על החוק, 6 מפקחים המועסקים כיום במשרד החקלאות יועברו לטפל באכיפת החוק, ותקודם הסמכה למפקחים של וטרינרים ברשויות המקומיות.

משרד החקלאות יחויב להגיש עד אמצע שנת 2018 תקנות לפי חוק צער בעלי-חיים לגבי תנאי ההחזקה של פרות, תרנגולים בתעשיית הבשר, תרנגולות בתעשיית הביצים, כבשים, עזים ודגים, וכן תקנות לגבי שיטות ההמתה בתעשיות המזון מהחי. הממשלה הורתה גם על הקמת ועדה ציבורית מייעצת לתחום צער בעלי-חיים, אלא שרק שניים מתוך 19 חבריה הם נציגי ארגונים להגנת בעלי-חיים.

בעוד שנתיים וחצי יתכנס שוב הצוות הבין-משרדי, שכולל נציגים ממשרד ראש הממשלה וממשרדי החקלאות, הגנת הסביבה, האוצר והמשפטים, על מנת לבחון האם התבצעו שינויים מספקים ביישום ואכיפת החוק, וימסור את מסקנותיו לממשלה.

"הוועדה עשתה בדיקה רצינית מול משרדי הממשלה על כלל הנושאים והתוצאה היא תוצאה טובה", אומר שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל, "החלטת הממשלה לאמץ את מסקנות הוועדה תיתן לנו כלים טובים יותר להגן על בעלי החיים ולשמור על רווחתם וכך אכן נעשה. ההחלטה להשאיר את סמכויות ההגנה מפני צער בעלי חיים במשרד החקלאות היא נכונה ומהווה תעודת כבוד לעובדי המשרד. הניסיון מלמד שהם אכן פועלים בצורה מקצועית ומסורה בתחום החשוב הזה".

מעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות נמסר היום: "אנו מברכים על ההחלטה על תוספת התקציב וכוח האדם ליישום ואכיפת חוק צער בעלי-חיים. נציגינו הופיעו בפני הצוות והצביעו על השינויים העמוקים הנדרשים בהגנה על בעלי-חיים בישראל, לנוכח התנאים הקשים בהסגרים הרשותיים, היקפי ההרג של כלבים, החסר בעיקורים ובסירוסים, ושורת התחקירים שחשפו את ההתעללות היומיומית בבעלי-חיים במדגרות, ברפתות, בלולים ובמשחטות. איננו תולים תקוות רבות בוועדה הציבורית המייעצת, שהרכבה מעלה חשש שמדובר בחותמת גומי בלבד. הצלחת המהלך תיבחן במעשים, ולא בהצהרות. אנו נעקוב אחר יישום החלטת הממשלה, ובעוד שנתיים וחצי ניתן יהיה לבחון האם משרד החקלאות הצליח לפעול באופן משמעותי לצמצום ההתעללות, או שניגוד העניינים המובנה בעבודתו מונע ממנו לבצע את תפקידו".