הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הורייזן 2020: ישראל מובילה במספר המענקים לנפש לחוקרים צעירים


24 מדענים ישראלים צעירים זכו השנה במענק המחקר היוקרתי לחוקרים צעירים במסגרת תוכנית 'הורייזן 2020' של האיחוד האירופי, מתוך 291 בקשות שזכו. בהתפלגות לפי אוניברסיטאות, המובילה היא אוניברסיטת תל אביב עם שמונה זוכים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-12-2015



צילום: משרד המדע הטכנולוגיה והחלל

24 מדענים ישראלים זכו השנה במענק המחקר לחוקרים צעירים של האיחוד האירופי (מענקי מועצת המחקר האירופית ERC). נתון זה מציב את ישראל במקום הראשון במדד מענקי מחקר לנפש, ובמספר המוחלט של המענקים - במקום החמישי.

סך הכל חולקו השנה 291 מענקים במסגרת תוכנית "הורייזן 2020" למחקר ופיתוח של האיחוד האירופי, כאשר במקום הראשון מבין 23 המדינות שזכו מדורגת בריטניה עם 48 מענקים וגרמניה עם 47. מתוך הזוכים הישראלים, 4 הן נשים ו-20 הם גברים. עשרים מהזוכים מגיעים מתחום מדעי הפיזיקה, ההנדסה והחיים, ושני זוכים הם מתחום מדעי הרוח והחברה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהתפלגות לפי אוניברסיטאות עולה כי אוניברסיטת תל אביב מובילה השנה עם שמונה זוכים, האוניברסיטה העברית עם חמישה זוכים, מכון ויצמן והטכניון עם ארבעה זוכים כל אחד, ואוניברסיטאות חיפה, בר אילן ובן גוריון כל אחת עם זוכה אחד.

מענקי ERC ניתנים במסגרת תכניות המסגרת "הורייזון 2020" למחקר ופיתוח של האיחוד האירופי - התכניות הגדולות ביותר בעולם לשיתוף פעולה מדעי ותעשייתי. ישראל חברה בתכנית דרך משרד המדע בשיתוף משרד הכלכלה, ות"ת, משרד החוץ והאוצר תחת קורת הגג של מינהלת ISERD. החברות מקנה לחוקרי ישראל בתעשייה ובאקדמיה את הזכות להתחרות על מענקי מחקר יחד עם עמיתיהם האירופאים.

משרד המדע הישראלי מזרים מדי שנה תקציבים גדולים לתכנית האירופית ומאפשר לחוקרים ישראלים להתחרות באופן שוויוני על גם על מענקים אלו. מענקי המחקר נחשבים בין היוקרתיים והנדיבים בעולם ויכולים להגיע עד ל-6 מיליון ₪ למחקר, תלוי בגודלו.

המענקים לחוקרים צעירים - עד 7 שנים מסיום הפוסט, ניתנים מאז 2007 לחוקרים עצמאיים שבלטו בהישגיהם. הזוכים נבחרים מבין אלפים באמצעות הצעות מחקר שמוגשות מאוניברסיטאות בכל רחבי אירופה. כך השנה, מתוך 2920 בקשות למענקים שהוגשו לתכנית מכל אירופה, זכו רק 291 (10%). ההצעות הנבחרות הן של חוקרים וחוקרות פורצי דרך שהוכיחו פוטנציאל ממשי לנהל קריירה עצמאית בתחום המחקר בהמשך הדרך.

בבחינת ההתפלגות של החוקרים על פי ארץ מוצא - כלומר גם חוקרים שמתארחים למחקר במדינה אחרת כרגע, עולה כי הישראלים ממוקמים אף במקום הרביעי מבחינת מספר הזוכים במענקי המחקר השנה. כל החוקרים הישראלים שזכו השנה שוהים בישראל, אך המצב שונה במדינות אחרות, כך לדוגמא מדרג זה מוריד את בריטניה למקום השישי.

שר המדע אופיר אקוניס: "ישראל מוכיחה שוב את תרומתה הגדולה למחקר, את יכולת החדשנות ורעננות המחשבה של החוקרים הצעירים, ואת החשיבה מחוץ לקופסא. מספר המענקים הגבוה שניתן השנה לישראלים, מוכיח כי שוב אנו מדורגים בין המדינות המובילות בעולם".