הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בקרוב: דרוג מוצרי מזון על פי יחס היצרנים לבעלי החיים


מפעלי הייצור והעיבוד של מוצרים מן החי, ידורגו ע''י פקחי משרד החקלאות על פי יחס המשחטות לבעלי החיים. הנתונים יהיו נגישים לצרכן באתר האינטרנט של המשרד. שר החקלאות: הכנסת מדד של רווחת בעלי חיים למוצרי מזון תעודד את המפעלים להקפיד יותר על התקנות. בעמותות למען בעלי חיים אומרים: כדאי שמשרד החקלאות יתחיל לאכוף את החוק במקום להעניק כוכבים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-12-2015



צילום: עמותת אנונימוס

פרוייקט מהפכני במשרד החקלאות: במסגרת מאמצי משרד החקלאות ופיתוח הכפר לפעול לשיפור רווחת בעלי-החיים מחד ולשקיפות לצרכן מאידך, יוצא המשרד בפרויקט חדש - דירוג "חמישה כוכבים" למפעלי ייצור ועיבוד המזון של מוצרים מן החי על פי קריטריונים של יחסם כלפי בעלי חיים ורווחתם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המוצרים יסומנו ע''י משרד החקלאות על פי דירוג הכוכבים, והנתונים יפורסמו באופן שקוף באתר המשרד. בשל גודלו של הענף בארץ והיקפו, בשלב הראשון הדירוג יעשה במשחטות העופות ובשלב השני יורחב גם לבתי מטבחיים לבקר.

"מדובר בבשורה של ממש", אומר שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל. "הכנסת מדד של רווחת בעלי חיים למוצרי מזון תעודד את המפעלים להקפיד יותר על תקנות צער בעלי חיים, ותיתן לצרכן מידע חשוב לפני שהוא מחליט איזה מוצר לקנות. אני מאמין ומקווה שתהיה למהלך השפעה ארוכת טווח הן על תעשיית המזון והבקרה הפנימית, והן על ההרגלים הצרכניים של כולנו"

מטרת המהלך, להנגיש לצרכנים מידע אותו יוכלו לקחת בחשבון ברכישת מוצרי עוף, ולבחור האם לתת העדפה למוצר של חברה אחת על פני האחרת. דירוג המפעלים יבוצע על ידי מפקחי משרד החקלאות, כאשר הציון שיינתן ינוע בין 1 ל- 5 כוכבים. הציון 5 כוכבים הינו הציון המקסימלי שיוכל המוצר לקבל, והוא מעיד על שמירה על רווחת העופות לכל אורך תהליך הייצור. יצוין כי כל הציונים הינם מעל הסף המינימלי הנדרש להמשך פעילות המפעל. ציון נמוך מזה יגרור להפסקת הפעילות.

המפעלים ידורגו על פי קריטריונים ברורים ושקופים, ביניהם: רמת הפיקוח העצמי של המקום במדדי רווחת בעלי החיים, תנאי ההמתנה של בעלי החיים, תחזוקת מתקני שהיית העופות, איכות המתקנים והתשתיות, כמות אי ההתאמות הקיימות בין דרישות החוק והמשרד למצב בשטח ועוד.

לצד הדירוג, אומרים במשרד החקלאות, ''ימשיך המשרד בביצוע ביקורות באופן תדיר במתקני שהיית בעלי חיים. במקרים של ליקויים קשים או אי ציות, פותח המשרד בהליך אכיפה שסופו הוא סגירת המתקן, מידית או לאחר שימוע. בשנים האחרונות ניתן למנות מספר רב של מקרי סגירה זמניים או קבועים של מתקנים בהם נמצאו ליקויים, כגון: בית מטבחיים באר שבע, בית מטבחיים נצרת, בית מטבחיים דיר אל אסד, בית מטבחיים חולון, בית מטבחיים חדרה ועוד''.

לאכוף את החוקים במקום לחלק כוכבים

בעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות מסרו היום בתגובה כי ''כדאי שמשרד החקלאות יתחיל לאכוף את החוק הקיים במקום להמציא 'בתי מטבחיים חמישה כוכבים'. בית מטבחיים הוא מקום של הרג, לא בית מלון. לא ארבעה כוכבים ולא חמישה כוכבים יעלימו מבעלי החיים שמגיעים אליו את ריח הדם ותחושת האימה. ניסיונות שנעשו בחו"ל למתג מפעלי בשר בהתאם לעמידה בסטנדרטים כאלו ואחרים הביאו תמיד רק למבוכה, כאשר נחשפו צילומים מהמקומות האלו, שהראו שאין קשר בין הסטנדרטים למציאות.'' אומרים בעמותות למען בעלי החיים.

עוד מוסיפים באנונימוס ובתנו לחיות לחיות כי ''משרד החקלאות לא מצליח, וכנראה אף לא מנסה לאכוף על בתי מטבחיים אפילו את הוראות החוק הקיימות. למשל, רק לפני מספר שבועות הגיש משרד החקלאות לבג"ץ מסמכים מהם עולה שהרופא הווטרינר של המשרד הגיש דיווח שקרי בנוגע לביקורת שערך בבית המטבחיים דבאח, ושההתעללות במקום נמשכת. רק בחודש אוקטובר בוצעה במקום שחיטה בניגוד לנהלים, וכבשים שחוטות הועברו להמשך טיפול מבלי שהמתינו שיאבדו את הכרתן. התמונות המחרידות מאדום אדום, מזוגלובק וממקומות אחרים כולן צולמו כשהמקום תחת פיקוח משרד החקלאות. הכוכבים היחידים המגיעים למקומות אלו הם כוכבים אדומים מדם".