הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הושג תקצוב חלקי לפעילות הגנים הבוטניים וחיסון חיות הבר


לאחר ההודעה הדרמטית שקיבלו הגנים הבוטניים על קיצוץ של 95% בתקציבם, הושגה הסכמה בין משרדי החקלאות והאוצר על תקצוב של 2 מיליון ₪ - קיצוץ של 50%. בנוסף, החיסון נגד כלבת לחיות בר משוטטות תוקצב ב-5 מיליוני ₪ לאחר שהשנה הודיע המשרד כי לראשונה מזה 12 שנה חיות הבר המשוטטות לא יחוסנו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-11-2015



הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם בירושלים. צילום: יהודית מרכוס

זריקת חמצן תקציבית לגנים הבוטניים ולחיסוני הכלבת בחיות בר: בדיונים שהתקיימו בימים האחרונים בין משרד האוצר למשרד החקלאות סוכם על תקצוב הגנים הבוטנים ב-2 מיליון ₪, ובנוסף חיסון אורלי בכלבת לחיות בר משוטטות ב-5 מיליוני ₪. כך נמסר היום ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כזכור, באחרונה קיבלו הגנים הבוטניים בישראל ידיעה בדבר קיצוץ דרמטי בתקציבם לשנת 2015 – תקציב שאמור להגיע אליהם ממשרד החקלאות, על פי חוק הגנים הבוטניים. הסכום שהתקבל בשנים האחרונות עמד על כ-3-5 מיליון שקלים לשנה, והשנה עפ''י ההודעה היו אמורים לקבל כל 11 הגנים הבוטניים ביחד 100 אלף שקלים בלבד - צניחה של לא פחות מ-95% בתקציב. מנהלי הגנים הזהירו כי עבודה של עשרות שנים עלולה לרדת לטמיון ללא תקציב סביר, וכי תיגרם פגיעה חמורה בגנים הבוטניים ונסיגה מההישגים הסביבתיים, המדעיים והחינוכיים שנרשמו בעשור האחרון.

במקביל, הודיעו השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, כי הממשלה לא תממן השנה את חיסון השועלים והתנים נגד כלבת, לראשונה מזה 12 שנה, זאת לאחר שמשרד הבריאות ומשרד הרווחה הודיעו כי יפסיקו לממן את החיסון. מדובר בפעילות משותפת של משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים שהחלה באופן ניסיוני לפני 15 שנים, באזור מצומצם, ולאחר שהתבררה כיעילה ביותר, הורחבה לכל הארץ. בשבועות האחרונים ניסו רשות הטבע והגנים והשירותים הווטרינריים לפעול להשגת תקציב באמצעות משרדי החקלאות והאוצר, אך ללא הצלחה. לפני כמה שבועות פנה מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, לשר החקלאות אורי אריאל, וביקש את עזרתו בהשגת התקציב לחיסון.

לאחר שדיוני התקציב הסתיימו והכנסת אישרה גם את חוק ההסדרים, התכנסו בכירי משרד החקלאות ופקידי האוצר על מנת להביא את משבר תקציב הגנים הבוטניים וחיסוני הכלבת לכדי סיום. בתום הדיונים הוחלט כי הגנים הבוטניים יתוקצבו כאמור בשני מיליון ₪, והחיסון לכלבת יתוקצב בחמישה מיליוני ₪.

''בשבועות האחרונים התברר כי לאור קיצוץ חד בתקציב משרד החקלאות, קוזז תקציב הגנים הבוטניים בצורה דרמטית עד כדי סכנה אמיתית להמשך פעילותו'' אומרים היום במשרד החקלאות. ''המשך מתן חיסון לכלבת הגיע גם הוא למבוי סתום לאחר שמשרד הבריאות ומשרד הרווחה החליטו להפסיק את תקציב משרדם להמשך החיסון.

במשרד החקלאות מוסיפים כי ''למרות שמשרד החקלאות הודיע כי הוא פועל להשבת התקציבים, האווירה היתה פסימית. אך כאמור, בסופו של דבר ההתעקשות של משרד החקלאות מול האוצר הצליחה להביא לתוצאות.''

שר החקלאות אורי אריאל בירך על ההחלטה ואמר "אני שמח שנמצא פתרון תקציבי מול משרד האוצר להמשך פעילות הגנים הבוטניים וחיסון בעלי חיים משוטטים. זה לא היה פשוט כי ספגנו קיצוץ רוחבי משמעותי בתקציב החקלאות, אבל מההתחלה אמרתי שאנחנו נעבוד קשה כדי למצוא פתרון תקציבי ואני שמח שכך קרה.״