הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר התיקון לחוק צער בעלי חיים: לא תוטל אחריות על מנהלים בתאגידים


ועדת החינוך אישרה שורת תיקונים בחוק, אולם עדיין נותרה מחלוקת בין יוזמי ההצעה לבין הממשלה לגבי הטלת האחריות על נושאי משרה בתאגידים. עמותת אנונימוס: הממשלה התגייסה למען 'אדום אדום' ו'דבאח'. ח''כ דב חנין: ''בלי שנושאי המשרה והמנהלים יתנו את הדין, נמשיך להזדעזע שוב מעוד תחקיר על התעללות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-11-2015



מתוך תחקיר כלבוטק - חשמול עגל בבית המטבחיים של תנובה. צילום רונן בר

ועדת החינוך של הכנסת אישרה אתמול (ב') שורת תיקונים חשובים בחוק צער בעלי-חיים, ביניהם החמרת הענישה על התעללות בבעלי-חיים בנסיבות מחמירות. חוק צער בלי חיים מהווה את המסגרת החוקית הכוללת והמקיפה להגנה על רווחת בעלי החיים ולמיזעור הפגיעה בהם. 7 חברי כנסת בועדה הצביעו בעד הצעת החוק ו- 3 נמנעו. הצעת החוק תועבר לקריאה שניה ושלישית להצבעה במליאת הכנסת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מטרת הצעת החוק היא לשפר את אופן יישום החוק והאכיפה שלו, לרבות החמרת הענישה על עבירות לפיו. תיקונים חשובים שנכללו בהצעת החוק מטילים על הבעלים של בעלי-חיים את החובה לדאוג לצורכי מחייתם, מייעלים את ההליכים לתפיסת בעלי-חיים שעברו התעללות, מאפשרים לבית-המשפט להגביל החזקת בעלי-חיים בידי מי שהורשע בהתעללות, מחייבים את הרשויות לשקול שיקולי צער בעלי-חיים בקבלת החלטות בנושאים שונים, ועוד.

בנושא החמרת הענישה נקבעה מדרגת חומרה נוספת שלפיה מי שמתעלל בבעל חיים תוך גרימת סבל חמור בכוונה – דינו ארבע שנות מאסר במקום שלוש שנות מאסר הקבועות כעונש על עבירת ההתעללות באופן כללי.

בנוסף נקבע, מאחר שהעבדת בעל חיים מהווה מקרה פרטי של התעללות, שהעונש על ביצועה יוחמר משנת מאסר לשלוש שנות מאסר. כן הורחב איסור הנטישה של בעל חיים גם על מי שמחזיק בו, לרבות החזקה במסגרת עיסוקו. הכוונה בהחזקת בעל חיים במסגרת עיסוק, היא למי שההחזקה נובעת מעיסוקו או נדרשת ממנו, כגון החזקת בעלי חיים בבתי מטבחיים ובבתי שחיטה, בפנסיונים ובחנויות לממכר חיות מחמד ולא על מחזיק ארעי בלבד.

נושא חשוב נוסף הוא הוספת סעיף שלפיו מוטלת חובה מפורשת על בעלים או מחזיק של בעל חיים לספק לו את צרכי מחייתו, לדאוג לבריאותו ולמנוע התעללות בו.

עמותת אנונימוס: הממשלה התגייסה למען 'אדום אדום' ו'דבאח'

סלע המחלוקת העיקרי בין יוזמי הצעת החוק הפרטית, ובראשם חה"כ איציק שמולי, דב חנין, תמר זנדברג והעמותות למען זכויות בעלי החיים לבין נציגי הממשלה, הוא אי הטלת אחריות אישית על נושא משרה בתאגיד לגבי עבירת ההתעללות הכללית וכן לגבי חובת הבעלים והמחזיק לדאוג לבעל החיים. לטענתם, אם לא תוטל אחריות אישית פלילית על נושא המשרה לא תהיה יכולת להעמיד לדין את האחראי על משחטה, בית מטבחיים או בית נחירה וכדו' במקרים אלה.

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי אמר כי יעביר את החוק עם האחריות המוגבלת על נושאי משרה, ללא נושא האחריות האישית של נושאי משרה על עבירת ההתעללות הכללית וחובת הבעלים או המחזיק, משום שחשוב שהצעת החוק שבה תיקונים חשובים שישפרו את ההגנה על בעלי החיים, תעבור כעת ותמנע התעללות בבעלי חיים. הוא הודיע כי יפעל מול משרדי הממשלה הרלוונטיים כדי להרחיב את נושא האחריות האישית על נושאי המשרה בתאגיד כך שניתן יהיה להעמידם לדין גם אם עובד תחתיהם ביצע עבירת התעללות בבעל חיים.

נציגי משרד החקלאות הודיעו כי התקנות העוסקות בתנאי החזקה וטיפול בבעלי חיים בבתי מטבחיים ובבתי נחירה יובאו לאישור ועדת החינוך בתוך תשעה חודשים מיום פרסום החוק. דבר זה יאפשר גם החלה של אחריות נושאי משרה בתאגיד גם על עבירות שיבוצעו בניגוד לתקנות אלה.

בעמותת אנונימוס טוענים, כי הממשלה הפעילה גיוס קואליציוני על מנת למנוע הטלת אחריות על מנהלים בתאגידים לפעול ליישום חוק צער בעלי-חיים, ולמנוע החמרה רחבה יותר של הענישה של מתעללים. האם המנהלים ב"אדום אדום" אחראים למניעת ההתעללות שתועדה בתחקיר שזעזע את המדינה, או שמא האחריות היא של העובדים הזוטרים? זו השאלה המרכזית שעלתה היום בדיון של ועדת החינוך של הכנסת בתיקון לחוק צער בעלי-חיים שניסח משרד החקלאות. הדגל המרכזי של הצעת החוק אמור היה להיות הטלת אחריות על מנהלים ליישום החוק - כפי שהבטיח שר החקלאות אורי אריאל במליאת הכנסת, לאחר שנחשף התחקיר בבית המטבחיים "דבאח". אלא שהצעת החוק מטילה אחריות על מנהלים רק למספר מצומצם של עבירות - ואינה חלה על הסעיף המרכזי לחוק, איסור ההתעללות (2(א), הסעיף שעל פיו הואשמו העובדים ב"אדום אדום" למשל). הצעת החוק אף פוטרת את המנהלים מפיקוח על הסעיף המחייב את התאגיד לטפל בבעלי-חיים המוחזקים במתקניו ולמנוע התעללות בהם.

בנוסף לכך, אומרים באנונימוס, אף ששמונים חברי-כנסת חתמו על הצעת חוק של ח"כ איציק שמולי להחמרת הענישה על התעללות בבעלי-חיים משלוש שנים לחמש שנים, החליטה הוועדה להסתפק בהחמרת הענישה לארבע שנים בלבד, וזאת בהתקיים נסיבות מחמירות.

''חברי הכנסת מהאופוזיציה דרשו הצבעה על הצעתם להטיל אחריות על מנהלי תאגידים ולהחמיר את הענישה - והממשלה הזניקה לחדר חברי-כנסת מהקואליציה שלא נכחו עד כה בדיון. בהצבעה מצאו עצמם חברי-הכנסת דב חנין, באסל גטאס, יוסף ג'בארין ועבד-אלחכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) וח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) במיעוט אל מול רוב של חברי הקואליציה מהבית היהודי, הליכוד, כולנו וש"ס (מרצ ויש עתיד אינן מיוצגות בוועדת החינוך).'' אומרים באנונימוס.

נמשיך לחפש לשווא את הש.ג. ולהזדעזע בכל פעם מחדש מעוד תחקיר של התעללות

ח"כ דב חנין: "המאבק להגנת בעלי-חיים מפני התעללות הוא מאבק ארוך ומורכב. בחוק הזה הצלחנו להתקדם בכמה נושאים. מאוד מצער שהממשלה והקואליציה התגייסו כדי להכשיל הטלת אחריות נושא משרה בתאגיד בגין התעללות בבעלי-חיים. זהו המפתח האמיתי לשינוי. בלי שנושאי המשרה והמנהלים ייתנו את הדין על התעללויות בבעלי-חיים שנעשות בתחום אחריותם, נמשיך לחפש לשווא אחרי שין-גימלים ולהזדעזע בכל פעם מחדש מעוד תחקיר של התעללות".

ח"כ תמר זנדברג: "ביד אחת אנחנו מחמירים את העונשים על מתעללים וביד שנייה מאפשרים למי שמנהל בפועל את התעשיות האחראיות לצער של מיליוני בעלי חיים לחמוק מאחריות. זה צעד ציני וחסר אחריות שאסור לתת לו לעבור. במצב הזה כבר עדיף שלא יהיה כלל חוק ושהציבור יידע שהאחראים על ההתעללות חופשיים".

מ"תנו לחיות לחיות" ומ"אנונימוס" נמסר: "הצעת החוק שעברה היום היא הצעה חשובה ביותר. מעיבה עליה ההתגייסות הקואליציונית נגד אותם נושאים שהם בלב ליבה של בעיית האכיפה של חוק צער בעלי-חיים. הממשלה הצביעה היום נגד ענישה הולמת של מתעללים. בכך שהממשלה פוטרת מנהלים מאחריות למנוע התעללות במפעליהם, היא מזמינה את ההתעללות הבאה שבוודאי תיחשף בקרוב. אנו מודים לחברי הכנסת שנאבקו היום למען בעלי-החיים, ומזכירים: גם עם חוקים חלשים וגם עם חוקים טובים - ההתעללות בבתי-המטבחיים טבועה בהם, והבחירה האמיתית מצויה רק בידי הצרכן, מארוחה לארוחה."

רונן בר, מנהל החקירות ב"אנונימוס", שעבד ב"אדום אדום" וב"זוגלובק": "האחריות האמיתית על הפשעים שנעשים במשחטות ובבתי המטבחיים היא לא על הש"ג ולא על העובד הקטן אלא על המנהלים. כשעבדתי במשחטות ראיתי שהמנהלים עוצמים עיניים, מסיטים את המבט או מאשרים בשתיקה חשמול בשוקרים, גם של עגל שלא מסוגל לעמוד על הרגליים. אבל צריך לזכור שגם לצרכנים יש אחריות, מכיוון שגם במקומות שמתנהלים לפי כל התקנות, הסבל עצום".

רקע: בשנים האחרונות חשף צוות החקירות של "אנונימוס" התעללות בעגלים וכבשים בבתי המטבחיים "אדום אדום" ו"דבאח", ושני תחקירים על התעללות בתרנגולים ובתרנגולי הודו במשחטת "זוגלובק". טרם הוגשו כתבי אישום בפרשות "דבאח" ו"זוגלובק". בפרשת "אדום אדום" הוגשו כתבי אישום נגד עובדים זוטרים, ואילו ההנהלה חמקה מעונש. זאת למרות שבעדויות העובדים נטען כי ההנהלה היתה מודעת לשימוש התדיר בשוקרים חשמליים, ההכאה במקלות וגרירת העגלים במלגזה כשלא יכלו לעמוד על רגליהם. "הם תמיד באים בטענות לאנשים הקטנים, אבל הגדולים - לא עושים להם כלום", אמר אחד העובדים בחקירתו.