הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות חקלאי ישראל: מתחייבים להוריד את מחירי העוף ב-10%


מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל שלח ליו''ר ועדת הכלכלה איתן כבל, מכתב המפרט את התחייבויות החקלאים, בהמשך לסיכום בועדת הכלכלה של הכנסת אתמול, לאחר שרפורמת הפטם הוצאה מחוק ההסדרים. חה''כ כבל: ''אני מברך על ההתחייבויות ושמח שאפשר לקדם את הנושא בהסכמה בין הצדדים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-11-2015



צילום:Naim Alel  דרךויקישיתוף

יום לאחר שועדת הכלכלה החליטה ברוב קולות להוציא את רפורמת הפטם מחוק ההסדרים, ועל פי התחייבות החקלאים ליו''ר ועדת הכלכלה איתן כבל, שלח לפני שעה קלה מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן מכתב לחה''כ כבל, לשר האוצר משה כחלון ולשר החקלאות אורי אריאל, ובו התחייבות החקלאים להפחית את מחירי הפטם (עוף למאכל) ב- 10%.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אתמול כזכור, החליטה ועדת הכלכלה לפצל את הרפורמה לגידול עופות למאכל מתוך חוק ההסדרים ולהעבירה להליך חקיקה רגיל, בניגוד למהלך שיזם משרד האוצר. החקלאים התחייבו להגיש הצעה בתוך 48 שעות שתכלול הורדה של 10% ממחיר העוף הגולמי, שמירה על החקלאות המשפחתית ושמירה על זכויות בעלי החיים

במכתב שנשלח ליו''ר ועדת הכלכלה איתן כבל, הודיע מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן:

1. התאחדות חקלאי ישראל מברכת על החלטת ועדת הכלכלה של הכנסת מיום 08.11.2015, לפצל את פרק החקלאות מחוק ההסדרים ומודה לכם על כך.

2. חקלאי ישראל קיבלו בקורת רוח ובהוקרה החלטה זו של כנסת ישראל, הבאה מתוך ההכרה בחיוניות הקריטית שבפטור החקלאי לשם קיום חקלאות בישראל, ואשר בהינתן המציאות הכלכלית הקשה עימה מתמודדים כיום חקלאי ישראל – כמוה כמשב רוח צונן בצהרי יום שרב.

3. כפי שהובהר בשיחותינו, התאחדות חקלאי ישראל רואה עצמה מחויבת להטות כתף למאמץ הכללי הנעשה במשק להורדת יוקר המחיה, כמו גם לאתגרים חשובים נוספים המצויים אף הם על סדר היום הלאומי.

4. אשר על כן, נוכח החלטתה הנ"ל של ועדת הכלכלה של הכנסת, ובכפוף לתוצאותיה כדלעיל, יפעלו חברי התאחדות חקלאי ישראל בסיוע המועצה לענף הלול, על מנת להביא לבניית הסדר ענפי רחב, כמתאפשר מתנאי הפטור החקלאי בתצורתו הנוכחית, שתוצאתו המיוחלת תהא הפחתת המחיר הסיטוני הריאלי של הפטם ב- 10%.

5. מתוך ההכרה בחשיבות שימור פעילות מגדלי הפטם שאינם נמנים על המערכות האינטגרטיביות, הרי שהסדר ענפי זה, בהנחה שיגובש, ייבנה באופן שישמר מקום ראוי במסגרתו למגדלי הפטם שאינם נמנים על המיגזר השיתופי ו/או שאינם חברים באינטגרציות הקיבוציות, כך שיתאפשר לכל אלה להוות לפחות כ- 20-30% הענף.

6. למיטב הבנתנו, גיבושו של הסדר ענפי שכזה ייצב את הענף, יאפשר להתוות את הכיוון להפחתת המחיר הסיטוני ובה בעת גם יאפשר לצמצם עד למינימום את הפגיעה המיותרת בבעלי חיים, שבהיעדר הסדר ענפי תהא בלתי נמנעת - וכל הסדר ענפי שכזה יבנה תוך הקניית תשומת לב ראויה גם להיבט זה, מתוך חתירה להביא להרג מינימלי של בעלי חיים.

7. אנו מבקשים לציין שמדובר באתגר תהליכי, שאנו נעשה את כל הדרוש כדי לממשו אך נבקש מכל הגורמים להתאזר בסבלנות הדרושה.

8. טרם סיום נבקש להדגיש את הברור מאליו: אין ביכולת מגדלי הפטם לשלוט על המחיר בשווקים וברשתות. הדבר נתון בידי גורמי השיווק השונים. אנו תקווה כי גם הם יתגייסו לאתגר משותף זה, על מנת שהצרכן באמת יחוש את השפעת הירידה המיוחלת במחיר הסיטוני, ובמלוא עוצמתה.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל מסר בתגובה: "לפני שעה קלה קיבלתי מכתב מהתאחדות חקלאי ישראל המפרט את ההתחייבויות של ההתאחדות בהמשך לסיכום מאמש בנושא הפטם. אני מברך על ההתחייבויות, הכוללות בין היתר הפחתה של 10% במחיר העוף, ושמח שאפשר לקדם את הנושא בהסכמה בין הצדדים. הישג נוסף וחשוב הראוי לציון הוא ההיענות הגבוהה של המגדלים לאתגר, כפי שבא לידי ביטוי במכתבם.

ועדת הכלכלה תעקוב ותפקח אחר יישום ההתחייבויות, ודיון ראשון שיעסוק בהיבטי היישום נקבע כבר לעוד שלושה חודשים.