הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר: רפורמת הפטם תוצא מחוק ההסדרים


ועדת הכלכלה החליטה לפצל את הרפורמה לגידול עופות למאכל מתוך חוק ההסדרים ולהעבירה להליך חקיקה רגיל, בניגוד למהלך שיזם משרד האוצר. החקלאים התחייבו להגיש הצעה בתוך 48 שעות שתכלול הורדה של 10% ממחיר העוף הגולמי, שמירה על החקלאות המשפחתית ושמירה על זכויות בעלי החיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-11-2015



צילום: באדיבות ארגון מגדלי העופות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) החליטה היום ברוב קולות לפצל את רפורמת הפטם - גידול עופות למאכל מתוך חוק ההסדרים – ולהעבירה להליך חקיקה רגיל. זאת לנוכח התנגדות לרפורמה של האופוזיציה והקואליציה, ארגוני בעלי חיים והחקלאים.

כבר בפתח הישיבה ביקש היו"ר כבל, לאחר ששוחח עם נציגי האופוזיציה, הקואליציה ושר האוצר, להצביע על פיצול הרפורמה. "חובת ההוכחה שלא היה צורך בחקיקה היא עליכם" אמר כבל לחקלאים, ודרש מהם להביא הצעה מסודרת עם העקרונות המנחים הבאים: הוזלת מחיר העוף ב-10%, שמירה על המשק המשפחתי וקליטה של 20-30 אחוז מהתוצרת של המגדלים הקטנים וכמו כן, לעשות הכל כדי למנוע פגיעה בבעלי חיים ולהימנע מהרג מיותר של אפרוחים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

סגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי, אמר: "לצערי למרות הניסיון להגיע להסכמות הוגנות בשורה התחתונה מנהיגות החקלאים העדיפה לשמר את המצב הקיים. בעיני וגם בעיני השר זו טעות, ואני מקווה שהבשורה של הוזלת המחיר ב-10% אכן תגיע".

ח"כ ברושי אמר מנגד כי הוא מברך על ההחלטה. "ההתמודדות לא הייתה על רבע עוף, אלא על החקלאות כולה שנמצאת במשבר. הורדת 10% מהמחיר לא מוטלת רק על החקלאים, גם לאוצר יש אחריות ליצור מנגנון שיסייע להורדת מחירים", אמר. ח"כ חאג' יחיא הוסיף וקרא לאפשר גם למגדלים מהמגזר הערבי להיכנס לענף.

ח"כ נורית קורן (הליכוד) הוסיפה כי גם היא בקואליציה הבינה כמה חשוב לפצל את ההצעה, ואמרה כי היא בטוחה שעכשיו ניתן יהיה להציל את כל האפרוחים שנשלחים למוות. ח"כ יעל גרמן (יש עתיד): "כשכולם משתפים פעולה, קואליציה, אופוזיציה, נציגי החקלאים ונציגי זכויות בעלי החיים – יש תוצאה".

ח"כ וקנין אמר כי הדרך היחידה להוריד מחירים היא בפיקוח. "אפשר להוריד מחירים גם ביותר מ-10%, אבל זה צריך לחול על כל השרשרת ולא להשאיר את זה לגחמות של רמי לוי או שופרסל. החקלאי הוא אסקופה נדרסת והפתרון לפערי התיווך, שהם מהגבוהים בעולם, הוא רק פיקוח על מחירים".

נציגת התנועה לאיכות השלטון, עו"ד נילי אבן חן: "אני מסכימה שזה לא היה אמור להיות בחוק ההסדרים. היינו שמחים להגן על החקלאים הקטנים, אך בעיננו עשו בהם שימוש ציני ומי שעומד מאחוריהם אלו הגופים הגדולים. יש לטפל בניגוד העניינים במועצות הייצור, ולדון בכלל על נחיצותן. זה יום גדול ללוביסטים, לגופים הגדולים ולמונופולים, שעשו עבודה נהדרת מאחורי הקלעים – ברכות".

התאחדות חקלאי ישראל: נתחייב להצעתו של חה''כ איתן כבל

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "אני מודה ליו"ר ועדת הכלכלה חה''כ איתן כבל על העבודה יוצאת הדופן, לכל חברי הכנסת ולאנשי אגף התקציבים שנכנסו לעובי הקורה ולמדו את הענף ומשמעויותיו על החקלאים וזאת למען הצרכן, למען החקלאי ולמען זכויות בעלי החיים. כשאנחנו מדברים על ענף הפטם, יש לשמור על המגדלים-החקלאים עצמם. אנחנו נתחייב להצעתו של חה''כ איתן כבל שהחקלאים עצמם יוכלו לגדל ושהקואופרציות יוכלו לקנות, ובכך נשמור על המגדלים ואנו מתחייבים לפעול ולקיים את ההסכם. מדובר בצעד נוסף במסגרת המו"מ הכולל המתנהל בימים אלו בינינו לבין משרד האוצר והחקלאות על כלל נושאי וענפי החקלאות, שמטרתו לשמר את החקלאות ואת החקלאים בארץ לדורות הבאים; ושאנו, החקלאים נתפרנס בכבוד מעבודתנו בכדי שהצרכן הישראלי יקנה תוצרת חקלאית ישראלית איכותית במחירים הוגנים".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "אנחנו נוציא את המכתב לשר החקלאות, לשר האוצר וליו"ר ועדת הכלכלה. ונשתדל למען הצרכן להוריד את המחירים, נשמור על המגדלים במשק המשפחתי ונענה לפנייתך. אם אין חקלאות כאן אז אין מולדת. חייבים להגיע לאיזון ולהבנות ואנחנו נשתף פעולה עם הכנסת והאוצר.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "אני מודה ליו"ר הועדה, איתן כבל ולאנשי אגף התקציבים. עכשיו נצטרך להוכיח שזה אפשרי לייעל את הענף אבל לא בכלים שמופעלים דרך חוק ההסדרים. אני מקווה שהמו"מ יימשך ושנצליח לייצר תכנית אב ל-15 שנה לחקלאות הישראלית".

מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ: "אני מברך בשם המגדלים המשפחתיים והשיתופיים את את יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל על הובלה למתווה שייטיב עם הצרכן הישראלי ויוביל לשמירה ולהגנה על קיומו של המשק המשפחתי ועל הענף כולו".

ירון סולומון מנהל המחלקה להתיישבות בתנועת כפרי האיחוד החקלאי בירך גם הוא על ההחלטה: ''הועדה בראשותו של חה''כ איתן כבל ניהלה דיון הגון וקיבלה החלטה בעלת יושרה. מדובר על כ-300 חקלאים בעלי משקים משפחתיים שהיו הנפגעים העיקריים במידה שהתיקון לחוק הפטם היה עובר. מדובר בפתרון שמצד אחד ישמור על מחירים הגונים, ישמור על המשק המשפחתי ויחסוך השמדה של אפרוחים. אנו רואים בזה התחלה של הידברות עם משרד האוצר בכדי להגיע להסכם ארוך טווח של לפחות 15 שנה בכל ענפי החקלאות וזאת תוך כדי שמירת הערכים הבסיסיים של ההתישבות והחקלאות הישראלית. שהרי בלי חקלאות, קשה יהיה לשמור על יצור מזון במחירים שווים לכל נפש, שמירה על גבולות ועל בטחון המזון.''

משרד האוצר: הפחתת המחיר נדרשת, ואם תושג הרי שלא טרחנו לשווא

ממשרד האוצר נמסר היום בתגובה: ''משרד האוצר יצא למהלך מתוך מטרה להפחית את מחירי העוף לצרכן לאחר שהקרטל שהחל לפעול בענף גרם לעליית מחירים של למעלה מ-25%. אנו סבורים, כי המהלכים שהוצעו על ידנו היה בהם בכדי להביא להפחתה משמעותית במחיר תוך יצירת תחרות בשוק המקומי וביטול היכולת של גופים עסקיים גדולים המחזיקים גם במשחטות לקיים קרטל, הן על גבו של הצרכן והן על גבו החקלאי הקטן. לצערנו ועדת הכלכלה החליטה לפצל את תיקון החוק וזאת חרף אין ספור ניסיונות להגיע להסכמות הוגנות עם הנהגת החקלאים ובלבד שמטרות החוק יושגו תוך שמירה על המגדלים העצמאיים ורווחת הצרכן.''

עוד אומרים במשרד האוצר, כי ''התחייבות החקלאים להפחתת המחיר מוכיחה, כי קיים כשל שוק שמתבטא, בין היתר, במחיר גבוה לצרכן ואשר כלל לא היה מגיע לידיעת הציבור ללא קידום הרפורמה על ידי משרד האוצר ומנציחה את כוחם של הגורמים בענף להשפיע על המחיר כראות עיניהם. התחייבות החקלאים להפחתת המחיר אינה מגובה בשום מסמך מחייב, אינה ברורה ואף במהלך הדיון בכנסת כבר הושמעו הסתייגויות בדבר מימושה. מכל מקום אנו שמחים על כך שגם נציגי המגדלים מבינים כעת כי הפחתת המחיר נדרשת ואם תושג הרי שלא טרחנו לשווא.
במשרד האוצר מצרים על כך שהרפורמה יצאה מחוק ההסדרים אולם מציינים כי ימשיכו לפעול להורדת יוקר המחיה לטובת כלל אזרחי ישראל. ''

מעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות נמסר: "הרפורמה שתכנן האוצר הציעה לבטל את התכנון שמווסת את היקף בקיעת האפרוחים במדגרות בהתאם להיקף הביקוש הצרכני. בדיונים הזהירו נציגי הארגונים "אנונימוס", "תנו לחיות לחיות" ו"מגמה ירוקה" שהסרת התכנון תביא ל-20 מיליון אפרוחים "עודפים" בשנה, שיסבלו במדגרות ובלולים על אף שאין ביקוש צרכני לבשרם. ההחלטה להוציא את רפורמת העודפים היא ניצחון גדול לארגונים להגנת בעלי-חיים. היא מוכיחה שבישראל לא ניתן להעביר רפורמות כלכליות שלא לוקחות בחשבון את בעלי החיים. אפרוחים הם לא מוצרי מדף - הם יצורים חיים וחשים. מי שחשב שניתן להתעלם מסבלם בתחשיב כלכלי קר קיבל היום שיעור חשוב ברגישות של החברה הישראלית לצער בעלי-חיים. את הרגישות הזו עלינו לשאת כולנו הלאה: כל אחד ואחת בבחירות המזון האישיות שלנו, וכולנו יחד במדיניות החברתית-כלכלית של ישראל".

היו"ר כבל סיכם ואמר כי הוועדה תקיים דיון מעקב כבר בעוד 3 חודשים – ומצפה לראות מגמה של ירידת מחירים. "חובת ההוכחה על החקלאים ולאלתר", הבהיר ח"כ כבל והזכיר כי מחויבותו היא בראש ובראשונה לצרכנים. הוא שב וחזר על דרישותיו להוזלה של לפחות 10% במחיר העוף, קליטה של עוד 20-30% תוצרת מהחקלאים הקטנים ולעשות הכל שלא לפגוע בבעלי חיים ולא לגרום להרג מיותר של אפרוחים.