הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחנך המרכז לחקלאות על סף המדבר


המרכז החדש נחנך בנגב במעמד שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל. מנהל מכון וולקני פרופ' יורם קפולניק: ''ישראל עומדת בפני שינויים אקלימיים ומקומה של העגבנייה בתפריט כבר אינו בטוח. משימתנו היא לגדל מזון על סף מדבר, דבר שברחבי העולם מתחילים ללמוד עליו רק עכשיו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-10-2015



המרכז לחקלאות על סף מדבר, צילום: לירן אוזן - באדיבות מכון וולקני

כיצד יראה הנגב בעוד עשר שנים ? עם שאלה זו יתמודדו חוקרי מכון וולקני ב''מרכז החקלאות על סף המדבר'' החדש אשר נחנך ביום ג' האחרון במרכז מחקר גילת שבדרום הארץ. המרכז אשר הוקם בעלות של 13 מיליון ₪ יפעל לפיתוח ואיגום טכנולוגיות וידע שיאפשרו התמודדות עם תנאי גידול קיצוניים.

הנגב כבר הוכיח את עצמו כאסם התבואה של מדינת ישראל. למרות התנאים הקשים, שטחי הגידול בנגב עומדים על 950,000 דונם, כשליש מהשטחים החקלאיים בארץ. גם על בעיית המים כמעט ולא מדברים, בזכות המחקר והפיתוח כרבע מהמים הלא שפירים משמשים לחקלאות בנגב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המחקרים במרכז יאפשרו את הרחבת סל הגידולים הקונבנציונליים ובעיקר את העלאת היעילות והרווחיות של החקלאים בגידולים נוספים. המרכז ייתן פתרונות לחקלאים לשוק התחרותי האירופי, זאת באמצעות הרחבת ענפי חקלאות חדשים, אשר עד כה לא גודלו בהרחבה בשטחי הנגב, כך יוכלו החקלאיים להתמודד עם ההפסדים העונתיים של תקופות הבצורת. הרחבת הגידולים תתבצע באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ובמים שפירים, המאפשרים להתנתק מהתלות של 'חסכון במים' ולפתח תחומים חדשים בחקלאות אשר עד כה נחשבו כ"בזבזניים".

בין גידולי המטעים אשר צפויים להתרחב בשנים הקרובות בנגב אפשר למצוא: זיתים, תמרים, שקדים, הדרים, רימונים וחוחובה, גידולים להם פוטנציאל להפוך לגידולים מובילים בקנה מידה עולמי ולספק פתרון אמיתי לחקלאות הנמצאת במשבר בנגב.


נוטעים עצים באדמת הנגב, צילום: לירן אוזן - באדיבות מכון וולקני

במסגרת אירוע הפתיחה של 'המרכז לחקלאות על סף המדבר' התייחס מנהל מכון וולקני, פרופ' יורם קפולניק לשינוי האקלים והדמוגרפיים להם תהייה ישראל חשופה שיחייבו הרחבת שטחי גידול ליצור חקלאי. "ישראל עומדת בפני שינויים אקלימיים ומקומה של העגבנייה בתפריט כבר אינו בטוח. הדרך היחידה שלנו להתמודד עם הפערים בין הביקוש ההולך וגובר ליבולים חקלאיים טריים לבין הפיחות במשאבי הקרקע, המים וכוח האדם היא באמצעות המדע והמחקר. עתודות הקרקע העיקריות של מדינת ישראל נמצאות כאן, סביבנו בנגב. כל ניסיון רציני לאפשר ייצור מזון עצמאי חייב לקחת בחשבון שיש לנו עוד מה לעשות. כמדינה ידענו כבר לפלס דרכים קשות ורבות אבל הפעם המשימה קשוחה שבעתיים- לייצר מזון על סף המידבר, מקום שבמקומות שונים בעולם מתחילים רק עכשיו ללמוד – זה האתגר שלנו, זו מטרתנו וזו משימתנו".

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל התייחס גם הוא למשימה העומדת בפני חוקרי מכון וולקני ואמר: "יש לנו בישראל חוקרים מצוינים ומוסדות מצוינים, על החוקרים הללו ועל מעשיהם נאמר כי מציון תצא תורה. יש היום ביקוש לידע הישראלי בכל העולם ומדינת ישראל מובילה בתחום החקלאות בעולם. אנו נעשה כל מאמץ להרחיב את המחקר והפיתוח. תפקידי הוא לתת לחוקרים כאן כלים להצלחה"

המרכז לחקלאות על סף המדבר נבנה בתמיכה של: קרן יק"א, מועצה איזורית בני שמעון, קרן אדליס, קרן הלמסלי, קרן מולכו וקק"ל. עמי אוליאל, מנהל מרחב דרום בקק"ל, אשר נכח באירוע, ברך את מנהל מכון וולקני הפרופ' יורם קפולניק על העבודה הברוכה של מכון וולקני והביע תקווה להמשך שיתוף פעולה פורה בין שני הגופים.