הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התפוח של שלגיה - זן תפוחים חדש מרמת הגולן


פיתוח הזן ואקלומו על ידי מו''פ צפון באדמת מרום גולן, ארך מעל שבע שנים. מפתח הזן החדש הוא ניקולאי סילנדר ז''ל שעלה לישראל מפינלנד לאחר מלחמת יום כיפור וקשר את גורלו באדמת הגולן. התפוחים גדלים בשלב זה בחלקה ניסיונית בקיבוץ מרום גולן ובשנה הבאה כבר ישווקו לקהל הרחב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-09-2015



התפוח של שלגיה בתערוכה החקלאית, צילום: תקשורות יעל שביט

התפוח של שלגיה - תפוח עץ מזן חדש שפותח ע''י מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון של קק"ל והחברה לפיתוח הגליל, הוצג בתערוכה שנפתחה אתמול באגמון החולה במסגרת פסטיבל החקלאות וההתישבות גליל-עולן.  הזן נקרא כך בשל גודלו של התפוח, צבעו האדום העז וצורתו המושלמת, הוא גדל בשלב זה בחלקה ניסיונית בקיבוץ מרום גולן ובשנה הבאה כבר ישווק לקהל הרחב.

פיתוח הזן ואקלומו על ידי מו"פ צפון, באדמת מרום גולן ארכו מעל 7 שנים. מפתח הזן החדש ניקולאי סילנדר ז"ל, שעלה לארץ מפינדלנד מיד לאחר מלחמת יום כיפור, לא יזכה לראות את התפוחים משווקים, אך טעמם המתוק יזכיר לנו תמיד את האיש הציוני הזה, שקשר עתידו בעתיד הארץ ובאדמת הגולן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ניקולאי עלה לקיבוץ מרום גולן עם אלינה רעייתו בשנת 73' לאחר מלחמת יום כיפור, ממניעים ציוניים. הזוג שהשתקע בקיבוץ, הביא לעולם 4 ילדים וניקולאי עבד כל השנים במטעי הקיבוץ במסירות גדולה. לפני 8 שנים זיהה מוטציה באחד העצים במטע התפוחים האדומים, בעל עמידות וצבע בוהקים וייחודיים והחליט לפתח אותו בשיתוף עם מו"פ צפון. לפני כשלוש שנים נפטר ניקולאי ממחלה קשה והקיבוץ רשם את הזן החדש במשרד החקלאות בשם 'ניקולאי' כפטנט ייחודי בעולם. 

תפוח העץ ניקולאי מצטיין בצבע אדום עז ובוהק ולכן זכה גם לכינוי 'התפוח של שלגיה'. הוא מתוק ועסיסי, כיאה לזני התפוחים האדומים (סטרק). יחודו הבולט ביותר, אשר מעניק לו יתרון שיווקי על פני הזנים האדומים האחרים, הינו הבשלה מוקדמת של הפרי במחצית חודש אוגוסט, כשלושה שבועות עד חודש לפני הזנים האדומים הקיימים כיום בשוק.

מו"פ צפון מציג לקהל הרחב גם זני פטריות חדשים וכן תותים מתוקים שישווקו דווקא בקיץ וגדלים במרום גולן.

אלקנה בן ישר מנכ"ל מו"פ צפון: בפסטיבל החקלאות וההתיישבות באגמון החולה מוצגות הטכנולוגיות המפותחות על ידי מיטב החוקרים המקדמים את החקלאות באזור ואת הגידולים והזנים החדשים: פירות בשלל צבעים וטעמים, פטריות במגוון צורות וצבעים, פרחים ייחודיים וירקות שלא בעונתם בכדי לאפשר יתרון שיווקי לחקלאי הצפון.