הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשרד להגנת הסביבה מציג: תוכנית הפעולה הלאומית למפרץ חיפה


התכנית מוצגת להתייחסות ותגובות הציבור, והיא כוללת פעילות אינטגרטיבית מול כל מקורות זיהום - מפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק. לראשונה בישראל יוקם 'אזור אוויר נקי' בחיפה, על פי מודל המיושם בהצלחה ב-200 ערים ברחבי העולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-08-2015


מפרץ חיפה, צילום: אורן אדלשטיין
מפרץ חיפה, צילום: אורן אדלשטיין

המשרד להגנת הסביבה הציג אתמול (ג') להתייחסות ותגובות הציבור, את תכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה: בחמש השנים הקרובות יושקעו כ-330 מיליון שקלים בשיפור איכות האוויר במפרץ חיפה, בהגברת הפיקוח והאכיפה, בצמצום הסיכונים לאוכלוסייה, בניטור מזהמים, בביצוע מחקרים בריאותיים ובהנגשת המידע לציבור.  התכנית נעשתה בשיתוף משרדי התחבורה, האוצר והבריאות, עירית חיפה, ואיגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה

תכנית הפעולה הלאומית צפויה להביא להפחתה נוספת של 50% בזיהום האוויר במפרץ חיפה וכוללת פעילות אינטגרטיבית מול כל מקורות זיהום: מפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק. לראשונה בישראל יוקם "אזור אוויר נקי" בחיפה, על פי מודל המיושם בהצלחה ב-200 ערים ברחבי העולם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתעשייה צפויה הפחתה של כ 80% בפליטות המזהמים העיקריים עד שנת 2018 על ידי מעבר לשימוש בגז טבעי, שימוש בטכנולוגיה המיטבית הזמינה לצמצום הפליטות בכל אחד מהמתקנים והארובות של המפעלים העיקריים, הגברת הפיקוח, הגדלת מספר הסיורים והביקורות, והרחבת בדיקות הפתע בארובות והבדיקות לדליפות לא מוקדיות. המשרד יקצה תוספת של 60% בכוח האדם המוקצה לפיקוח באזור. יורחב מערך ניטור איכות האוויר למזהמים שלא נוטרו או נדגמו עד כה ויוכפלו מספר נקודות הדיגום.

חיפה תהיה העיר הראשונה בישראל עם 'אזור אוויר נקי', ובכך תצטרף למאות ערים מובילות באירופה, אשר בתחומן קיימים אזורים נקיים מעשן דיזל (Low Emission Zones), תוגבל כניסת רכבי דיזל מזהמים לאזור שייקבע ויופחתו בכ-40% תעריפי הנסיעה למשאיות במנהרות הכרמל. משאיות האשפה של העירייה יוסבו לגז טבעי וייושם פרויקט החלוץ הראשון של אוטובוסים המונעים בגז טבעי. תסובסד התקנת אמצעי הפחתת זיהום לבעלי רכבים כבדים ובתחנות דלק יותקנו מערכות ייעודיות לצמצום פליטות אדי דלק בעת תדלוק כלי רכב בבנזין. עוד במאבק לצמצום זיהום האוויר בתחבורה יקבעו תקני פליטה לכלי שייט כמקובל בעולם בתחום זה והטלת מגבלות על תכולת הגופרית בדלק ימי ותוקם תשתית לחיבור ספינות למקור חשמל על החוף בעת עגינה בנמל החדש בחיפה באופן שיצמצם את הצורך להפעיל את מנועי הספינות המזהמים בעת עגינה.

בשיתוף עם משרד הבריאות יבוצעו סקרים ומחקרים לבדיקת הקשר בין זיהום האוויר במפרץ לרמת התחלואה והשפעת הזיהום על הסביבה בהם סקרים אפידמיולוגים, וסקרים להערכת השפעת זיהום האוויר, הקרקע והנחלים על המערכות האקולוגיות השונות.


מהנהלת המשרד להגנת הסביבה מציגה את תכנית הפעולה הלאומית. צילום: דרור עינב

יישום התכנית יביא להפחתת סיכוני חומרים מסוכנים בעת תקריות חירום על ידי יציאה של מפעלים ומתקנים אל מחוץ למפרץ חיפה תוך מתן חלופות מתאימות לתעשייה: פינוי מֵכל האמוניה, קביעת לוחות זמנים לקבלת החלטה לגבי פינוי חוות מֵכלי הדלק מקרית חיים, אלרואי וחוף שמן. יבוצע סקר סיכונים סביבתיים מחומרים מסוכנים שיאמוד את הסיכונים, העלולים להתרחש באחד המפעלים או במהלך שינוע חומרים מסוכנים וכן בתרחישי מלחמה ורעידת אדמה.

​השר אבי גבאי: "לתושבי מפרץ חיפה יש זכות בסיסית לנשום אוויר נקי. אנו מתניעים תוכנית עבודה מלווה בתקציבים מתאימים בכדי לממש את זכותם".

שר האוצר משה כחלון: "הזיהום במפרץ חיפה הוא בעיה לאומית וככזו נדרשת לה תכנית לאומית. מטרופולין חיפה הוא מטרופולין ענק שחייב לקבל תמיכה על מנת שיוכל להמשיך ולממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו, הן לצורך הגדלת האוכלוסייה והן לצורך שיפור רמת החיים של התושבים. אנו נחושים להוציא את תכנית החירום לפועל בהקדם ונעמיד לצורך כך את המשאבים והגיבוי הפוליטי הנדרשים."

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים מעמותת אזרחים למען הסביבה: "התכנית הלאומית מראה לציבור עד כמה הוא צדק במחאה הגדולה שלו, ועד כמה הממשלה לא עשתה מספיק עד היום למנוע את הזיהום, ולשמור על חיהם ובריאותם של התושבים. יש לנו הערות מקצועיות לתכנית ונעבירן ישירות למשרד. חשוב לציין, שכל התכנית המפורטת חייבת להיות מלווה בשקיפות מלאה, פרסום מלוא המידע הגולמי לציבור ולא כפי שמתקיים כעת".

ליאורה אמיתי, מנהלת בעמותת אזרחים למען הסביבה: "גם היום כשאנו מעיינים בפרטי התכנית, אנחנו עדיין מטילים ספק בביצוע שלה בפועל, וממתינים לראות את הדברים המובטחים - מתרחשים במציאות. מוכרות לנו אינספור החלטות ממשלה מהעבר, שלא התקיימו עד עצם היום הזה. יחד עם הספקות המוצדקות הללו - אנחנו מברכים את השר אבי גבאי על ההתייחסות הרצינית שלו כשר להגנת הסביבה הראשון, שנותן לנושא מדרגת חשיבות לאומית".

מהתאחדות התעשיינים נמסר היום בתגובה: "אנו שמחים כי המשרד להגנת הסביבה בתוכניתו החדשה, מכיר לראשונה בעומס התחבורה הכבד במפרץ חיפה, כאחד ממקורות הזיהום המרכזיים באזור. המפעלים במפרץ, אשר הנם עוגן כלכלי משמעותי לחיפה ולצפון ומקור תעסוקה ללמעלה מ 10,000 עובדים במישרין ובעקיפין, ימשיכו בשיתוף הפעולה עם המשרד להגנת הסביבה להפחתת רמת הפליטות'

בהתאחדות התעשיינים מצפים כי המשך תהליך הפחתת הפליטות בתעשייה, ייעשה בשיתוף פעולה ולאחר בחינה מקצועית הן לגבי היכולות הטכנולוגיות והן לגבי הישימות הכלכלית. ''כבר בשנים האחרונות המפעלים הפחיתו באופן דרמטי את רמת הפליטות בלמעלה מ- 60%, וכיום כל המפעלים עומדים בתקני איכות הסביבה המחמירים ביותר של המדינות המערביות והחוק בישראל. זאת באמצעות השקעה כוללת של המפעלים בלמעלה מ- 3 מיליארד שקלים ברכישה ויישום של טכנולוגיות ירוקות מתקדמות. אנו קוראים לממשלה לפעול על מנת לאפשר המשך פעילות של התעשייה בכפיפה אחת עם מרכזי תעסוקה ושכונות מגורים, כפי שמתקיים בערים בולטות במדינות מפותחות בעולם. כמו כן, על הממשלה לעזור למפעלים להמשיך ולחזק את המגמה הירוקה במפרץ, באמצעות קידום אינטנסיבי של חיבור הגז הטבעי לכלל המפעלים והמוסדות הציבוריים באזור חיפה, ובכך להפחית אף עוד יותר את רמת הפליטות".