הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות יטפל בזבוב הפירות - ולא התושבים


לאחר שמשרד החקלאות ביקש להטיל את האחריות לפעולות ההדברה על התושבים באזור הרצליה פיתוח וכפר שמריהו, בו התגלה זבוב הפירות, הוחלט כי האחריות תוטל על משרד. ''הדרישות דרקוניות ומטילות אחריות כבדה מדי על הציבור. משרד החקלאות ביקש מאזרחים לבצע פעולות של אנשי מקצוע''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-08-2015



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') את צו הגנת הצומח העוסק בהדברת זבוב הפירות, לאחר שמשרד החקלאות נענה לדרישת הוועדה ולקח על עצמו לבצע את הפעולות הנדרשות ולא להטילן על התושבים באזורים בו התגלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו''ר הועדה חה''כ איתן כבל מתח ביקורת על כך שבבקשה המקורית ביקש משרד החקלאות להטיל את האחריות לפעולות ההדברה על התושבים באזור הרצליה פיתוח וכפר שמריהו, שם התגלה זבוב הפירות. המשרד ביקש לחייב בצו את כל בעלי העצים הנגועים, לקטוף ולהשמיד את כל הפרי תוך זמן קצר מפרסום הצו. עוד ביקש המשרד לחייב את התושבים לרסס את האזור הנגוע או לתאם מועד לטיפול בעצים ולדווח על ביצוע הפעולות לשירותים להגנת הצומח.

היו"ר כבל אמר כי הדרישות של משרד החקלאות מהתושבים הן מוגזמות, שכן לא כולם אנשי מקצוע ולא כולם יוכלו לבצע את העבודה בהתאם לדרישות. במשרד החקלאות טענו כי משרד המשפטים לא אפשר להם לעשות זאת בשטחים הפרטיים.

נדב עזרא, האחראי על הביעור בשטח מטעם משרד החקלאות, אמר כי מקורו של הזבוב הוא בדרום מזרח אסיה, והוא כנראה הגיע לאזור הרצליה פיתוח וכפר שמריהו בדרכים לא חוקיות. מנהל ענף ההדרים במועצת הצמחים, טל עמית, הסביר כי הזבוב עוקץ את הפרי ומטיל רימות ולא מסכן בני אדם. עם זאת, הנגע יכול לפגוע ביצוא מישראל ופוטנציאל הנזק הכלכלי במקרה הזה הוא גדול.

היו"ר כבל סירב לאשר את התקנה במתכונת שהציע משרד החקלאות, ואמר: "הדרישות דרקוניות, מטילות אחריות כבדה מדי על הציבור ועלול להיווצר מצב שהבעיה לא תטופל כראוי, על ידי תושבים לא מיומנים. משרד החקלאות ביקש מאזרחים לבצע פעולות של אנשי מקצוע",

לנוכח דרישתו, ביקשו אנשי משרד החקלאות לצאת להתייעצויות, בסופן הסכימו לקבוע בתקנות כי פעולות הביעור יבוצעו על ידי פקחים של המשרד. לפי הצעתם, שאושרה, בעל כל עץ פרי באזור יאפשר לאנשי המשרד לבצע את הפעולות לביעור הזבוב, לאחר תיאום אתו ובלבד שמועד הביצוע לא יעלה על 30 יום מאז נוצר הקשר בין בעלי העצים לאנשי המשרד. היו"ר כבל הודה לאנשי משרד החקלאות שהסכימו לשנות את הצו בהתאם לדרישתו, וביקש שיעבירו לוועדה מכתב בו דיווח על הצלחת המהלך להדברת זבוב הפירות.