הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הפנים: ''נדרוש אישור לכל תוכנית בניה בסמוך לחופים''


בדיון מיוחד שהתקיים היום בכנסת בנושא הבנייה בחופים אשר זוכה להתנגדות ציבורית רחבה, נחשף כי מנהל התכנון והבניה קידם תכניות בניה לפני שהוועדה הגיעה להחלטות בנושא. ח''כ זנדברג: ''מדובר ברעיון מדאיג ומטריד ובהתנהלות מוזרה. התכוונתם לעשות מחטף ובעקבות הביקורת עצרתם את זה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-08-2015



שמורת טבע חוף גלים, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בעקבות הביקורת הציבורית הרחבה, קיימה היום (ב') ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דיון פגרה מיוחד בנושא תמ"א 1 - תכנית המועצה הארצית לתכנון ובנייה, להסדרת הפיתוח בחופים ובסביבתם. בדיון התגלה כי מנהל התכנון לא התייעץ על התכנית עם האחראי על החופים במשרד הפנים. יו"ר הועדה חה"כ דוד אמסלם אמר כי יוביל חקיקה לבקרה ציבורית כפולה כך שכל תכנית מתאר ארצית תובא לאישור הממשלה ולאישור ועדת הפנים של הכנסת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) שיזמה את הדיון: "מדובר בביטול תמ"א 13 תוך עיקור רוב ההגנות הקיימות לחופים. מדובר ברעיון מדאיג ומטריד ובהתנהלות מוזרה. זו סכנה ממשית ומידית לחופים שאמורים להיות חלק מהמרחב הפתוח. פורסם שסוכם בין השר להגנת הסביבה לשר האוצר שלא יתאפשר ביטול הדבר החשוב ביותר המונע בניה בטווח ה-30 מטרים אבל יש דברים נוספים של ביטול התסקיר על החוף ועוד".

חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד): "האינטרסים הכלכליים בחופים אדירים. נכס על חוף הים שווה פי שתיים. עסקתי בפרשת המרינה עד שנבחרתי לכנסת ואם רק ניתן פתח כרישי הנדל"ן יעוטו על החופים ויגזלו גם את פיסת הקרקע הלא גדולה שנותרה לציבור". היא ביקשה לדעת "האם הכוונה היא לבטל את עליונות תמ"א 13 על התב"עות שקדמו לה? זה יאפשר לפי התב"עות הקודמות לבנות על חוף הים".

ח"כ דוד ביטן (הליכוד): "תמ"א 13 אושרה בשנות ה-80 והחיים השתנו. חוף רחצה היום הוא לא רק לרחצה אלא גם לבילוי. יש הבדל בין חוף עירוני לשמורת טבע. בחוף עירוני יש לאפשר יותר בחלק הלא מאוכלס תחת במגבלות. המשרד להגנ"ס רוצה לשלוט בכל התהליך כקובע יחיד דרך העמותות הסביבתיות. צריך לקבוע כללים ברורים שלא ידרשו הקלות, ועדות או תלות בפקידים".

היועץ המשפטי לוועדת הפנים עו"ד תומר רוזנר אמר כי נתקבל מידע שהנושא אמור היה להגיע מחר להחלטות בולנת"ע וירד מסדר היום. על דבריו אלו השיבה מרכזת בקרת תכניות במנהל התכנון, אורנה נידם כי בעקבות הביקורת הציבורית הוחלט על חשיבה מחודשת.

חברת הכנסת זנדברג התפרצה: "התכוונתם לעשות מחטף ובעקבות הביקורת עצרתם את זה".

שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "זה לא נכון שאין הצעה. קיבלנו הצעה מפורטת לתמ"א 1 כבר ב-28.7. הדיון היה מיועד ל- 4.8 וכל הערותינו נדחו. מחר היה אמור להיות דיון לקבלת החלטות. אנחנו בעד תמ"א 1 והחלוקה בין חוף עירוני לכפרי אבל השאלה היא איך עושים את זה. יש פה תהליך שרץ קדימה בלי התייעצות".

אשר גרנר מנהל האגף לרישוי עסקים ואתרי רחצה במשרד הפנים: לשאלת חברת הכנסת זנדברג והיו"ר ח"כ אמסלם: "לא התייעצו איתי על התכנית. יש פה מקום לאיזון ראוי- צריך מסעדות ואמצעים נוספים לקהל שמגיע לחופים".

ח"כ בני בגין (הליכוד) והיו"ר ח"כ אמסלם ביקשו לדעת מה הפריע בנושא החופים שבגינו הוצעה תמ"א 1. אורנה נידם השיבה כי "הכוונה הייתה לפשט את התמ"אות הקיימות. ליאת דופור דרור ממינהל התכנון הוסיפה: "תמ"א 13 מציינת ייעודי קרקע שהם לאו דווקא לאורך החוף, שטחי חקלאות ושטחים הנדסיים. הכוונה הייתה לעשות סדר בחוף. ברוב חופי הארץ שמוגדרים כחופי רחצה אפשר היה לבנות עד קו האפס, כאשר ההגדרה של אפס-30 נועדה לקבוע ששם לא יהיה כלום. התרנו רק סוכת מציל, מצללות והנגשה לנכים. בין 30-100, הכוונה הייתה להכניס שימושים נוספים שכולם ציבוריים ולא נדל"נים- פעילות פנאי ונופש לטובת הציבור- מתקני ספורט, מלתחות, מסעדות כי התמ"א הנוכחית מאפשרת זאת בהפוך על הפוך ובמעקפים. בחופים לא עירוניים השימושים יהיו הרבה יותר מוגבלים ונאפשר מוקדים למלתחה וקיוסק".

היו"ר ח"כ אמסלם אמר כי "רק לפני שבוע נאמר פה שחוף ראשון אסור לבניה. אבקש שהנושא ייבדק והאם תמ"א מאפשרת בינוי כזה או אחר תאורטית". ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הצטרף לבקשת היו"ר, "ראש העיר ראשל"צ והמועצה פה אחד מבקשים לשמר בניה על החוף שהיא מערכת שלמה של פעילות כתרבות שכיום החוק לא מאפשר. למה כל דיבור על תכנית נסתם? צריך לבחון כל תכנית מפורטת ביחס לצרכים של כל מקום ותושביו".

חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו): "כשהכללים לא ברורים הלחץ של היזמים גדל וזה אסור שיקרה על החוף. הסכנה בעקרונות החדשים היא שהם מצמצמים את הכללים הברורים".

ח"כ בני בגין (הליכוד): "אנחנו מצפים שהממשלה תדבר בקול אחד כשהיא באה לכנסת. תופעות כאלו מזמינות התערבותנו ולדבר יש מחיר משלו לאורך זמן. התפלאתי לשמוע שלא התייעצו עם האחראי לנושא במשרד הפנים. אולי היית חולה או בחול," הוסיף בציניות. עוד אמר כי "יש לצפות שיהיו לחצים גוברים של יזמים ולכן דרושה אמירה נוקשה לגבי העקרונות, והחריגות צריכות להיות מתוך טובת הציבור במובנו הרחב. ידו של ציבור גדול אינה משגת שימוש בכפר נופש ולא כל שכן מלון בחוף. זו אינה טובת הציבור. צריך לאפשר לקנות שתיה לנכדים אבל אני לא מבין מהם מתקני חינוך חופי ולאן זה אמור להגיע".

שחר סולר מאגף תכנון של המשרד להגנת הסביבה מנה "שלוש בעיות עיקריות בתמ"א החדשה: הפרטה גמורה של החוף לשימושי מסחר במבנים לא מוגבלים ב- 30-100 מ' בעייתית ביותר. זה נפתר בישיבה בין השר להגנ"ס לבינת שוורץ, אך לא ראינו מה יובא מחר לדיון. הבעיה השנייה- ביטול ייעודי קרקע רגישים לאורך החוף שהם חלק מהשמירה החופית- שמורות חוף, אזורים חקלאיים. הבעיה השלישית היא ביטול התסקיר הסביבתי".

נציג החברה להגנת הטבע, דרור בוימל: "מה שעושים עכשיו, אי אפשר לקרוא לזה אלא מחטף. על הפרק של שטחים פתוחים בתמ"א 1 דיברו במשך שנתיים, וכאן, בנושא כזה חשוב ומהותי לציבור, רוצים לעשות את זה בשבועיים, פשוט לא יאומן. המאבק הוא לא רק על המאה מטר, אלא על החוף כולו, כל מרחב החוף הוא חלק מהחוף, ולא רק המטרים הקרובים למים. משאב החוף הולך ומצטמצם והאוכלוסייה גדולה, צריך לחזק את ההגנות על החופים ולא לפגוע בהם עוד"

כרמל סלע, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל: אין מה לפחד משינויים. קשה להוביל חופים במצב הקיים. מעתלית עד חיפה 9 ק"מ שמורת טבע יפה מאוד אבל הציבור יכול להשתמש בזה? לא. מוכרחים לטפל בחופים בראיה כוללת ובמידתיות ראויה. הקטע הוא לא מסחר אלא השירותים לציבור, בניקיון לחופים ובשירותים".

כרמית פינץ ממנהל אגף התכנון במשרד התיירות, הבהירה כי המשרד תומך בעקרונות החדשים "שיאפשרו לציבור ליהנות משירותים נוספים".

היו"ר ח"כ אמסלם פנה למנהל התכנון, "כשאתם מביאים מסמך בנושא כה דרמטי, נכון יותר שתשבו עם כל המשרדים ותשמעו גם את העמותות. מדובר בתמ"א משמעותית לציבור הרחב. רצועת הים מאוד אטרקטיבית ויש לחצים ממקום חיובי אבל ככל שהמנהל יהיה חד משמעי וספציפי לגבי התמ"א והקו הכחול יימנעו בעיות עתידיות. אתם צריכים לקחת את מכלול השימושים הציבוריים ולאפשרם בפרופורציות. השימושים בסוף הם מסחריים וסל השירותים צריך להיות מאוד מוגדר ומדויק. הנוסחה צריכה להשאיר רצועת חוף נקיה עם שימושים לציבור במחירים סבירים למשתמש בפיקוח. יש להסדיר בתמ"א גם את המצב הקיים כיום. תכנית מיתאר לא יכולה להישאר כעניין פנימי של המנהל התכנון. אנחנו ניזום הצעת חוק שכל תכנית מתאר ארצית תבוא לאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה. נתערב במה שנמצא לנכון.