הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מסתמן: לא תתאפשר בנייה בקו 100 מטרים מחוף הים


השר להגנת הסביבה ושר האוצר דנו במחלוקת סביב תוכנית מינהל התכנון לקרב את הבנייה המותרת מקו המים בחופים לכ-3 מטרים. בפגישה סוכם כי לא תהיה הקלה בכל הנוגע לבנייה בטווח של 100 מטרים מהחופים. ''חופי הים שייכים לציבור והם יישארו פתוחים''. החברה להגנת הטבע: ''ההצעה כוללת סעיפים בעייתיים נוספים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-08-2015



מגדלים שנבנו בחוף הכרמל צילום: אילן מלסטר - המשרד להגנת הסביבה

בפגישה שקיים אתמול (ד') השר להגנת הסביבה אבי גבאי עם ראשת מנהל התכנון במשרד האוצר בינת שוורץ ובשיתוף שר האוצר משה כחלון, סיכמו הצדדים כי לא תהיה כל הקלה בכל הנוגע לבנייה בטווח של 100 מטרים מהחופים.  המרחב הציבורי בחופים יישאר פתוח עבור הציבור הרחב וההוראות לכך אף יוחמרו.

"חופי הים שייכים לציבור והם יישארו פתוחים עבור הציבור, כבר עתה יש שם יותר מדי בינוי", אמר השר גבאי. "חוף הים הוא משאב יקר ולא ניתן לגופים פרטיים להשתלט עליו . שוחחתי על כך עם שר האוצר משה כחלון ואנחנו מתנגדים לכך. לא נאפשר בנייה בחופים בקו של 100 מטרים מהים".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתחילת השבוע פורסם, כי מנהל התכנון במשרד האוצר מקדם שינוי מרחיק לכת בסביבה החופית במהלך מזורז ללא דיונים מקצועיים וללא צוות תכנון -  ובכך פותח דלת להעברת חופי הים התיכון מידי הציבור ליוזמות ויזמות פרטית.

בפגישה אתמול עלתה לדיון ההצעה הראשונית מפרק החופים בתכנית המתאר הארצית תמ"א 1 אשר נמצאת בתהליכי התהוות ועוסקת באיחוד ופישוט של תכניות קיימות במספר תחומים, ביניהם שטחים פתוחים.. השר להגנת הסביבה אבי גבאי וראשת מנהל התכנון באוצר בינת שוורץ, הגיעו להסכמה כי חופי הים הם משאב ציבורי חשוב וכי יש להשאירם פתוחים עבור הציבור הרחב. לכן, בשיתוף שר האוצר משה כחלון, הוחלט כי בכל הנוגע לבנייה בטווח של 100 מטרים מהחופים לא יתקיים פישוט של הליכי התכנון ועל כן לא תהיה הקלה בכל הנוגע לבנייה בטווח זה.

שוורץ הבהירה כי מדובר בהצעה ראשונית לדיון ומטרתה הייתה לקבל הערות. השר גבאי ציין כי הוא מעריך מאד את העבודה השיטתית של מנהל התכנון שנועדה ליצור סדר ופישוט בתהליכים אך במקרה של החופים המטרה היא להקשות ולא להקל. עוד סוכם כי צוות המשרד להגנת הסביבה ייפגש עם אנשי מנהל התכנון במטרה לגבש הצעה חדשה ברוח הדברים.

מרשות הטבע והגנים נמסר כי הרשות מברכת על תוצאות פגישתם של השר להגנת הסביבה אבי גבאי ומנהלת מנהל התכנון במשרד האוצר בינת שוורץ, בה סוכם כי לא תהיה הקלה בכל הנוגע לבנייה בטווח של 100 מטר מהחופים וכי תורחב ההגנה והשימור של המרחב הפתוח בסביבה החופית, כל זאת במסגרת תמ"א 1.

ביום שלישי הבא, עומדים מוסדות התכנון הארציים לדון בתכנית של מינהל התכנון להסדרת החופים. מהחברה להגנת הטבע נמסר, כי למרות הודעתו של השר להגנת הסביבה, היום יתקיים מפגש חירום של ארגוני הסביבה ביוזמת החברה להגנת הטבע, על מנת להיערך לדיון במוסדות התכנון. ''בעיה אחת בהצעה ככל הנראה נפתרה, בעקבות התערבותו השר גבאי, אבל ההצעה כוללת סעיפים בעייתיים נוספים'' אומרים בחברה להגנת הטבע.