הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאות מדייקת - מטרקטורים רובוטיים ועד צילומי לוויין


בעבר היו החקלאים נוהגים למשש ולהריח את הפרי או הירק כדי להכירם מקרוב. כיום הם מעדיפים לעשות זאת דרך מצלמות מהאוויר או באמצעות הלווין. שימוש בחקלאות מדייקת יכול לחסוך למשק החקלאי בישראל עד 30% מעליות היצור. האגודה הבינלאומית לחקלאות מדייקת בחרה לערוך השנה את הכנס בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-07-2015



רובוט לעבודה בשדה, צילום:  מכון וולקני

הכנס האירופאי העשירי לחקלאות מדייקת, בחסות האגודה הבינלאומית לחקלאות מדייקת (ISPA) נערך השבוע בישראל במכון וולקני. בכנס הוצגו הפיתוחים החדשים בתחום: מערכות לאיתור מזיקים המצמצמות הדברה, כלי מיפוי אוטומטיים ושימוש בצילומים אוויריים להשקיה נכונה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעבר היו החקלאים נוהגים למשש ולהריח את את הפרי או הירק כדי להכירו מקרוב. כיום הם מעדיפים לעשות זאת דרך מצלמות מהאוויר או באמצעות הלווין. שימוש בכלים לוויניים וחלליים לצילום ועיבוד נתונים מאפשר לחקלאי לקבל מידע מהימן ומדוייק שאינו נראה בעין רגילה ולקבל החלטות לגבי כמות ההשקיה, הדישון וההדברה הנחוצה. כלים של חקלאות מדייקת יכולים לחסוך למשק הישראלי עד 30% מעלויות היצור ולהפחית את השימוש בחומרי הדברה.

ישראל נחשבת כיום למובילה בחקלאות מדייקת, ולכן הוחלט לערוך את הכנס בארץ. מהנהלת מכון וולקני נמסר כי אין זה מובן מאליו שבתקופה כזו יבחר ה-ECPA דווקא בישראל כמקום לקיום הכנס.'' למרות החששות שלנו, למעלה מ 200 משתתפים מ-20 מדינות צפויים להגיע לכנס בשבוע הבא וחלקם צפויים להשתתף כמרצים מובילים''.

במהלך הכנס התקיימו יותר מ-20 מושבים מדעיים שבהם הוצגו השימושים המעניינים של החקלאות המדייקת באמצעות כלי טייס בלתי מאוישים והיכולות של מיקרו- וננו- לוויינים לאיסוף מידע בשדות החקלאיים. כלים אלו משמשים למיפוי שדות חקלאיים באמצעות חיישנים הסורקים את השדה במקומות שהעין שלנו אינה רואה. מערכות מתקדמות אלו מאפשרות גילוי מוקדם של פיצוצי צנרת במערכות השקיה, מספקות מידע לניהול חסכוני ונכון של השקיה, מאתרות חוסרים בחומרי הזנה, ומגלות התפרצות ממוקדת של מחלות ומזיקים.

כמו כן, הוצגו מערכות רובוטיות אוטונומיות אשר מייעלות את השימוש במשאבים של החקלאי, לדוגמה, רכבים אוטונומיים הממפים את גודל העצים וכרמים על מנת לספק לכל גפן את המשאבים הדרושים במיוחד לה. בתחום להגנת הצומח יוצגו מלכודות אוטומטיות אשר סופרות את מספר המזיקים ומתריעות על התפרצות אוכלוסיית המזיקים.

ד"ר ויקטור אלחנתי, מנהל המכון להנדסה חקלאית במכון וולקני: "המחקר בתחומים אלה מהווה את חוד החנית בטכנולוגיות צילום, תקשורת ופיענוח. מידע המגיע אל החקלאי בטכנולוגיות האלו יכול לחסוך כמות עצומות של השקייה וחומרי הדברה. מדובר על סכום של מאות אלפי שקלים בשנה למשק החקלאי בישראל והורדת עליות היצור ב 10-30 אחוז.

לתוכנית הכנס לחצו כאן